![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Ekv för stödet, men Nisse är en envis men duktig landskapsbyggare, så vi får väl hoppas att han lyssnar till "rörelsen"
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Från Älvsjö och upp mot Kungl- Hududstaden blir dubbelspåret i form av två enkelspår. I övrigt en färgsprakande blandning med tyngdpunkt på Ekans räls.
Älvsjö är en komplicerad station eftersom Nynäsbanan har spårvägar som korsar stambanan. Sju utfartssemaforer säkrar säker ramfart. AI-systemet fungerar över förväntan väl-. Nu går marschen vidare p+å nyanlagt dubbelspår, typ LANs nya SWE-spår. Men då och då tvingas jag nog återgå till Älvsjö för tvingade justeringar. Bl a vägrar infartssemaforerna följa mina givna order; fel antal vingar visaNisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Den långa marschen från Nynäshamn till Stockholm är nära sin slutpunkt. Stockholms city är inom räckhåll sedan Årstabron har passerats.
Jag har gått igenom över hundratalet bilder av bron – och bara hittat en som visar hela bron! Det är svartvita gamla bilden här under och under den min tolkning. Därtill lite närbilder, i tur och ordning södra landfästet, ön och norra landfästet. Ön är sig inte lik i dag. Endera har ön sjunkit eller så har vattnet höjts. En tredje möjlighet är förstås att bron tyngt ner ön. Här går får och betar. Det är kungens får som exporterats dit från Gärdet till följd av huvudstadens vargskräck. Södra landfästet bjuder på en liten berg- och dalbana samtidigt som banan ändrar spårbredd; från fem meter till fyra. Som byggare får man inte alltid som man önskar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Härliga bilder. Snyggt jobbat.
![]()
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det var 26 oktober som jag bytte Forum-tråd från ”Nynäsbanan i Trainz” till ”Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm”.
Stryk ”kanske”! Just nu befinner jag mig 54 meter fram infartsväxeln till Stockholms central. Vägen dit har varit knepig och har redovisats. Och vägen mot målet blev ännu knepigare därför att mellan Årstabron och Riddarholmen skall Södermalm passeras under jord. I tråden ”Bergstunnel för två spår” skildrar jag hur jag gått tillväga; det svåraste projektet jag gett mig in på och dessutom, mot oddsen, slutfört. Resultatet har blivit en 1.593 meter lång böjd tunnel som innehåller 149 vertexcies (dom runda ringarna). Hur många utliggare för kontaktledningarna som installerats går inte att räkna. Det handlar om i storleksordningen 600, som alla placerats in exakt i tunnelväggen. En annan knepig sak var varit bredden mellan de två spåren; tre olika att leka med, standard 5 m, broarnas amerikanska mått och Lans tunnel. I södra infart ligger Stockholm södra station helt osynlig därför att stationen ligger under en bred väg. Ovanpå norra tunnelmynningen står ett stort hus. Det är vad bilderna här under redovisar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|