![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jo, jag förstår hur du tänker. De gamla signalerna som redan är utplacerade tänker jag inte röra. varför laga något som fungerar? Scriptet jag ändrar på kommer däremot ändra på signalerna som finns i SwedenV2 till att ha de nya egenskaperna.
Så som jag förstår det så är det att så länge newSignalState = STATE_GO, STATE_SLOW, STATE_STOP eller STATE_BLOCKED så kommer föregående signal att förstå nästa signal då gSignalState hämtar newSignalState från framförvarande signal. Där funderar jag på att lägga in något hos huvuddvärgarna som säger något i stil med OM STATE_GO, så gExpectState = newSignalState och så skickas det bakåt så att säga... något i den stilen. Iaf. tillbaka till H5:an. Jag tog bort scriptet som berörde bangårdssignalerna och istället så gav jag det en ny egenskap: Kod:
elseif Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOW end Funktionen är applicerbar i H3-H5 och gör bra nytta med checkboxen. Återstår då Röd=Röd samt Kör40, kort avstånd kvar...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2020-12-29 klockan 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Note to self: https://forums.dovetailgames.com/thr...er-docs.16740/
Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2020-12-29 klockan 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jag har nu bemästrat funktionen "GetLinkFeatherChar" och till en början fått till 3 gröna (Kör 40, kort tågväg)
I function BaseInitialise() så lade jag till följande rader. Kod:
-- Get link character and store it as "gIndicator". gLinkFeatherChar = 0 gIndicator = "" -- If we're connected to a valid link and the signal isn't red if gConnectedLink > 0 then -- Check what indicator (if any) is used by that route gLinkFeatherChar = Call("GetLinkFeatherChar", gConnectedLink) -- If route has a valid indicator, turn its ID into a string if gLinkFeatherChar ~= 0 then gIndicator = string.char(gLinkFeatherChar) else gIndicator = "" end end Sen längst ner i SetSignalState() lade jag till följande rader: Kod:
if (gIndicator == "K") or (gIndicator == "k") then gLightOn = 1 else gLightOn = 0 end Kod:
elseif (gSignalState == STATE_SLOW) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, gLightOn ) Det var ett h-vete, men man lär sig varje dag! ![]() EDIT: Det innehåller lite buggar, det uppdateras inte i realtid, fel signalbild kan visas. :/
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2021-01-02 klockan 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Smart! Med den lösningen borde man ju inte behöva så många specialvarianter (typ Jö 128) utan man borde kunna använda samma signaltyp i de flesta situationer.
Citat:
![]() Hur går det med DV4-signalen? Det är ändå det mest störande signalproblemet just nu (iaf i områden med många spår och många dvärgar). ![]() Ett annat område som skulle behöva ses över är hur vägskydden fungerar. Kort sagt så funkar det bra om man har ett typiskt enkel- eller dubbelspår på linje, men om vägskyddet ligger så att det finns växlar mellan korsningen och ringsträckans början så blir det ofta fel med nuvarande script. Det kanske inte är möjligt att lösa så det blir 100% realistiskt men det vore kul om det kunde förbättras. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
- Jadu, det är något som ligger i det. Jag upptäckte att signalen läser endast av den första a-rutan och agerar på det. skulle jag skriva "K" för länk 2 så visas signalen bara KÖR 40 istället för KÖR 40, kort tågväg till länk 2.
- Jag tänkte börja jobba med DV-signalerna när jag är klar med H5:an. - Jag försökte prova på vägskydden på samma vis som DTG har gjort på senare tid, men när jag bytte ut en brittisk varningssignal mot X12 så kraschar spelet när rutten ska läsas in. Jag tänkte jobba även med detta mera men det får ske lite senare. (Finns en okrypterad lua-fil som behandlar vägskylten i kuju-mappen faktiskt.) En sak i taget, helt enkelt.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
De svenska signalerna ligger på paus men just nu jobbar jag med järnvägskorsningar. Målet är att få till DTGs funktion med våra svenska assets, dvs. en korsning som fungerar i flera spår och även stoppar vägtrafiken. Flera varianter planeras men först måste jag få hela paketet att funka.
Problem som jag har är dels bomdrivens animationer (öppning resp. stägning) krockar. Bommarna spelar öppningssekvensen baklänges. Vidare får jag inte den vita lampan att blinka ö.h.t. lua-kodning asså ![]()
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jag har hakat upp mig, får inte den vita lampan att blinka.
Har skrivit hjälp här: https://forums.uktrainsim.com/viewto...f=370&t=153543
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
I väntan på er feedback kring bommarna så experimenterade jag vidare med H5:an.
Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Efter mycket misslyckande försök så valde ajg att skapa en ny Signal state, STATE_SLOWER.
Vid DefaultSetLights() (rad 96-126) så lade jag till raderna för signalbilden STATE_SLOWER: HTML-kod:
-- Swedish home signals SetLights -- Switch the appropriate lights on and off based on our new state function DefaultSetLights() -- DebugPrint("DefaultSetLights()") if (gSignalState == STATE_GO) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) elseif (gSignalState == STATE_SLOW) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) elseif (gSignalState == STATE_SLOWER) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 1 ) else -- stop or blocked SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, 0 ) end end HTML-kod:
STATE_SLOWER = 4 HTML-kod:
elseif Call("GetLinkFeatherChar", gConnectedLink) == 51 then if Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOWER end elseif Call ( "GetLinkLimitedToYellow", gConnectedLink ) ~= 0 then -- diverging route, signal slow newSignalState = STATE_SLOWER end elseif Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOW end elseif Call ( "GetLinkLimitedToYellow", gConnectedLink ) ~= 0 then -- diverging route, signal slow newSignalState = STATE_SLOW end Nedanför denna kodsnutt (rad 454) så lade jag in denna del: HTML-kod:
if newSignalState ~= gSignalState then DebugPrint("SetSignalState() - signal state changed from " .. gSignalState .. " to " .. newSignalState .. " - sending message" ) gSignalState = newSignalState SetLights() if gSignalState >= STATE_STOP then Call( "Set2DMapSignalState", STATE_STOP) else if gSignalState == STATE_SLOWER then Call( "Set2DMapSignalState", STATE_SLOW) else Call( "Set2DMapSignalState", gSignalState) end end if gSignalState == STATE_BLOCKED and not gBlockSignal then Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_STOP, "BLOCKED", -1, 1, 0 ) else if gSignalState == STATE_SLOWER then Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + STATE_SLOW, "", -1, 1, 0 ) else Call( "SendSignalMessage", SIGNAL_GO + gSignalState, "", -1, 1, 0 ) end end end Dock lyckas jag inte lura kartan. Den visar en röd prick istället för gul. Men det får nog vara så, antar jag. Filen finns på Github om någon vill testa.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2022-01-17 klockan 03:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Åtvidaberg, Östergötland
Inlägg: 215
|
![]()
Spännande Adde. Jag tittar på koden och börjar förstå lite iallafall. Kul att du håller på. Stort tack!
![]()
__________________
Glad 19 åring med mycket energi som älskar att bygga modeller och fota ![]() ![]() Hjälper även Arvid (Germundal) med sin rutt! Project Södra stambanan Bygger och försöker importera X61 till Railworks! X61-Tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Fortsatte lite idag med. Lade in det sista egenskaperna:
-Lade till så att skriver du "1" på sifferrutan så visar signalen stop när nästa signal visar stop. -Lade till stöd för att generera en GAME OVER om tåget kör mot rött i ett standard scenario eller career scenario. Återstår: Call-on-funktionen. Dvs. möjligheten att du kan be om att få köra mot rött. Får jag det att fungera så är jag nöjd sedan. Den uppdaterade kodsnuttet finns på github.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|