![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Hmm, om jag lägger in det i programmeringsperspektiv:
-Försignal - ska endast kolla upp status på nästkommande huvudsignal. I andra fall så kommer den visa vänta stopp (Då den inte fungerar, ruttbyggaren har alltså placerat signalen fel). -Huvudljussignal - Om kör, visa status på nästkommande huvudljussignal. --Ifall det finns mellanliggande huvuddvärgsignaler gör följande: ---OM huvuddvärgsignalen visar stopp, visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna) Om nästa signal är en stopplykta så gäller följande: -Huvudljussignal: visa Vänta kör 40 (2 gröna) eller Kör 40, kort sträcka (3 gröna) -Huvuddvärgsignal: Visa kör 40 eller kör 80, ruttbyggaren måste konfigurera rätt signalbild. Observera att i Train simulator har jag inte hittat stöd för att signallänkar ska kunna mäta avståndet till nästa signal, så här får ruttbyggaren konfigurera signalen manuellt. Det verkar ligga rätt mycket undantag kring huvuddvärgsignalerna, så de dvärgar vi har till TS behöver nog programmeras om i grunden för att signalförhållanderna ska vara korrekt i TS. Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Om man ställer tågväg mot en beläggning.
Så det som går in är växlingväg med snett vänster optiskt. Men det är inte alla signalställverk som fixar det. (Men stlv 65 och dataställverk ex) Sen i kravet på tågväg så finns inte spårledningar med. Så tågvägen kan gå in men blir ju naturligtvis stopp i signalen. Vi har gjort så på Inlandsbanan bl.a. Det är för bla växlar ändå ska bli låsta vid spårledningsfel. Nyare ställverk har nu förenklad tågväg som också låser vid spl fel (men stopp i signaler) Men de flesta ställverk är gjorda att tågvägen inte går in vid beläggning. Senast redigerad av jorgen3 den 2020-12-28 klockan 07:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||||
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Man kan fråga sig också hur många olika signalvarianter man är bekväm med. De gamla svenska signalerna är ju väldigt mycket "one size fits all" men så funkar de heller inte korrekt i många situationer. Jag har ju skapat ganska många nya varianter p.g.a. detta. Antalet varianter kan man nog kapa ner lite om man kan få till det så att man kan välja i konfigureringen vilket signalbesked som ska visas för varje länk. Citat:
Citat:
Kolla gärna hur jag har gjort i Hagalund. Jag tycker jag har lyckats OK med att efterlikna hur det ser ut IRL: https://youtu.be/U4H6sJx5t20?t=481 https://youtu.be/tuJOBaEi4Rc?t=2298 https://youtu.be/T0PwbMNjwcM?t=2621 Vissa signaler (som bara går in mot bangården) visar alltid rött + olika dvärgsignalbesked. Andra kan visa olika besked beroende på om det är tågväg ställt från signalen (t.ex. So 1146 - den signal som passeras i sista videon - där växlarna kan läggas antingen in mot uppställningsspåren eller mot spår D1). |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag försöker väl ändå få fram "one size fits all" med möjligheter att skapa rätt signalbilder för rätt tågväg. Och då tror jag att konfigurera signalerna genom att bocka i rätt rutor eller skriva in commands hade varit en passande metod. Om de itne är justerade så beter de sig som vanligt... Citat:
Kod:
Är jag inte helt ute och cyklar så gäller alla körsignaler i huvudsignal (dvs alla former av grönt i huvudljus- eller huvuddvärg-) bara för tågväg. För att ledas in på en bangård, på spår där det kan stå andra fordon, handlar det om en växlingsväg. Då är det stopp i huvudsignalen medan en växlingsdvärgsignal kan visa att rörelse är tillåten (lodrätt, eller snett vänster om det finns hinder). Mycket att hålla reda på och se över. Det här är väl min arbetsplan över signalerna: -Få in alla egenskaper jag vill ha med i H5, lägg in de som blir applicerbart i H2-H4 också. -Få in alla egenskaper jag vill ha med i DV6, DV7, DV5 och stopplyktan i tågväg. -Få in alla egenskaper för växling och se vilka signalbilder som är applicerbart i olika situationer i simulatorn. (t.ex. när ska "Kör varsamt, kontrollera växlar" gälla? om dvärgens länkar passerar minst en klotväxel?) samt få med "Kontakta tågklarerare att köra mot stop"-funktionen i våra svenska signaler. -Få in scriptet för dvärgsignalerna i huvudsignalerna, främst så både en objekt innehållandes en huvudsignal och en DV4 kan fungera ihop. --Det blir mycket jobb, har jag nämnt att få stationssignaturerna att fugnera?
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
|
![]()
Jag ser förstås på detta utifrån perspektivet att jag har en rutt med hundratals signaler utplacerade, så om jag ska ha någon nytta av ditt projekt så måste
1) signalerna som redan finns i rutten fortfarande fungera och 2) nya signaler kunna användas tillsammans med signalerna som finns i rutten. Ett sätt att lösa det är att de nya signalerna har script som är helt kompatibla med de gamla. En nackdel med detta skulle kunna vara att det visar sig att man inte kan få den funktionalitet man vill om man är begränsad i hur de nya signalerna ska programmeras. Men än så länge verkar det ju som att signalerna du jobbar på i grunden har samma script som de gamla, så de borde fungera tillsammans. Ett annat sätt är att byta ut scripten för de gamla signalerna. Då kan man få ny funktionalitet för de signaler som redan finns placerade i rutten utan att behöva gå in och placera ut varje signal på nytt. Vissa signaler kommer man antagligen behöva gå in och ändra egenskaper för. Jag körde fast ordentligt när jag försökte få DV4 att fungera utan att "fastna" när tåg har passerat. Möjligen måste man ändra i scripten för andra signaler så att rätt signalmeddelanden tillåts passera och inte "äts upp" av "fel" signal. Håller tummarna för att du kan fixa det! Att få en användbar stopplykta skulle också vara trevligt. Som den funkar nu är det ganska begränsat var man kan ha den utan att det blir problem med andra signaler. Sen finns det en massa andra signaler som vore kul att ha, men de kräver nog en del 3D-jobb och inte "bara" scriptning. Jag tänker på repetersignal, riktningssignaler, A-signaler, signaler med avvikande utformning (som söderut från Cst där det röda skenet är näst längst ner i en 5-skenare). Som sagt, håller tummarna! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jo, jag förstår hur du tänker. De gamla signalerna som redan är utplacerade tänker jag inte röra. varför laga något som fungerar? Scriptet jag ändrar på kommer däremot ändra på signalerna som finns i SwedenV2 till att ha de nya egenskaperna.
Så som jag förstår det så är det att så länge newSignalState = STATE_GO, STATE_SLOW, STATE_STOP eller STATE_BLOCKED så kommer föregående signal att förstå nästa signal då gSignalState hämtar newSignalState från framförvarande signal. Där funderar jag på att lägga in något hos huvuddvärgarna som säger något i stil med OM STATE_GO, så gExpectState = newSignalState och så skickas det bakåt så att säga... något i den stilen. Iaf. tillbaka till H5:an. Jag tog bort scriptet som berörde bangårdssignalerna och istället så gav jag det en ny egenskap: Kod:
elseif Call ( "GetLinkApproachControl", gConnectedLink ) ~= 0 then -- Check if next signal is at red, show a slow signal if that is the case. if (gExpectState == STATE_GO) or (gExpectState == STATE_SLOW) then newSignalState = STATE_GO else newSignalState = STATE_SLOW end Funktionen är applicerbar i H3-H5 och gör bra nytta med checkboxen. Återstår då Röd=Röd samt Kör40, kort avstånd kvar...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2020-12-29 klockan 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Note to self: https://forums.dovetailgames.com/thr...er-docs.16740/
Citat:
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2020-12-29 klockan 18:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
|
![]()
Jag har nu bemästrat funktionen "GetLinkFeatherChar" och till en början fått till 3 gröna (Kör 40, kort tågväg)
I function BaseInitialise() så lade jag till följande rader. Kod:
-- Get link character and store it as "gIndicator". gLinkFeatherChar = 0 gIndicator = "" -- If we're connected to a valid link and the signal isn't red if gConnectedLink > 0 then -- Check what indicator (if any) is used by that route gLinkFeatherChar = Call("GetLinkFeatherChar", gConnectedLink) -- If route has a valid indicator, turn its ID into a string if gLinkFeatherChar ~= 0 then gIndicator = string.char(gLinkFeatherChar) else gIndicator = "" end end Sen längst ner i SetSignalState() lade jag till följande rader: Kod:
if (gIndicator == "K") or (gIndicator == "k") then gLightOn = 1 else gLightOn = 0 end Kod:
elseif (gSignalState == STATE_SLOW) then SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_RED, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN2, 1 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_WHITE, 0 ) SwitchLight( LIGHT_NODE_GREEN3, gLightOn ) Det var ett h-vete, men man lär sig varje dag! ![]() EDIT: Det innehåller lite buggar, det uppdateras inte i realtid, fel signalbild kan visas. :/
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. Senast redigerad av ADDE den 2021-01-02 klockan 18:23. |
![]() |
![]() |