Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-27, 13:45   #1
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Exclamation

Det finns ett knepigare sätt:

det är att lägga in ett "osynligt" consist framför utfartssignalen men före växeln för sidospåret och låta det "upprepas på några gånger" med en väldigt kort (under 10 meter) path.
Detta medför att huvudspåret visar grönt, snabbtåget passerar, och när den "osynliga" consisten har rullat några gånger och försvunnit, så blir sidotågvägen grön.

Används bl a av ProTrain Semmeringbahn.
 
Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 15:32   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Det finns ett knepigare sätt:

det är att lägga in ett "osynligt" consist framför utfartssignalen men före växeln för sidospåret och låta det "upprepas på några gånger" med en väldigt kort (under 10 meter) path.
Detta medför att huvudspåret visar grönt, snabbtåget passerar, och när den "osynliga" consisten har rullat några gånger och försvunnit, så blir sidotågvägen grön.

Används bl a av ProTrain Semmeringbahn.
Jo, men då måste den osynliga tågrörelsen vara synkroniserad i tid, eller hur? Reverse-punkter i mitt förslag fungerar ju även om tågen av någon anledning anländer annan tid. Eller missförstår jag ditt tips?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 15:47   #3
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Visst måste den "osynliga" tågrörelsen vara synkad i tid.

Om man tittar i AE på en aktivitet för ProTrain Semmering med förbigång av tåg på huvudspåret så läggs det ut flera "osynliga" AI-tåg (på sidospåret efter utfartssignalen, men innan växeln i huvudspåret) i följd med ca 5-10 sekunders mellanrum, tills det att tåget på huvudspåret passerat. Timingen är således viktig

Sedan när tåget på huvudspåret passerat, så slutar de "osynliga" AI-tågen att gå, men signalen på sidospåret förblir röd tills tåget på huvudspåret har passerat nästa signal.

Knepigt, javisst, har inte provat detta själv, men det finns som sagt lösning på problemet.
  Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 16:49   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Okey, då förstod jag dig rätt.

Ja, det är ju en lösning på problemet om man gör en väldigt styrd och nära aktivitet, men knappast om man vill uppnå omkörning efter t.ex 1 timmes playerkörning, som kommer ikapp ett långsamt godståg som man vill köra om t.ex...

Men, det är en intressant aspekt, osynliga tåg är kan ju absolut vara användbart för att styra händelser.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009