Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 01:51   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard nedlägningen

Vad tycker ni om att dom lägger ner banan värnamo landeryd? Personligen så tyker jag att han som tog det beslutet har fått för mycket at dricka. Men om dom lägger ner den så kommer man att kuna åka tåg till värnamo sen får man allt ta buss eller taxi till landeryd för att fortsäta tågfärden =( ne lägger dom ner så ska jag har en dresin av banverket =)
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:08   #2
Jag
Medlem

Standard

Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik!
Jag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 09:18   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jag
Jag tycker att de som lägger ner tågbanor är riktiga dödgrävare, de har knappast troligen själva någon relation till tåg och de tycker pengar är viktigare
än att det finns en bra infrastruktur och bra kommunikationer för alla! Jag blir så trött på att man alltid skall spara på fel saker, det finns bättre saker att spara in på än att lägga ner tågtrafik!
Det är knappast så att Banverket föreslår nedläggningar för att det är kul eller för att man inte gillar tåg. Anslagen från staten tenderar att minska med åren och till slut räcker helt enkelt inte pengarna till. Att det då blir trafiksvaga banor med dålig standard som får stryka på foten är väl ganska naturligt? Därmed inte sagt att jag tycker det är bra.

Men, man måste ändå förstå Banverkets position. Till slut räcker inte pengarna till för att ens upprätthålla en normal standard och då kan man inte längre garantera säkerheten.

Den som åkt/kört sträckan Värnamo-Landeryd vet att den är i akut behov av ett komplett spårbyte. Finns inte pengarna för det, ja då är nog nedläggning av nöden tvunget inom kort iallafall.
Gammal 2006-08-13, 10:08   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Standard

I sådanafall om dom behöver pengar stopa tunnelbyget =( ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 10:19   #5
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av v10
I sådanafall om dom behöver pengar stopa tunnelbyget =( ARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG
Att stoppa tunnelbygget är inte ens ett reellt alternativ. Det går inte i längden att fortsätta köra över åsen, problemen är för stora. Det enda alternativet är att i så fall gräva ut hela åsen och hur realistiskt är det?

Ibland framförs en idé om ett dubbelspår Eldsberga - Markaryd - Hässleholm, men det är ingen god idé då kapaciteten på Södra stambanan Hässleholm - Malmö skulle slå i taket.

Godsstråket Göteborg-Malmö behöver en bättre bana än de alternativ som står till buds idag med antingen ett krokigt och backigt spår över åsen med tågviktsbegränsning stor del av året eller en bana över Markaryd med i stort sett en enda mötesstation.
Gammal 2006-08-13, 11:23   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Det hänger på valet! Rösta rätt parti som värnar om järnvägen. Sossarna lär inte satsa helhjärtat på järnvägen. Jag vet inte vilken parti som satsar på. Vet NI?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 16:06   #7
Isak3
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Enligt konnunalråd Björn Mårtensson (c) på Ovanåkers kommun (Edsbyn) har banverket och SJ(/Green cargo?) medvetet minskat trafiken på banan Bollnäs-Edsbyn-Orsa. Här är en artikel i tidningen Ljusnan om det http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=13926 .

Ljusnan skriver:

"- Det som hände på 90-talet kunde ha blivit en nystart för banan med ännu mer trafik med timmer och massaved. Men Banverket och SJ valde, av taktiska skäl, att minska underlaget för trafiken, påstår Björn Mårtensson."

Jag kunde inte hitta någon förklaring till hur man gjort det. Men inte för jag har något emot Björn Mårtensson. Han verkar vara en av få politiker här som verkligen bryr sig om Bollnäs-Orsabanan. Han säger bla i samma artikel:

"- I en framtid tror jag att banan skulle kunna få betydelse på nytt. Därför är det viktigt att det inte blir någon definitiv nedläggning. Spåret bör ligga kvar och underhållas."

De övriga politikerna bryr sig betydligt mer om att banverket skjutit upp utbyggnaden för Snabbtågstrafik på Norra stambanan ytterliggare några år vilket också offentliggjordes i dagarna. (Från början utlovades det att snabbtågen skulle rulla där redan 2002). De framställer det som att den uteblivna snabbtågstrafiken kommer att betyda undergång för bygden. Men som en som veckopendlat Bollnäs-Stockholm i "ett tvåsiffrigt antal år", och jämfört prisutvecklingen Söderhamn-Stockholm på Ostkustbanan där endast X50-54 (X-tåget) och X2 numera rullar och priserna fördubblats sedan dess skrev "Några av oss får ju betala våra resor själva, till skillnad mot de politiker som driver snabbtågsfrågan." Men jag tror att politikernas engagemang där snarare beror på att det är ett sviket sosselöfte än att dem vill få hit X2...

Och slutligen ska jag bara skriva det som jag läste någonstans, tror det var i en insändare i någon tidning. Författaren till denna menade på att politikerna gärna satsar pengar på nybyggen än att lägga pengarna på upprustning av mindre banor. Det för att det ser bättre ut med nybyggnation än upprustning av gammalt. Det kan nog låta galet, men ibland är jag är nog beredd att hålla med. I alla fall till viss del.

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 16:07   #8
Isak3
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Det hänger på valet! Rösta rätt parti som värnar om järnvägen. Sossarna lär inte satsa helhjärtat på järnvägen. Jag vet inte vilken parti som satsar på. Vet NI?
Mp lär väl vara ganska sugna på att satsa pengar på spårtrafiken vad jag vet.

Mvh Isak
Gammal 2006-08-13, 16:21   #9
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Jag kan förstå varför Banverket gör som de gör synd dock att bohusbanan skall behövas läggas ned, den borde rustas upp så snart som möjligt genom att regeringen tilldelar pengar till ett upprustande av banan, var de pengarna skall komma ifrån kan man visserligen fråga sig...
Gammal 2006-08-13, 16:27   #10
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Vägverket vill ju bygga motorväg på en del av banvallarna längs Bohusbanan har jag hört, får hoppas att den inte läggs ned så att detta ska behöva bliva nödvändigt..
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 18:19   #11
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Visserligen är jag den typ av person som stöder både nya vägbyggen och järnvägsbyggen men vägverket borde nog slanta upp de extra miljonerna det skulle kosta att bygga en viadukt över bohusbanan. En del av alla dessa pengar som sparats inom försvaret som jag inte stöder (vill ha kvar försvaret) borde kanske kunna finansiera ny motorväg samt järnväg i bohuslän?

Det finns mycket inom sveriges infrastruktur som man borde förbättra. Här är en lista över projekt som jag tycker man borde bygga. Det är mycket långsiktigt, inget man bygger på några år utan 50 årsperiod eller mer.

Motorväg mellan Stockholm-Göteborg dvs bygg om E20 till motorväg.
Upprustning av Bohusbanan och eventuellt ansluta den till norge.
Förbifart stockholm.
Förläng fyrspåren vid Göteborg och Stockholm för ökad kapacitet.
Detsamma gäller södra stambanan mellan Stockholm-Malmö och bygga den dära europabanan eller vad den heter.
Öka spårkapaciteten i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Räta ut järnvägar om möjligt för att tillåta högre hastigheter som 300 km/h.

Kostnad? väldigt många miljarder av skattebetalarnas pengar....

Är allt detta möjligt i framtiden, kommer det någonsin att förverkligas tror ni och behövs det/är det lönsamt? jag tror det iallafall
Gammal 2006-08-13, 19:01   #12
Isak3
Medlem

Standard

Apropå den politiska faktorn tror jag inte att moderaterna är så järnvägsvänliga som de vill ge sken av.

"I stället för att se till de behov av investeringar och underhåll som vägnätet har, inte minst för att upprätthålla säkerheten för trafikanterna, har regeringen valt att tillmötesgå sina tillväxtfientliga
samarbetspartners och avsätta en omotiverat stor andel av infrastrukturpengarna framöver till järnvägsnätet."

Står det på moderaternas hemsida www.moderat.se . (Hela texten står på http://www.moderat.se/(S(zhyxbh45fcy...=2&politikid=9 i " Vad tycker moderaterna om regeringens förslag om vägar och järnvägar?" i spalten "Vad tycker vi om...)

Jag tolkar det som att det inte kommer att bli bättre för de nedläggningshotade banorna om det blir ett regeringsskifte i höst...

Mvh Isak
Gammal 2006-08-13, 19:30   #13
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Isak3
Enligt konnunalråd Björn Mårtensson (c) på Ovanåkers kommun (Edsbyn) har banverket och SJ(/Green cargo?) medvetet minskat trafiken på banan Bollnäs-Edsbyn-Orsa. Här är en artikel i tidningen Ljusnan om det http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=13926 .

Ljusnan skriver:

"- Det som hände på 90-talet kunde ha blivit en nystart för banan med ännu mer trafik med timmer och massaved. Men Banverket och SJ valde, av taktiska skäl, att minska underlaget för trafiken, påstår Björn Mårtensson."

Jag kunde inte hitta någon förklaring till hur man gjort det. Men inte för jag har något emot Björn Mårtensson. Han verkar vara en av få politiker här som verkligen bryr sig om Bollnäs-Orsabanan. Han säger bla i samma artikel:

"- I en framtid tror jag att banan skulle kunna få betydelse på nytt. Därför är det viktigt att det inte blir någon definitiv nedläggning. Spåret bör ligga kvar och underhållas."

De övriga politikerna bryr sig betydligt mer om att banverket skjutit upp utbyggnaden för Snabbtågstrafik på Norra stambanan ytterliggare några år vilket också offentliggjordes i dagarna. (Från början utlovades det att snabbtågen skulle rulla där redan 2002). De framställer det som att den uteblivna snabbtågstrafiken kommer att betyda undergång för bygden. Men som en som veckopendlat Bollnäs-Stockholm i "ett tvåsiffrigt antal år", och jämfört prisutvecklingen Söderhamn-Stockholm på Ostkustbanan där endast X50-54 (X-tåget) och X2 numera rullar och priserna fördubblats sedan dess skrev "Några av oss får ju betala våra resor själva, till skillnad mot de politiker som driver snabbtågsfrågan." Men jag tror att politikernas engagemang där snarare beror på att det är ett sviket sosselöfte än att dem vill få hit X2...

Och slutligen ska jag bara skriva det som jag läste någonstans, tror det var i en insändare i någon tidning. Författaren till denna menade på att politikerna gärna satsar pengar på nybyggen än att lägga pengarna på upprustning av mindre banor. Det för att det ser bättre ut med nybyggnation än upprustning av gammalt. Det kan nog låta galet, men ibland är jag är nog beredd att hålla med. I alla fall till viss del.

Mvh Isak
Hej!
Jag har läst artiklarna. Jag klippte ut några rader: Infrastrukturminister Ulrica Messing ger också Banverket bakläxa. Hon vill behålla de lågtrafikerade järnvägarna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 00:41   #14
Isak3
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag har läst artiklarna. Jag klippte ut några rader: Infrastrukturminister Ulrica Messing ger också Banverket bakläxa. Hon vill behålla de lågtrafikerade järnvägarna.
Hej!
Jo, det där med "vill" har man ju hört förrut . Politikernas favoritord... smäller högt, men lovar inget...
Nu har jag kanske fattat det här fel, men är det inte regeringen som beslutar om nybyggen såsom Citytunneln? Och eftersom det samtidigt är regeringen som bestämmer hur mycket pengar som ska gå till Banverket känns det lite konstigt att anklaga BV. Man borde väl vara medveten om kostnaden för sådana projekt mm? Men kritiken kan ju ha att göra med hur Banverket gjort med de resurser dem har möjlighet att förvalta efter eget tycke eller något sådant. Jag är inte så insatt i det där, så det ovanstående behöver inte stämma.

Hur som helst läste jag nyligen Miljöpartsten Karin Svensson Smiths syn på nedläggningshoten. Denna kan läsas här http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?a...&number=104275

Min tolkning är att det kommer att se ljusare ut för banorna om Mp får bestämma, men att det nödvändigtvis inte innebär att precis alla banor blir kvar. Det står även lite intressant om tänkbara konsekvenser av nedläggningarna. Men det är nog mycket "vill" i det här också .

Mvh Isak
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.