Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-05-23, 23:27   #2
tydal
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 100
Skicka ett meddelande via ICQ till tydal
Standard

> Hur bromsar ni tåg i verkliga livet?

Det är en hel vetenskap :-)

På X2 har man elbroms, tryckluftsbroms och magnetskenbroms som man manövrerar var för sig. På X10-14 finns också dessa saker, men elbromsen blandas automatiskt in när man bromsar med tryckluftsbromsen och magnetskenbromsen aktiveras vid nödbroms.

När man kör Rc har man bara tryckluftsbroms att ta till.

När jag kör X2 brukar jag börja ungefär 3 kilometer innan med att bara elbromsa och sedan lägger jag på tryckluftsbroms allteftersom. Brukar minska farten till ungefär 70-80 km/h, så jag har "koll på läget". Sen ligger man kvar på lite broms (man ska helst inte lossa helt, för då tar det längre tid att få till bromsen igen) och så finjusterar man genom att bromsa lite mer när man börjar närma sig, för att kunna stanna precis på rätt ställe med bromsen helt loss.

Med Rc är det samma princip, fast där det räcker gott att börja strax under 2 kilometer innan, och då blir det ju tryckluftsbroms direkt, ner till en 70-80 nånting.


> Vad finns det för skillnader på bromsning mellan passagerartåg
> och godståg?

Godståg är i allmänhet längre och det tar mer tid att tillsätta och lossa bromsen, plus att man i allmänhet kör långsammare också.


> Antar att man måste ta det lugnare med passagerartåg så att inte
> folk flyger och far

Det som är viktigt är att du inte stannar med bromsen till, för då kan saker flyga och fara, men annars är det bara att bromsa. Det är bara på nattågen som man tar det lugnt och inte bromsar så hårt. Eller om man har gott om tid.

Men det är värre att köra för fort i kurvor och växlar än att bromsa hårt.


> men samtidigt så är ju lasten i godståg också ömtålig många gånger.

Godstågen behöver man inte bromsa så hårt eftersom man inte kör så fort och det är inte så noga att passa tider som med persontågen.


> Förekommer det i verkliga livet att man bromsar full broms in
> på stationer

Ja, det förekommer.


tydal besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009