![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
|
![]()
Dom standardstationer för t-bana som finns på DLS rymmer bara 2 C20, vad jag kunnat se. Max tillåten tåglängd i verkligheten för trafiktåg är 3 C20 enligt SL TRI Tub, längre tåg får inte plats på stationerna. I depå tillåts 6 vagnar.
Det finns ingen klart uttryckt maxlängd för vagntransporter eller bärgningar så sommaren 2005 gick ett 4-vagnars C20-tåg i bärgning Alvik-Högdalendepån. Det var en vagn (2258) som skadats allvarligt vid en urspårning i Alvik som skulle tas hem efter att ha stått i vägen på spår A i Alvik en vecka eftersom ingen lyckats klura ut hur man skulle få hem den utan att bryta mot TRI Tub. Men si det listade jag ut..... 6 vagnar är alltså den maximala tåglängd med säker multippelkoppling, längre tåg kan leda till signalbortfall i bakre änden av tåget och att de bakre vagnarna därmed inte lyder föraren utan hittar på egna saker. Motsvarande för Cx är 8 resp. 16 vagnar (men jag har en bekant som kört 24 vagnar i depå utan problem). //Lars S PS. SL TRI Tub = Storstockholms Lokaltrafiks Trafiksäkerhetsinstruktion för Tunnelbanan. DS Senast redigerad av UP6936 den 2007-01-24 klockan 17:28. |
![]() |
![]() |