Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-17, 16:35   #1
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
/.../
Det visar att allt det här är en början, jag måste ändra ljud filen också för jag har bara tog den som jag hade inspelat under c20 hyttåkning och det var full fart när det hände (vi provade nödbromsen från full till stopp), så jag måste ta bort alla "unwanted sounds". Jag måste också fixa dataskärmen för alla information från det huvud skärm tas inte bort, osv osv.
/.../
SV
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.

Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.

Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-17 klockan 16:39.
UP6936 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 16:47   #2
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard Kupe belysningen

knappen för kup belysninge skans i min hytt raför då behöve rjag ladda ne någon mer för att jag ska kunna se den det enda jag ha kva nu för få belysning i vagnar sen kan jag hämt upp folk ...
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:00   #3
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av perra53
knappen för kup belysninge skans i min hytt raför då behöve rjag ladda ne någon mer för att jag ska kunna se den det enda jag ha kva nu för få belysning i vagnar sen kan jag hämt upp folk ...
Hur vore det med inlägg på läsbar svenska? Eller är några tangenter döda på ditt tangentbord? Läge att skaffa ett nytt i så fall!

Efter att ha dekrypterat ditt inlägg är svaret nej, du behöver inte ladda ner något mer för att omkopplaren ska synas och fungera, du behöver "bara" lära dig hur man hanterar kamerorna i hytten och det har du redan fått ett tips om tidigare i tråden.

Vad gäller att ladda ner stora datamängder från Aurans DLS finns det något som heter First Class Ticket (FCT) som kostar mindre än 100 kr/år. På inloggningssidan till DLS finns en länk till beställningsrutinen. Rekommenderas!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-17 klockan 17:07.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:04   #4
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard kupébelysningen

kupébelysningen knappen syng ej brevid kanppen för hytt belysninge det kupébelysningen knappen jag problem se se den ej jag undra raför fast jag ha ladda de senst c20 tåget så vad måste jag göra få det att fungera

jag ha fått tåget åka nu men jag ha problem med kupébelysningen
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:17   #5
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Men snälla, rara!

Fattar du inte vad som står i mitt inlägg??

EDIT: http://www.e-buzz.net/forum/showpost...postcount=1119

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-17 klockan 17:42.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:47   #6
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard C20

JA ag festå vad du skriv men jag se inge knapp gjord en bild med en pil visar hur jag menar jag festå inte vad det för fel påmitt hytt när jag inte se kupébelysningen knappen skriv svar sen se jag bara halva panel för hytt belysnings knapp
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.JPG (28.4 KB, 88 visningar)
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 18:33   #7
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av perra53
JA ag festå vad du skriv men jag se inge knapp gjord en bild med en pil visar hur jag menar jag festå inte vad det för fel påmitt hytt när jag inte se kupébelysningen knappen skriv svar sen se jag bara halva panel för hytt belysnings knapp
Nu får du inga svar på dina frågor längre, åtminstone inte från mig!!

Jag och flera andra har svarat dig och förklarat hur du ska göra!! Om du inte fattar nu kommer du aldrig att fatta!!

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 18:59   #8
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Perra53 gör precis som jag skriver:
Du ser detta


Tryck knappen Å eller ´ (en gång) så du flyttar dig till vänster
då skall du se detta


Och zoomar du in så ser du detta (med scrollhjulet på musen om du har ett sådant)

Knappen "Tåg" tänder belysningen inne i tåget (knappen till höger alltså)

Men det fungerar inte om du inte har startat upp tåget först.

Hoppas du lyckas nu!!!

Hälsar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se

Senast redigerad av Bengt74 den 2007-11-17 klockan 19:01.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 19:04   #9
perra53
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 113
Standard belysning

jag se bara knappen för hytt belysningen och inte för kupe belysnings kanppen se jag ej och en fråga krävs det någon servicepacket för det ska funger eller ...

jag använde rmig av trainz dvd spelar det någon roll vilken version av trainx 2006 men ha ...
perra53 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-18, 13:27   #10
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.

Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.

Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.

//Lars S
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.

Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 00:51   #11
UP6936
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.

Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.
Aha, intressant, för det var som sagt märkbar skillnad på förloppen.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009