![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Att starta din nya rutt bör nu vara rena barnleken. Starta upp KRS, klicka på Routes och sedan på new route. Du bör nu se din nya rutt. I mitt exempel heter den Mlg-Vo. Klicka sedan på Create och du får upp en ruta där du skriver in namnet på rutten. Jag har valt att kalla min för Mlg01, detta eftersom vi kanske behöver några olika försök för att få det bra.
OBS OBS OBS. När KRS nu gör din rutt så är den Blå och du ser inga textures. Detta är en BUGG!!!!! Dock en bugg som är lätt att åtgärda. Gör på följande sätt: 1. På vänster sida har du dina tre olika fönster som du kan scrolla ut med muspekaren. I den mittersta ser du längst upp till vänster en blå kub och en mindre blå kub aldeles nedanför. Den nedanför kallas för "Object Set Filter". klicka på den. 2. På höger sidan kan du nu scrolla fram ett fönster. I mitt fönster står det längst upp Developer och nedanför kan jag kryssa i Addon och Sweden. Klicka på höger sida om 'Developer' och ta fram Kuju istället. 3. Nedanför ser du nu 'railsimulator'. kryssa i den och du får tillgång till alla saker, textures, tåg, vagnar osv. När du klickar i 'railsimulator' så tar det några sekunder innan du ser en grön bock. när du ser den är allt nästan klart. 4. Vi måste spara denna rutt. Ibland när jag klickar på krysset längst upp i KRS-fönstret så slår den bara igen. ibland så får jag chansen att spara min rutt. jag vet inte vad detta beror på men om jag klicka några gånger i småfönstren på vänster sida och sedan klickar för att stänga KRS så får jag nästan alltid fram möjligheten att spara spelet. Spara och starta om. Om vi nu har gudarna med oss så kan du när du startar om och klickar på Routes se din nya rutt och när du klickar på den och tar 'edit' så har du en fin marktexture framför dig. Klicka och scrolla fram toppfönstret som visar Latitude och longitude. har du andra siffror än 0.0000 0.0000 så har du lyckats. GRATTIS. Nu kan du börja bygga på din egna bana. Hela proceduren tar ca 10 minuter när vi fått hjälp av Mike Simpsons RS_Tools (The missing Parts). Om du lagt in DEM-Data för denna position så kan du nu använda dessa genom att klicka på penseln (painting Tools) och sedan klicka på 'T'. Du får då ett böljande landskap där du kan tillbringa många timmar när vädret är dåligt. Ett råd är att du, innan du börjar lägga till saker, tar fram ditt DEM-landskap först. jag har ett rutat lock och ritar i vilka rutor jag kommer att använda. Den kommer att se ut som en lång mask. Tar man fram 10-20 st genom att scrolla i de olika riktningarna så har man sedan en lång sträcka att leka med. Om man behöver förlänga efter att ha byggt så försök att packa din rutt och spara backup. naturligtvis klarar RS_Tools även detta. jag har dock inte gjort det själv ännu utan återkommer med tips på hur man gör så småningom. Nu får ni klara er ett tag innan jag återkommer, jag har en 20 promilles stigning med mitt fullastade tåg draget av ånglok där jag eldar själv så jag är upptagen ett tag framöver. Lycka till!