![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Tidigare Metal_henke
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
|
![]() Citat:
![]() ![]()
__________________
|Henrik L |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Henke: Hm, ja, du har så rätt, så rätt. Jag får se till att TÄNKA också. Men jag skyller på klockan som trots allt inte ens var halv sex på morgonen!
![]() Ett litet enkelt kort regelverk kommer här: Spår: Jag använder mig för närvarande av "4mNB Gråbrun C" som medföljer STW's Svenska Tåg 2004 (Eller är det 2005?). Men det är såklart fritt att använda träsleepers, eller en lite smutsigare version osv. Huvudsaken det sker i en snygg övergång mellan den andra modulens spår (Här är det bra om alla håller kontakten med varandra) Riktning: Centralstationen är i väst-östlig riktning men jag håller just nu på med en 90-graders kurva för fyrspåret så det kommer bli i Nord-sydlig riktning modulerna bör byggas. STH: Jag hade tänkt mig en STH på runt 160-200 km/h på fyrspåret, men det får förstås variera lite grand. På följande länk finns det en utmärkt länk till ett dokument med lämpliga kurvradier: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11519 Geografiskt läge på baseboard: Jag hade tänkt mig att spåren bör börja så centrerat som möjligt på baseboarden, det underlättar sammankoppling med andra moduler. Självklart kan här byggas övergångsmoduler. Elektrifiering: Självklart ska det vara elektrifierat! Detta finns dock inget som helst behov av på modulerna, utan jag åtar mig gärna att elektrifiera modulerna. Om man väljer att elektrifiera vill jag att det sker med Thomas nya kontaktledningspaket som syns på mina bilder här i tråden. Och kom ihåg: Ta gärna kontakt med varandra! Så man i största möjliga mån går att prata ihop sig, samordna moduler och så vidare! ![]() Det var väl lite kort vad jag tänkt mig! Riktigt kul att det finns intresse, ser glatt fram mot att se bilder från era moduler! ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
|
![]()
Jag tänkte ställa upp med en modul med utgångspunkt från ett modernt resecentrum, en tvåspårig station på en enkelspårig elektrifierad järnväg. En liten bit från resecentrumet ska gamla stationen finnas, där en museiförening numera huserar. Kommer bygga ut museijärnvägen (oelektrifierad, normalspår) till drygt 2 mil hade jag tänkt.
Det var mina planer, återkommer med bilder när bygget är igång. ![]() EDIT: Kom på att Dson bygger på en fyrspårig linje, kan bygga vidare från resecentrumet till en station som ansluter till fyrspåret. Senast redigerad av Slash2 den 2008-06-02 klockan 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
|
![]()
Jag antar utmaningen och ska försöka snickra ihop ngt. Tur att vi har lov på högskolan nu så tid finns
![]() Förresten så vill jag veta en sak till, vilken marknivå vid skarvarna använder du? Tror det var allt just nu... återkommer när jag har fler frågor... Eftersom du skrev "utan jag åtar mig gärna att elektrifiera modulerna." så får du görna göra det för mig, jag brukar vara lat ![]() //H |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Häärligt! Du är så välkommen så!=)
Hmm, modulskarvshöjd... Oj, svår fråga... Har inte tänkt på det än.Centralstationen och områderna däromkring ligger på exakt 0 meter över havet... Något förslag? Jag skulle föreslå en höjd på 10 meter i så fall. Pendeltågsverksamhet är tänkt att ske ja, på innerspåren av fyrspåret. Så pendeltågsstationer får du gärna bygga! ![]() Lycka till! ![]() Jo, en sak till: Det vore bra om man inte lade spåret ända ut i kanten vid en modulskarv, så man kan bygga en skarv. Om man kanske lämnar en 100 meter på varje moduls skarv?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. Senast redigerad av Dson den 2008-06-03 klockan 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Ytterligare en tid har passerat, och Skanska bygger för fulla muggar! Hus för hus ploppar (Bokstavligen!
![]() Här är utsikten från ett av lägenhetshusen som syntes på förra bilden. ![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
om du vill kan jag se vad jag har för moduler liggandes på min HDD och mycket möjligt visa en bild på några så du får bestäma om du vill ha någon av dom
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
|
![]()
Stiligt, jag har börjat lite smått jag med... Vägarna du använder är det de "vanliga" svenska vägarna som finns med i spelet? (road, street, highway) eller vad dom heter...
//H |
![]() |
![]() |