![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Bengan: Smådetaljer är viktiga
![]() Får du öppning av bommarna 100m efter passage av Sv? Det låter långt. Max fel i den hastigheten borde vara 44m (160 km = 44 m/s) med ett snitt på halva som mest om uppdateringshastigheten är 1s. Prova att sänka uppdateringshastigheten. Detta kan dock påverka fps negativt. Tanken framöver är att spårledningen skall göra detta själv då den ser "höghastighetståg" närma sig och öka pinget. Likväl som den går över till 10s intervall om inget tåg är närmare än exvis en km från ringsträckan. Detta är ett problem då systemet har "handgjorda" triggers. Jag antar spelmotorn gör sådant själv med de inbyggda triggarna. Lämna gärna rapporter om hur fps påverkas. /Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Blir väldigt imponerad, av alla funktioner som man kan få till med vägskyddet. Har nu provat med 1, 2, 3 & 4 spår och allt fungerar näst intill perfekt (bara biltrafiken) och med lite slarv vid namngivning vid 4 spår. Då jag glömde döpa vissa saker korrekt. Har även börjat testa lite med halvbommar. Än så länge, så har jag inte fått till det som jag hade tänkt. Är ute efter, att bommarna efter övergången, går ner med lite fördröjning. Så att eventuell biltrafik hinner passera (dom kör som idioter iallafall, just nu och struntar i att stanna). Halvbommarna är inställda på 7 sekunder efter ditt värde. Dom efter övergången har jag satt på 15 sekunder. Men det är fällningstiden, så dom börjar fällas samtidigt, så dom efter övergången går ner långsammare. Men det var inte riktigt, så jag hade tänkt. För när tåget sen har passerat, så går bommarna före övergången upp snabbare och dom efter övergången tar tid på sig á ca:15 sekunder innan dom är uppe. Innan jag testar mer. Går det att få bommarna efter övergången att fällas med fördröjning och sedan gå upp samtidigt med dom andra bommarna? Sen ett par frågor om huvudtriggern på ett par funktioner, som jag inte har hunnit testa än. 1. Det är Sv 20 m. Vad påverkas, när man ändrar värdet. Provade att ändra till 100 som var maxvärdet för mig, men jag kunde inte se, vad det var för skillnad. 2. Vad har Återaktivering Sv för funktion. Har ej hunnit testa, genom att markera rutan än. Använder förresten TRS2006 vid mina tester.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2008-08-18 klockan 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]() Citat:
Om jag förstått det hela rätt så är Sv den sträcka som den sista vagnen i tåget skall ha passerat vägskyddet med innan bommarna får gå upp, i det här fallet 20m. Återaktivering Sv fungerar som så att om tåget passerat Sv, men fortfarande befinner sig inom området S1 eller S2 och du backar tillbaka mot vägskyddet så fälls bommarna igen när du kommer in i området Sv Rätta mig gärna om jag har fel Mats. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Tack för förklaringen MatsH, det är helt korrekt
![]() Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt ![]() /Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
|
![]() Citat:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=ML5JIjxo4kI |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Dubbelpost
Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Det kan skilja en liten aning men det beror på en slumpmässig fördröjning på upp till en halv sekund som jag lagt in. Utan den såg det lite för perfekt ut. Det är ofta inte helt synkroniserat i verkligheten har jag sett. Kanske är en halv sekund för mycket.
Detta kan jag göra valfritt samt att man kan lägga till en konstant bomfördröjning för den som önskar. Det blir alltså en fördröjning från det bommen fått impuls, tills det att den börjar gå ner. Den tiden måste alltså läggas till fällningstiden för att beräkna sträckan innan tågvägen får vitt. Man kan säga att det är en per bom ställbar förlängd förringning ![]() /Mats |
![]() |
![]() |