![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#19 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]() Citat:
Varför inte använda vidvinkelskiva OCH bouncer? Så mjukt ljus som möjligt är mitt ledord för det mesta. ![]() Svarar på frågan först. Njaäääooooo.... ![]() ![]() ![]() Det som går ut ur blixtskon är endast en elektrisk puls. Och den går ut även om du inte har blixten uppfälld. Den går alltid så fort man trycker på avtryckaren. Det är den som synkar skyporten. En skajjport är "dum" det vill säga helt manuell, så den går bara av liksom. Om du i stället för din skyport skaffar en Canon ST-E2 så kan du få TTL-mätning i din 580 eller 430 som inte sitter på kameran. Ett bra alternativ. Man slipper tänka så mycket, blixten ger alltid rätt mängd ljus. ST-E2 sänder IR-ljus till blixt(arna)en och styr deras styrka. Nikon har detta (motsvarande IR-synk) inbyggt i D80, D90, D200, D300, D700. Ingen extra investering alltså. Då kan man styra upp till tre olika grupper, med hur många blixtar som helt i varje grupp. 2 grupper med den inbyggda blixten, 3 grupper med en SB-900 eller SB-800. Men det var kanske inte det du frågade efter. Olypus har samma teknik inbyygt, tror även Pentax har det. Hur väl det fungerar vet jag dock inte. Svarde jag på frågan?? ![]() |
|
![]() |
![]() |