Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-26, 09:20   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Jag tänkte på lokets ljud, det är lite speciellt. Det klickar kraftigt när det accelerar. Kanske ni i forumet vet om det.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 17:42   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dalchr01
Med tanke på den brydsamma situationen för MSTS2 så kommer här en fundering/vädjan. Kommer Du:n möjligen att kunna rulla ut i nuvarande MSTS???
Dalle, jag är lessen, men loket kommer nog inte att se några spår i MSTS tyvärr... Just nu är det Rail Simulator och RS2009 som är målsimulatorerna. Anledningen är helt enkelt att jag inte vill vara begränsad till MSTS vad gäller hur-att-bygga-och-texturera och det skulle bli påtagligt mer arbete ifall man skulle porta ut loket i MSTS. Ingen skugga över denna fantastiska simulatorn som MSTS är, inte minst bevisat av att MSTS fortfarande lever och frodas. Men, för min egen del så är nog de nyare simulatorerna mer av intresse. Tycker att Marc (3Dtrains, även känd som ScaleRail-upphovsman mm) uttryckte det ganska bra här;

http://www.3dtrains.com/forums/index...dpost&p=129148

På en och samma yta motsvarande en MSTS tile klarar MSTS typ 1700-1800 objekt. På samma yta har KRS inga problem att klara 32000 objekt (träd i detta fallet) och fortfarande med god fps. Det tycker jag belyser lite grann om Rail Simulators kapacitet.


Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Jag tänkte på lokets ljud, det är lite speciellt. Det klickar kraftigt när det accelerar. Kanske ni i forumet vet om det.
Jadå, det är välkänt hos mig iallafall om det ljud o ljus som uppstår när de olika fartstegen kopplas in i ett D-lok, 16st (31st för lok litt Df). Har pejlat in vart det finns körbara D-lok i Sverige, så vi får väl se. Ambitionen finns iallafall.

Vägen till ett D-lok ute på spåren går just nu genom att skapa sig lite erfarenhet av att få ut saker i RS. Så, först lite hus, sen nån vagn, sen lok... Så, just nu modellerar jag inte så mycket, även om en o annan del ändå hittar sitt ställe på loket... Syns det vad som tillkommit sen sist? Modelleringsmässigt så har jag bara 13 punkter kvar att göra, så det finns ett slut inom synhåll..
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Duut15.jpg (103.8 KB, 488 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-01-31 klockan 17:46.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 18:19   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Du har jobbat lite med inredningen.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 21:23   #4
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 426
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei dette loket ser veldig bra ut. Bra jobbet. Gleder meg.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 22:08   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Du har jobbat lite med inredningen.
Nix pix, inredningen är en av de 13 punkterna... Det som finns nu är bara en enkel vägg för att gränsa av hytten, samt en enkel vägg i maskinrummet... tror man till o med ska kunna se igenom loket via maskinrummet om man står rätt till...

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 00:49   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Läste Marc (3Dtrains) inlägg i tråden som Mazz länkade till.
Mycket intressant.
Nu när man inte längre kan skylla på att man väntar på msts2, så MÅSTE man ju ge KRS en andra chans.
Även jag tyckte KRS verkade kass, när jag installerade det första gången.
Nu finns ju två uppdateringar, så det är kanske på tiden att man testar igen.
Som tur va, så bröt ja inte sönder skivan som en del säkert gjorde!!!

Problemet har ju varit att det inte funnits nått Svenskt materiel, men de börjar ju komma så smått nu, efter ett par år.
Tack Mazz m.flera...


Sista rutten som jag installerade på MSTS (payvare-$50.00) var 3DTrain's Western Pacific Feather River Route.
http://www.3dtrains.com/products/rou...er_river.shtml

Bild:

Den rutten tyckte jag va otroligt fin. Jag har själv tweekat rutten, så frames och laddhack är i det närmaste optimalt, men längre kommer man nog inte i MSTS!
Sedan dess så har jag legat lågt i över ett år med tågsimmar.
MSTS har jag så klart kvar på datorn, men jag bygger inget mer, väntar på Tottes rutt.
Nu finns det ju vissa "små" problem med KRS!
Jag har noterat att en del som kommer ut är payvare, typ träd vegetation.
Tänker då mest på "Rural Landscapes1"
Containing 188 realistic trees, with high resolution textures for all four seasons"
http://www.3dtrains.com/products/rs1...dscapes1.shtml

Bild:

och
RSDL goes Green! Foliage Pack 01(containing over 100 items of vegetation,)
http://www.railsimulator.com/en/node/4372

Bild:



Frågan är hur man gör om man vill bygga och släppa en freeware-rutt, med dessa träd inlagda?

__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 02:11   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk


Frågan är hur man gör om man vill bygga och släppa en freeware-rutt, med dessa träd inlagda?

Ja, det där är en fråga jag oxå funderar på, hur det i praktiken ska gå till.. jaja, det lär väl visa sig vartefter...

Ds/Dg-loket står just nu och vilar sig, för att byggherren ska försöka dra på sig lite erfarenhet att exportera rörliga saker till RS, inte bara hus... Så, bra kanske då att försöka träna på O-vagnen, som ju ändå ska fås till... Kanske inte den finaste vagnen man tar fram om staden får fint besök, men gamla kämpar behövs ju dom me...

Har bara bufferterna kvar att lodda och texturera, sen hoppas jag kunna få vagnen i RS, ska bli spännande.. Sen är vagnen långt ifrån klar, skulle väl vara kul at få till en lite mer nyreviderad vagn oxå eller iallafall en som sett färg mer nyligen än 20 år typ... Mycke detaljer ska till oxå, men är lite ivrig att få ut den på spåren...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Os_bild018.jpg (66.2 KB, 395 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 08:45   #8
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Modellen ser jättefin ut men jag är inte helt positiv till texturen. Kan tycka att den är lite för ljus så att säga och därmed blir harmonin lidande.

En nyreviderad vagn skulle jag gärna växla runt med!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-14, 14:55   #9
Pobadalel
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2018
Ort: Amsterdam
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Dalle, jag är lessen, men loket kommer nog inte att se några spår i MSTS tyvärr... Just nu är det Rail Simulator och RS2009 som är målsimulatorerna. Anledningen är helt enkelt att jag inte vill vara begränsad till MSTS vad gäller hur-att-bygga-och-texturera och det skulle bli påtagligt mer arbete ifall man skulle porta ut loket i MSTS. Ingen skugga över denna fantastiska simulatorn som MSTS är, inte minst bevisat av att MSTS fortfarande lever och frodas. Men, för min egen del så är nog de nyare simulatorerna mer av intresse. Tycker att Marc (3Dtrains, även känd som ScaleRail-upphovsman mm) uttryckte det ganska bra här;

http://www.3dtrains.com/spinsforums/index.php?

På en och samma yta motsvarande en MSTS tile klarar MSTS typ 1700-1800 objekt. På samma yta har KRS inga problem att klara 32000 objekt (träd i detta fallet) och fortfarande med god fps. Det tycker jag belyser lite grann om Rail Simulators kapacitet.



Jadå, det är välkänt hos mig iallafall om det ljud o ljus som uppstår när de olika fartstegen kopplas in i ett D-lok, 16st (31st för lok litt Df). Har pejlat in vart det finns körbara D-lok i Sverige, så vi får väl se. Ambitionen finns iallafall.

Vägen till ett D-lok ute på spåren går just nu genom att skapa sig lite erfarenhet av att få ut saker i RS. Så, först lite hus, sen nån vagn, sen lok... Så, just nu modellerar jag inte så mycket, även om en o annan del ändå hittar sitt ställe på loket... Syns det vad som tillkommit sen sist? Modelleringsmässigt så har jag bara 13 punkter kvar att göra, så det finns ett slut inom synhåll..
Tack för informationen, som nybörjare, är den väldigt användbar och intressant för mig, jag planerar att göra modellering själv
Pobadalel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009