![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Någon som saknat mig? Nejdå, jag har inte dött.
Efter betydligt mycket mer strul än väntat (som alltid med datorer) så har jag nu lyckats rädda mina kära filer, eller ja, alla utom den "stora" banan jag har byggt som jag visat lite bilder på. Men den är ju inte lika intressant. Sedan sist har jag gjort en textur till Gs en med bromsplattform och satt den på vagnen. Eftersom jag inte har så mycket tid i helgen så byggde jag ihop den lite fort och det är brister både här och där, men det får jag fixa senare. Angående scriptingen så har jag skrotat den idén. I ett sista desperat försök så förökte jag kontakta Tomas, men han behagade inte svara. Antagligen för upptagen med TS2009 och Railsimulator m.m. Detta kommer att leda till att varje textur kommer att vara en egen vagn i listan och heta Gs/ägare/nummer och ev. with brakeplatform om den har en bromsplattform. Dessutom kommer dörrarna att förbli där dom är. Animationsfilerna ligger dock med i vagnarna, så vem som helst som kan scripting, kan, om den vill och efter att ha frågat mig fixa det själv. ![]() Gs med bromsplattform som den ser ut idag. Texturerna fick en mycket snyggare nyans än GDJ 1629-texturen(som jag fortfarande inte fixat) tycker jag. ![]() Närbild på märkningen, Sj 27748. Båda vagnarna som finns nu kan återfinnas hos mfGDJ och är gjorda efter bilder på deras gamla hemsida.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Hej korvtiger,
En riktigt snygg vagn du håller på med! Jag håller precis på med att slutföra STW Koppel som är skriptstyrd. Det är en regel man lägger till i Surveyor. Man lägger in ett antal attachments i modellen samt koppling till dessa i config. Därefter fungerar koppel, huvudledningsslangar och slutsignaler ungefär som verkligheten. Det är ännu under konstruktion, men vill du labba med den får du gärna testa. Jag håller även på med texturswapping på de reviderade STW-vagnarna. Du kan använda skriptet om du vill. Det bästa sättet att lära sig är att se färdiga exempel som man mixtarar med. Det är så jag gjort ![]() Enda haken är att jag gått över till TS9 så det finns inga garantier att det funkar i tidigare versioner. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Jaa du "Korven" när man inte hittar rätt ord får man låta smilies-gubbarna prata i stället.
Kan bara ![]() ![]() En smaksak kanske, men skulle den inte göra sej ännu lite bättre i en liten aningen mer brunaktig nyans (ja ja, jag ska ge mej ![]() Förb*nnat tråkigt bara att du tappade banan i.o.m. datorhaveriet. MVH. Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Mats: Det där med kopplingen låter strålande! Och om du och resten av STW tillåter så kan vi fixa det till dessa vagnar. För tillfället har jag en attachmentpoint som sitter exakt där dragkroken sitter, men om det behövs fler så är det inget problem att sätta dit.
Vilka vagnar från STW har texture replacement? (om det var det du menade att jag kunde kika på) Skulle vara toppen om jag kunde "låna" lite (eller nästan allt rättare sagt ![]() Dessutom skulle det vara kul om du skulle kunna förklara hur man fixar så att dörrarna kan öppnas och stängas via scriptrutan. Om du nu vet hu man gör det. ![]() Ekan: Man tackar för komplimangerna! ![]() Om man sedan tittar på bromsplattformen så ser den väldigt enfärgad ut och allting smälter ihop med varandra och man ser inte riktigt vad som är vad. Det ska fixas bl.a.
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Nja, tänkte väl på hela vagnen egentligen, men nu när man har kikat på bilderna ett tag så är det nog inte så tokigt ändå, för buffertar, boggier m.m blir väl mörkare antar jag.
Det är väl Hbis-vagnarna som har texturreplacement tror jag |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
![]()
Mig veterligen har jag inte släppt några med texture-replacement. Det surrar kanske runt någon beta, jag minns inte
![]() Det skall finnas två punkter för kopplen och fyra för slutsignalerna. På din vagn lär dock äldre slutsignaler behövas. Koppelpunkten är vid 0 höjd för att alla vagnar skall få samma höjd. Den används även för luftslangen som också behöver vara synkad. Dörrarna låter riktigt intressant. Jag skulle själv vilja gröpa ur Hbis och Gbs men har inte kommit så långt. Att styra en animering via skript är inte så svårt. Har du animerat med dummies och exporterat kin-filerna? Att få en dörr att öppnas via en kryssruta är inga problem. Men frågan är om animeringen även skall styras av industrierna, dvs vid lossning/lastning? Det har jag inte labbat med så det kräver lite forskning. Paul Hobbs skript är mycket bra, med kommentarer. Där har jag lärt mig mycket, men det blir snabbt rörigt. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
STW-member
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Halloj, Korvtiger.
Hittade en massa kort, på denna vagn. Som tufftuff hade tänkt bygga. Det rör sig nog om ca: 150-200 kort från olika vinklar på olika detaljer. Vissa grejer är uppmäta på ett ungefär efter förfrågan från tufftuff. Var även och kröp under vagnen, så det finns även lite bilder underifrån på vagnen. Om det är intressant, så skicka ett PM med din mail.