![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
En liten petimeter-kommentar angående växelboxen dock... Nä, två kommentarer förresten... ![]() Boxen är ju till för att lokalmanövrera en växel i verkligheten. En växlings-nisse eller annan behörig, ska om fjärrtågklareraren har tillåtit, kunna lokalt lägga om växeln. Jag TROR att man då placerar en sån här box, så den står så säkert som möjligt. I din placering mellan spåren, så skulle det kunna tänkas vara lite obehagligt om det ena spåret fått lokalmanövrering, medan det andra är fjärrklarerat och då kan ha tågtrafik i 180... Så, jag tror att dessa boxar i första hand placeras på utsidan om spårområdet. Av egentligen samma skäl, så tror jag inte ens att det ska vara en sån här box på just det här stället. Den här platsen är ju där enkelspårsvändslingan ansluter till dubbelspåret, 2 rena tågspår alltså och här finns sannolikt inga orsaker att utföra lokalfrigivna växlingsrörelser. detta är iallafall vad jag TROR... Men, i övrigt, skoj att det signaleras i KMJ... ![]() |
|
![]() |
![]() |