![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
z-höjden är baksidans centrum på hållaren. Sen kommer skärmen eller lampan att hamn ovanför den.
Coronor är bättre att placera i själva signalen. Hittar du några bra bilder så gör jag sådana och inkluderar i STW Koppel. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har nu laddat ned Mats Hbis-vagn, otroligt välgjord av det lilla jag såg (den fungerade inte i spelet, ska se om jag kan fixa det någon dag). Jag tog och lånade scriptet till den (inte koppelscriptet, det kommer jag att fixa senare) och lyckades ändra så att den fungerade som jag ville. Den har 5 texturer än så länge... 2 st Sj 27748(blaskiga, tog dom jag hittade först och dom var inte nedmörkade), en rosa, en grön och en blå... otroligt snygga
![]() ![]() Precis som MatsS vagn så slumpas texturen när man sätter ut vagnen (Så duktig att jag kan ta bort det -om jag nu velat det- är jag inte ![]() Nu ska jag få dörrarna att ändra färg, (kollar ni noga så är ena dörren under vagnen, detta beroende på att jag försökt få dörranimeringen att fungera.) Ska få dörranimationen att fungera. Skulle gärna vilja ha dom så att man kan öppna dom precis som man ändrar texturer, precis som på Paul Hobbs vagnar,(gissa min idol ![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Härligt att du experimenterar själv, det är så jag gör
![]() ![]() ![]() Koppelskriptet fungerar tydligen i 6:an. Det är tydligen bara en justering av versionsnumret som behövs. Jag kan dock inte testa eftersom jag inte har den installerad. Texturskriptet är gjort på det mest "ekonomiska" sättet. Det innebär att textur 0 använder originaltexturen på vagnen, inte den i textur-asseten. Tekniskt kopplas alltså textur-asseten ur vid index 0. Textur 0 är alltså original-texturen. Textur 1 blir sen textur 0 i textur-asseten. Krångligt att förklara ![]() Några tips vid animering: - Gör reset x-form på mesharna innan koppling till dummies. - Ändra aldrig storlek på dummisarna. Jag har en ny version på gång där man kan animera dörrarna direkt via egenskaperna. Config och GS är bifogade här: Hbis.zip Jag har ett antal på gång som använder liknande skript: Gbs, Hbbins samt T44. Därför avvaktar tills det är release-färdigt. Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Hittade en bild på en äldre slutsignallyckta. Banan är Skånskajärnvägar i Brösarp.
http://www.jarnvag.net/test/images/b...ld/brosarp.jpg Efter att jag postade förra meddelandet så testade jag dörranimeringarna och dom fungerade. Laddade ned filen du bifogade och fick den att fungera, delvis. Dörrarna kan öppnas i surveyor men när man ska stänga dom igen händer ingenting. Om man trycker bort rutan med godkänn-knappen och valt dörren som stängd, så hoppar den till stängd. Går man in i drivern så finns inte kryssrutorna över huvudtaget. Sedan försökte jag få Hbis:en att fungera genom att ta bort "build 2.9"-raden i alla content, vagnen gick inte att sätta ut i spelet. Jag antog att det kunde vara -09 texturer som spökade (CMP protesterade en del emot dom.) så jag testade att få koppelscriptet att fungera i på min gs-vagn, CMP protesterade vilt mot att mesh-asset inte var en giltig string och att mesher och en .kin-fil inte kunde laddas. I spelet fungerade vagnen, ett meddelande om "missing depencies" fast på typ tjeckiska (vet inte varför det är på tjeckiska, men det kommer upp när det är något fel på banan.). Vagnen syntes och alla "gamla" funktioner fungerade. Inga koppel, slutsignaler eller scripting error-skyltar dök upp. Sedan undrar jag om koppelscriptet fungerar både med en och två bromsslangar. Nuförtiden om jag förstår rätt, så har alla vagnar två slangar. En för bromsen och en för att hålla rätt tryck i alla vagnars trycktankar. På Gs-vagnarnas tid hade alla godsvagnar en slang för tryckluftsbromsen och passagerar och vissa godsvagnar med en stängd bromshytt eller dylikt hade två, en för tryckluft och en för ångvärme från ångloket. Gs:en hade bara en slang och jag undrar om ditt script stödjer det. Ang. texturer, index, mm så lyckades jag lista ut hur man skulle göra till slut (därför är det två Sj27748-texturer efter varandra) Fattade inte problemet i början då texturen i Hbis:en och den första texturen i texture-assetet så nästan likadana ut. Men sedan såg jag att det var en mer string, än textur i tex-asseten och då la man i hop 2+2 och fattade hur det hängde ihop. ![]()
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2009-02-14 klockan 20:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Ok, jag skall försöka göra en signal av det jag ser på bilden. Det blir en del gissande...
Jag misstänker du inte satt följande parametrar i configen: ANIMATION_TIME_NORMAL = 4.0f; stängnings/öppningstid i sekunder FRAME_CLOSED = 0.0f; i vilken frame är dörren stängd FRAME_OPENED = 29.0f; i vilken frame är dörren öppen ANIMATION_LENGTH = 30.0f; totalt antal frames i animationen Prova att sätta build till 2.6 eller lägre. Det där med Tjeckiska låter spännande, det har jag inte lyckats med ännu ![]() Som det är nu är det bara huvudledningen vilket det nästan uteslutande är på godsvagnar. Det skall alltså fungera för din vagn. Det går att lägga till nya meshar även med matarledning. Det förutsätter dock att rätt vagnar kopplas samman med varandra. Mats Senast redigerad av MatsS den 2009-02-16 klockan 01:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Dörrarna funkar fint nu!
Kom på förut att jag hade glömt att lägga till STWkoppelrule så jag testade att göra det. Regeln fanns med i listan men den gick inte att lägga till. Inga felmeddelanden, varken i spelet eller cmp. Vem var det som fått kopplen att funka i -06? Nu när man fått upp felmeddelandet så kanske det inta var tjeckiska, men i mina ögon är det lika begripligt som tjeckiska i alla fall och det kom upp på detta språk för första gången efter att jag laddat ned en sak från en tjeckisk sida. Resten av spelet är på engelska... Hmm... ![]() Är ingen kännare av språk, men spanska kanske? Det är i alla fall inte svenska, engelska eller tyska. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
En del av anpassat innehåll som använder den här kartan är inte installerat på din dator. Detta kan orsaka oväntat beteende.
Laddar kartan ändå. Ladda ner den felande komponenter omedelbart. Försök att ladda kartan och inte heller visa detta meddelande igen. Avmarkera "Ta bort meddelande Trainz komponenter" i OCP konfiguration att återställa meddelandet. Du kan återaktivera detta inlägg Content Arrangör Plus.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |