Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-15, 23:00   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Här är dom ju http://www.e-buzz.se/forum/showpost....95&postcount=1

Aja: KMW

Skulle du kunna förklara hur ett "block" är uppbyggt? Så ska jag ta bort alla nuvarande signaler och sätta upp signaler enligt dina anvisningar så ska jag se om det funkar
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-15, 23:23   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Här är iaf ett exempel...

En signal efter en växel från dubbelspårigstation. Signalen är utsatt som blocksignal.

1. Tåget står stilla - signalen visar "kör"
2. Tåget börjar sakta rulla - signalen slår om till "stopp"
3. Såhär har jag placerat länkarna, enligt manualens beskrivning.

Signalen efter denna är en försignal (F3) och efter den kommer en H3. dessa två funkar som dom ska.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg o1.JPG (70.0 KB, 426 visningar)
Filtyp: jpg o2.JPG (68.0 KB, 427 visningar)
Filtyp: jpg o3.JPG (122.8 KB, 429 visningar)
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:05   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Här är iaf ett exempel...

En signal efter en växel från dubbelspårigstation. Signalen är utsatt som blocksignal.

1. Tåget står stilla - signalen visar "kör"
2. Tåget börjar sakta rulla - signalen slår om till "stopp"
3. Såhär har jag placerat länkarna, enligt manualens beskrivning.

Signalen efter denna är en försignal (F3) och efter den kommer en H3. dessa två funkar som dom ska.
Ett block är inget konstigt, det är helt enkelt sträckan mellan två signaler ute på linjen. I ditt exempel ovan skyddar H2 signalen på bilden blocksträckan fram till nästa huvudsignal som du sa var en H3.
Här är en hemsida som förklarar de vanligaste begreppen på ett begripligt sätt: http://www.njm.nu/signal.html

Jag blir lite fundersam på din station, har du inga signaler som skyddar växeln där spåren går ihop? Det som kallas mellansignaler på hemsidan jag angav.
Du är ensam med ditt lok, dvs det finns inga AI-tåg på banan någonstans som inverkar på signalerna?
Hur sitter länkarna för infartssignalen som sitter rygg-i-rygg med H2-signalen?

Tyvärr inga svar i nuläget men lite tålamod så ska vi nog reda ut detta.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:09   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Var en fråga tidigare om H5-signalen kunde visa kör 40 kort tågväg?
Svaret på detta är tyvärr i nuläget att det kan den inte.
Jag har inte riktigt listat ut hur signalen ska kunna veta skillnad när den ska visa kort tågväg eller inte.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 21:50   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Ett block är inget konstigt, det är helt enkelt sträckan mellan två signaler ute på linjen. I ditt exempel ovan skyddar H2 signalen på bilden blocksträckan fram till nästa huvudsignal som du sa var en H3.
Här är en hemsida som förklarar de vanligaste begreppen på ett begripligt sätt: http://www.njm.nu/signal.html

Jag blir lite fundersam på din station, har du inga signaler som skyddar växeln där spåren går ihop? Det som kallas mellansignaler på hemsidan jag angav.
Du är ensam med ditt lok, dvs det finns inga AI-tåg på banan någonstans som inverkar på signalerna?
Hur sitter länkarna för infartssignalen som sitter rygg-i-rygg med H2-signalen?

Tyvärr inga svar i nuläget men lite tålamod så ska vi nog reda ut detta.

/Anders
Länkarna till H3 är placerade med baslänk bredvid signalen, 1 på andra sidan växeln (men på huvudspåret) och 2 på andra sidan växeln fast på sidospåret. 3 är placerad bakom baslänken.

Nej, har inga andra tåg ute.. H3 signalen som sitter som infart visar "kör om växeln ligger rakt fram och "kör 40" om växeln växlar in på sidospåret, alltså funkar denna.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009