![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hela huset är grå det blev så när jag drog texturen till huset
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej igen marmar.
Har varit och käkat julgröt hos släktingar så nu kan vi fortsätta med skolan. Nu har vi ju också fått fin hjälp av leoj så då kommer det att gå som en dans. Det är ju klart att du skall kunna fixa till det här och bli en trainzbyggare du med. Kanske skulle vi börja lite från början. Det är som leoj säger, förutsättningen är ju att huset blir målat rätt först. Fast allra först så måste du installera Tranz asset creations studio rätt och du skall installera detta så det lägger sig i din gmaxmapp. När du gjort det så skall det finnas en ikon som ser ut som på den första bilden jag skickat med. Klicka på den blå ikonen och följ anvisningarna. När detta är färdigt så skall du nu kunna se en ikon som ser ut som på bild nr två. Den startar du gmax med i fortsättningen och bygger, målar och exporterar nu från detta program. Kanske kan du kopiera in huset du byggt i gmax eller bygga ett nytt. Det finns bra tutorials om hur det går till att bygga och måla hus mm. Här nedan har du en bra sådan, tycker jag. Försök med detta och återkom när du fått fram ett nymålat hus med trainz asset creations studio. http://www.worldoftrainz-downloads.c...litwindows.htm Kalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-25 klockan 18:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Nu har jag gjort så att texturen är på huset.
Men ingen fil ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hej
Det är inte lätt det här i början. Har försökta att fixa lite nya bilder på hur det skall gå till. Kanske kan Leoj och gärna andra hjälpa till så jag visar upp det hel rätt själv. Det är ju så att man kan exportera en gmaxfile, som det kallas, vart man vill i datorn. Normalt så exporterar man direkt till en Trainzmapp för att därifrån skapa en CDP file som man använder sig av för att installera sina byggen. För att vi alla skall veta var du exporterar din Gmaxfile så kanske det blir enklast om du nu först går i i mina...Dina Dokument och där skapar du en mapp med ett passande namn (min fick heta Trainz export). När det är klart så kollar du bilder och text noga och sakta här nedan. Åtekom när du är färdig så hjälper vi dig. Lokkalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-26 klockan 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej! De kom bara en fil som slutar med gnw När jag tryckte på spara kom det en ruta. Det står nått med att den inte kunde hitta texturen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej! Det funkade jag behövde bara göra så att texturen inte syns.
![]() Vad ska man göra sen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Se där ja. Nu är vi nog på lilla g. Då tar du och gör om det hela igen. Vet inte varför inte texturen inte hittades. Du glömde väll inte att släcka markeringen, de vita strecken innan du gjorde exporten.
Glöm inte att ta bort hela den gamla mappen du exporterade ( i Dina dokument) innan du gör ett nytt försök, annars kan det trassla till sig. Ge inte upp. Kalle PS. Skicka gärna med lite bilder på resultatet. (tryck på print scrn knappen ladda upp Paint och tryck på Ctrl+V som kommer bilden in i Paint. Spara den med jpeg format. Hämta filen med hantera filer i forumet, Fast det där kan du väll redan antar jag. Skriver det ändå). DS
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Vi gjick visst om varandra.
Göra så texturen inte syns? Mja...Vardå? i gmax? Texturen skall synas. Gör om det en gång till för säkerhets skull så vi vet att allt blir rätt. Ta det sakta. Läs noga och kolla på bilderna jag skickade. Kalle