![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej
I morgon så får jag öppna världens paket som är adresserat till mig från TrainzTomten. Visserligen vet jag redan vad det är för tomten var snäll och installerade trainz 2009 redan i kväll så jag kunde smygtitta lite på det jag fått. Installationen verkar ha gått bra för jag kunde köra lite av alla de lok och vagnar som var med och så kollade jag lite bygga självdelen med lite spår och hus mm. Så var det dax att installera mina egna y7 från cd:en Svenska Tåg 2005. Man måste ju se hur den uppträder i det nya spelet. Då inträffade paniken omedelbart. Det verkar inte fungera som i Trainz 2004. Visserligen så kommer det väll med hjälp från kunniga och fler försök av mig själv att förstå det nya ändå att lösa sig. Fast jag skickar ändå med ett par bilder på hur det ser ut då jag försökta att installera Y7 i Trainz 2009. En sak till. I Trainz 2004 så skall man skriva sin egen kuid för att kunna använda sig av att skapa egna CDP filer som i TRS 2009 heter något annat. Kunde inte hitta något sådant. Känner mig lite vilsen fast jag tillhör ju den gammla stammen så det här med filhantering vad det gäller datorer är jag inget vidare på. Om någon vill komma med lite tips om hur jag skall gå till väga så är jag tacksam. Ha en trevlig Jul med Trainz på er alla Trainzare. Vi hörs och synes. Med vänlig hälsning LokKalle Ps kolla bilderna ds.
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-23 klockan 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Hej Kalle,
innan du går vidare så uppdatera din version av TS2009 till den senaste, om du inte redan har gjort det. Följande patchar finns att hämta från Auran. Se bara till att du laddar hem rätt patch. TS 2009 SP2 Manual Patches are available here: http://download.ts2009.com/patch/37625_to_40040.exe http://download.ts2009.com/patch/38017_to_40040.exe http://download.ts2009.com/patch/38285_to_40040.exe http://download.ts2009.com/patch/38411_to_40040.exe http://download.ts2009.com/patch/38599_to_40040.exe http://download.ts2009.com/patch/39979_to_40040.exe These are all the Official SP2 release. (Updated 01/09/09) EDIT: Om du har SP2 installerad (Build 40040) så kanske trainztomten kommer med ett paket till, till dig.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-12-24 klockan 06:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
God Jul Sven Olov!
Tack för att du vill hjälpa mig. Du var mig en morgonpigg en på Julafton. Enligt build som man kan se på spelet nere till höger så är det 38411. Tog alltså hem update 38411-40040 fast då jag skulle installera den så kom jag inte längre än till det som bilderna visar. Det är Julafton nu så det är ingen panik med problemlösningar: Ta det när det finns tid. Hälsningar EDIT: Bild nr:2 nedan, sett upp i från och ned, hör inte till detta problem. Kalle
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-24 klockan 08:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
För mig, så funkade inte 38411:an för... ett fel som inte förklarar så mycket, hehe. Jag vill bara avråda dig, om du har build 38411, så UPPGRADERA INTE! Det förstörde mitt trainz, och nu står jag här nu. Med saknande grejor som jag hade tidigare. Tråkigt för mig, men jag vill nog säga det: Innan du har installerat så mycket, så då kan du patcha trainz, då har du inte så mycket att gå miste om, om felet som jag fick inträffar.
![]() |
#5 | ||
Medlem
|
![]()
Nu när övriga medlemmar av familjen är ute och omsätter julmiddagen passar jag på att svara på era problem.
Citat:
Citat:
En lösning till er båda, kanske. Det tar några timmar att utföra, men i gengäld så slipper ni allt strul i framtiden. Om ni inte vill avvara dessa timmar nu, så kommer ni att lägga ännu fler timmar i framtiden på frustration och negativ kreaktivitet. Win XP och Win 7 strular sällan, men med Vista (speciellt Home versionen) finns det en sak man ska tänka på. Du måste köra installationen av Trainz och alla patchar i administrationsläge. Det är här som problemet oftast startar, om man inte har installerat i adminläge från början. Även om allt till synes fungerar som det ska, så blir det problem även om man ändrar till adminläge i efterhand, när man installerar patchen. Om ni följer nedanstående punkter så tror jag att ska fungera för er också.
Det finns dom som har tvingats göra ovanstående i ”felsäkert läge” (Vista Home). Prova detta som sista utväg. Med vänlig hälsning och god fortsättning…
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
God fortsättning Svenolov!
Det hela börjar nog ordna sig så smått för mig i alla fall. Efter några filurer så uppgraderade jag Directx. Sedan tog jag hem patchen 38411- in i från spelet med hjälp av options och Patch Trainz knappen. Då visade det sig att detta sökte upp patchen själv och började ladda hem det hela som tog lång tid. Under tiden så pysslade jag med litte annat på internett. Hade också igång spelet i bakgrunden samtidigt. Vet inte om det var det som förorsakade att det i slutet av automatisk installation kom meddelande om att ett fel uppstått. Jag stängde så mycket program jag kunde och lät Option / Patch Trainz göra om allt en gång till och gick å lade mig jämte katten, trött och däst efter all julmat. När jag vaknade upp efter att sussat en timma så kunde jag konstatera att nedladdning och istall av patchen denna väg lyckats fullt ut. I alla fall så står det nu Build 40040 i det nedre högra hörnet i startfönstret. Nu återstår bara för mig att hitta stället där jag skall skriva in min profil i spelet Trainz 2009 efter att registrerat det på Planet Auran och där fått min nya kuid. Det står under mina profiler som jag fått att jag skall gå in på program / aruan / trainz i min dator och där köra filen edit kuid. Jag kan inte hitta någon sådan fil eller något av de övriga förslag Planet Auran givit för detta. Kanske letar jag på fel ställe. Så börjar jag komma underfund med hur installation av nya tåg, träd, hus och allt går till så det fixar sig nog med det också. Har bl.a kört min egen y7 och X16/17. Fast jag måste ju fixa det där med kuiden för att i framtiden kunna göra egna....ja...cdp filer heter det väll inte numera fast ni vet vad jag menar. Så har du något tips om hur jag skall fixa det så blir nog allt bra till sist. Kalle PS skickade med en bild nedan. ds
KAH Senast redigerad av LokKalle den 2009-12-25 klockan 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
LokKalle,
jag vet inte heller vad de menar "edit kuid", men du är ju registrerad sen lång tid tillbaka så det ska inte vara några problem där. Bra att det ordnade sig med installationen. Nu har du Build 40040 som fungerar och det innebär att trainztomten kommer att besöka dig en gång till. Håll koll på dina PM på detta forum och din mailbox under helgen. EDIT: Jag såg att du skrev "nya kuid". Du får ingen ny kuid utan behåller den gamla kuiden om du registrerar i samma namn i din profil hos Auran.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-12-24 klockan 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Ohoooo. En överraskning på gång. Det skall bli spännande.
Jo. Kolla bilden nedan. Fast jag kan kanske använda min gammla kuid ändå i mina framtida byggen. Hur man går till väga med det i det nya Contentet, det får vi väll ta då det är dax. Till Moderator. Var snäll och ta bort bilden där min Cd key råkade komma med. Kanske onödigt att vifta med den för obehöriga. Hälsningar LokKalle
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Om du skyndar dig, inom 24 timmar, kan du själv ta bort din bild. Välj edit...
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hur lång tid tog det att patcha spelet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hej Andreas.
Det tog ganska lång tid. Kanske en halv timma eller mer. Kan inte säga exakt. Om du börjat patcha så låt datorn vara Det ser ut som om det inget händer på ett bra tag. Det kommer ett blått streck då och då bara. LokKalle
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Det kom ett grönt steck hos mig ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |