![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]() Citat:
Nu är bara problemet att jag inte hittar filen jag vill göra om. men det kanske inte går att göra om filer som följde med spelet? Vill göra om bl.a. fordonet HS men det är svårt att hitta. Ja, nu såg jag att det fanns militärfordon, hade inte kollat i download idag. visar sen när jag har målat färdigt hur jag menar med spåren. Förstår att det kan vara lite knepigt att förstå utan att själv se det. Bra tipps. har nog inte tänkt på det så mycket. Tack // Tony |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Om du har en version av trainz nyare än 2006 tror jag i alla fall, kan vara 2009. Så gör du så att du från startskärmen för Trainz väljer "Content" sedan ledar du fram det objekt du vill arbeta med. Högerklickar och väljer "Clone". Då får du ett lika dant objekt till med en ikon med skruvnycklar, högerklicka på den och välj "Edit in explorer" där kommer du att hitta de filer som utgör objektet. Ett tipps kan vara att ta upp config.txt i tillexempel wordpad och ändra raden "username" Som är det namn som synns i spelet så att man inte har två objekt med samma namn att blanda ihop.
När man är klar med sina ändringar så spar man filen i den mapp man fick fram med edit in explorer. Sedan högerklickar man på objektet i CMP och väljer "Commit". För hoppningsvis så skall nu verktygsikonen försvinna och inget rött utropstecken dyka upp. Nu bör objektet finnas att använda i spelet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]() Citat:
Det blir en config.txt som du sa Sen blir det en hs.im fil och en hs.texture fil. Har även bytt username och antar att man även ska byta asset-filename men utan att få en tga fil. //Tony |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
config.txt är en configurationsfil, vanligt text som beskriver objektet.. hs.im är själva 3d modellen. hs.texture är texturen. I det här fallet är den inte en tga fil utan ett äldre obfuskerat format. För att få ut en TGA fil ur texture filen så hämtar du ned texture viewer härifrån http://members.optusnet.com.au/~villaump/pevsoft.htm den sägs kunna göra den konverteringen. Sedan kan du ersätta .texture filen med tga filen och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens: Primary=hs.tga Tile=st Om du vill ha transparens: Primary=hs.tga Alpha=hs.tga AlphaHint=masked Tile=st Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet. Hoppas att detta hjälper dig vidare.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]()
Okej ja nu har jag fått den till tga. men förstod inte riktigt hur du menade med:
och en textfil som heter hs.texture.txt som innehåller typ följande, evnetuellt några rader till om du behöver transparens: Primary=hs.tga Tile=st Om du vill ha transparens: Primary=hs.tga Alpha=hs.tga AlphaHint=masked Tile=st Då kommer Alpha lagret i bilden att användas som alpha i spelet. Hoppas att detta hjälper dig vidare.[/quote] /Tony |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
/Tony[/quote] Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara. Ta bort texture filen. Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer" Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga Primary=hs.tga Tile=st Hoppas att det blev klarare nu.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Borås
Inlägg: 28
|
![]()
Gör några ändringar i TGA filen som syns ordentligt, typ ett rött kryss eller något. Se till att ha kvar orginalet bara.
Ta bort texture filen. Skapa en textfil, med tillexemel wordpad och spara den som hs.texture.txt dvs samma namn som texturen, det hamnet är hårdkodat i .im filen och trainz klagar om det blir fel. Den filen sparar du i den katalog som tillhör "edit with explorer" Filen skall innehålla följande om TGA filen heter hs.tga Primary=hs.tga Tile=st Hoppas att det blev klarare nu.[/quote] Tror jag förstår det mesta nu. Men när man ska ha transparens så får man göra två olika lager i photoshop då? Så att typ fönster blir genomskinliga om man så önskar? (alpha) Saken är den att jag testadet att göra om den med ett kryss, men då blev terangbil 21 osynlig (fast det gick att lägga ut den på marken) Kan det bero på att: Jag inte har döpt tga filen till terangbil 21.tga utan den heter hs.tga. (har bytt namn i config) Förlåt om jag är lite besvärlig// Tony |
![]() |
![]() |