Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-17, 20:57   #61
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Ja, det är ju alltid bra att få sig förstådd.
Men när jag bara ser kolvagnen, så kan man bara tänka sig loket... *svimmar och ramlar baklänges ner på golvet*
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-17, 22:56   #62
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tack för detta Sealpower!
Jag är inte helt införstådd vad du menar, men skicka en bild som förtydligar så rättar jag till det!
Jag syftade på det som markeras på bilden här nedan, kortsidorna på de där stagen eller vad det är. Texturerna verkar vara utdragna, visserligen en småsak men jag kunde inte släppa det med blicken, men det är klart, även solen har sina fläckar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tender100216.jpg (146.5 KB, 282 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 08:03   #63
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Jag syftade på det som markeras på bilden här nedan, kortsidorna på de där stagen eller vad det är. Texturerna verkar vara utdragna, visserligen en småsak men jag kunde inte släppa det med blicken, men det är klart, även solen har sina fläckar
Usch vad widrigt! Jag är av naturen en lat person och mappar mycket minimalt och jag behöver en kick i häcken för att få tummen ur. Har suttit och mappat massa "bortglömda" småpolygoner. Tack Sealpower - utan ditt inlägg hade det aldrig blivit gjort!
(laddar upp 3 bilder på tendern som den ser ut nu)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100218_1.jpg (278.3 KB, 270 visningar)
Filtyp: jpg 100218_2.jpg (50.6 KB, 268 visningar)
Filtyp: jpg 100218_3.jpg (199.6 KB, 270 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 16:25   #64
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100218 Lokverkstaden

Några bilder innifrån lokverkstaden.
1. Otexturerat och färgglatt!
2. Drivhjulet med koppelstång färdiggjutna!
3. Plåtslagarna har lyckats stuka till eldstadsbeklädnaden och ta upp massa ventilationshål!

Verkmästaren är ganska nöjd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100218_1.jpg (94.1 KB, 253 visningar)
Filtyp: jpg 100218_2.jpg (253.5 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg 100218_3.jpg (196.8 KB, 250 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 17:25   #65
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Slidstyrning!

Nu har jag kommit till det läget när jag känner ett obändigt behov att fortbilda mig vad gäller Waelscharts Utvändiga Slidstyrning (som ju F-loket är utrustat med[kallas även Heusingers Slidstyrning - kiv om patentet kan man anta?]).

Först måste man ha Paul Hobbs utomordentliga tutorial:

http://www.44090digitalmodels.co.uk/..._Animation.pdf

Sen måste man ha ett schematiskt diagram som visar "fysiken" för en hel cykel(då behöver man dessa):

http://www.tcsn.net/charlied/valgr10.zip
http://www.tcsn.net/charlied/valgr10a.zip

När jag gjorde GSJ Lok 1 så hjälpte mig Jason med namnen på alla delar i slidstyrningen. Jag har jobbat vidare på det och gjort en bild med dels svenska(svart) namn, dels engelska(grönt) och helper point enl. Paul Hobbs Tutorial(blått) [bifogas]. (är det nåt galet så hoppas jag Jason kan återvända från de "sälla spårområdena"?)

Hoppas nån annan än Sealpower och undertecknad kan få till en utvändig slidstyrning - det är den svåra biten i lokkonstruktion. Jag besvarar gärna frågor om nån vill försöka!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg slidstyrning.jpg (205.8 KB, 241 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-18, 20:15   #66
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Kan du släppa kolvagnen snart??? Jag står ut att se på den och veta Snart...

Loket ser jag fram imot att justera lite med effekter (om jag lyckas ), me än ser det läckert ut
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 16:19   #67
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100219 Lokdelar i mängder.

Knåpat till alla delar till drivboggi och slidstyrning och satt lite provisorisk textur på valda delar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100219_lok.jpg (167.6 KB, 197 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 17:08   #68
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Det ser väldigt bra ut!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:10   #69
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

Äntligen ett SJ-lok till trainz! Hoppas att jag inte kommenterar för mycket, hehe...
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 20:22   #70
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
Äntligen ett SJ-lok till trainz! Hoppas att jag inte kommenterar för mycket, hehe...
Det är bara kul att se att ni deltar, det muntrar upp mig under den jobbiga polygonjakten!
Har fått ut lite ytterligare detaljer (mycket är det - polygonmätaren i topp just nu (4000)).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 100219_late.jpg (151.9 KB, 175 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 10:08   #71
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100220 Slidstyrning till drivboggin

Har satt ut helpers på alla vitala platser i Right-view och flyttat ut dom 2 m i x-led. Grupperat och färglagt dom. Namnsatt alla delar och gjort en bild med allt samlat.
Nu får jag läsa på animeringen med bones, IK-solver och constraint så får vi se hur mycket jag lyckas animera?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Slidstyrning0.jpg (75.9 KB, 159 visningar)
Filtyp: jpg slidstyrning.jpg (113.2 KB, 161 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 10:52   #72
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kul att det går framåt, Lennart.

Antar att detta är den jobbigaste biten, du har framför dig nu.
Att få allt att röra sig, som man har tänkt sig.

Kul också, att du har satt namn på alla prylar.
För en annan, så har det bara varit runda saker som har snurrat runt, med en massa pinnar på.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 11:36   #73
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Inte nog med att du är en sjutusan till modellerare, du lyckas även, lite med glimten i ögat, förmedla vilket otroligt jobb som ligger bakom modellerna.
Visar att steget mellan ett "streckgubbelok" och en riktig modell är STORT.

Själv skulle man nog behöva börja med en språkkurs i "Gmaxiska Blendurosus" för att hajja halvsju av alla termer.
Det är ungefär lika obegripligt som när hövdingen i "Vattenikannan" snackar.
(Eller var det Vatikanen kanske?)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 09:33   #74
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100222 Slidstyrningen fungerar! Puh.

Lyckats animera slidstyrningen, var lite pill eftersom cylindrarna lutar 6,25 grader men det gick till slut. Omkastardelen blir väldigt komplicerad att baka in så det får vänta (kanske gör en separat animation?). Bifogar bilder på de fyra kvartscyklerna så kan ni se hur det är uppbyggt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg waelschaert0.jpg (171.3 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg waelschaert1.jpg (185.4 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg waelschaert2.jpg (195.0 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg waelschaert3.jpg (186.0 KB, 115 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-22, 16:48   #75
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100222 e.m.

Kopierat över alla "hårda detaljer" till höger sida med animationen i kvartat läge, "unlinked" dom och gjort "Reset Xform" - nu ligger dom rätt men går inte att koppla till existerande animeringar. Jag experimenterar med att kopiera hela animeringen och vrida allt 90 grader - får se hur det går? Det är ruggigt mycket att hålla i huvudet när man animerar en slidstyrning - men rätt som det är lyckas det (tålamod är byggarens bäste vän! - och Ctrl-Z).

Två bilder, en på klar vänstersida och en på "oklar" höger (men dock kvartad).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg waelschaert10.jpg (96.8 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg waelschaert11.jpg (88.7 KB, 94 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009