![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#61 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Ja, det är ju alltid bra att få sig förstådd.
Men när jag bara ser kolvagnen, så kan man bara tänka sig loket... *svimmar och ramlar baklänges ner på golvet*
![]() |
#62 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#63 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
(laddar upp 3 bilder på tendern som den ser ut nu)
![]() |
![]() |
#64 |
Veteran
|
![]()
Några bilder innifrån lokverkstaden.
1. Otexturerat och färgglatt! 2. Drivhjulet med koppelstång färdiggjutna! 3. Plåtslagarna har lyckats stuka till eldstadsbeklädnaden och ta upp massa ventilationshål! Verkmästaren är ganska nöjd.
![]() |
#65 |
Veteran
|
![]()
Nu har jag kommit till det läget när jag känner ett obändigt behov att fortbilda mig vad gäller Waelscharts Utvändiga Slidstyrning (som ju F-loket är utrustat med[kallas även Heusingers Slidstyrning - kiv om patentet kan man anta?]).
Först måste man ha Paul Hobbs utomordentliga tutorial: http://www.44090digitalmodels.co.uk/..._Animation.pdf Sen måste man ha ett schematiskt diagram som visar "fysiken" för en hel cykel(då behöver man dessa): http://www.tcsn.net/charlied/valgr10.zip http://www.tcsn.net/charlied/valgr10a.zip När jag gjorde GSJ Lok 1 så hjälpte mig Jason med namnen på alla delar i slidstyrningen. Jag har jobbat vidare på det och gjort en bild med dels svenska(svart) namn, dels engelska(grönt) och helper point enl. Paul Hobbs Tutorial(blått) [bifogas]. (är det nåt galet så hoppas jag Jason kan återvända från de "sälla spårområdena"?) Hoppas nån annan än Sealpower och undertecknad kan få till en utvändig slidstyrning - det är den svåra biten i lokkonstruktion. Jag besvarar gärna frågor om nån vill försöka!
![]() |
#66 |
Medlem
|
![]()
Kan du släppa kolvagnen snart??? Jag står ut att se på den och veta Snart...
Loket ser jag fram imot att justera lite med effekter (om jag lyckas ![]() ![]()
![]() |
#67 |
Veteran
|
![]()
Knåpat till alla delar till drivboggi och slidstyrning och satt lite provisorisk textur på valda delar.
![]() |
#68 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Det ser väldigt bra ut!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Medlem
|
![]()
Äntligen ett SJ-lok till trainz! Hoppas att jag inte kommenterar för mycket, hehe...
![]() |
#70 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Har fått ut lite ytterligare detaljer (mycket är det - polygonmätaren i topp just nu (4000)).
![]() |
![]() |
#71 |
Veteran
|
![]()
Har satt ut helpers på alla vitala platser i Right-view och flyttat ut dom 2 m i x-led. Grupperat och färglagt dom. Namnsatt alla delar och gjort en bild med allt samlat.
Nu får jag läsa på animeringen med bones, IK-solver och constraint så får vi se hur mycket jag lyckas animera?
![]() |
#72 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kul att det går framåt, Lennart.
Antar att detta är den jobbigaste biten, du har framför dig nu. Att få allt att röra sig, som man har tänkt sig. Kul också, att du har satt namn på alla prylar. För en annan, så har det bara varit runda saker som har snurrat runt, med en massa pinnar på.
![]() |
#73 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Inte nog med att du är en sjutusan till modellerare, du lyckas även, lite med glimten i ögat, förmedla vilket otroligt jobb som ligger bakom modellerna.
Visar att steget mellan ett "streckgubbelok" och en riktig modell är STORT. Själv skulle man nog behöva börja med en språkkurs i "Gmaxiska Blendurosus" för att hajja halvsju av alla termer. Det är ungefär lika obegripligt som när hövdingen i "Vattenikannan" snackar. (Eller var det Vatikanen kanske?)
![]() |
#74 |
Veteran
|
![]()
Lyckats animera slidstyrningen, var lite pill eftersom cylindrarna lutar 6,25 grader men det gick till slut. Omkastardelen blir väldigt komplicerad att baka in så det får vänta (kanske gör en separat animation?). Bifogar bilder på de fyra kvartscyklerna så kan ni se hur det är uppbyggt.
![]() |
#75 |
Veteran
|
![]()
Kopierat över alla "hårda detaljer" till höger sida med animationen i kvartat läge, "unlinked" dom och gjort "Reset Xform" - nu ligger dom rätt men går inte att koppla till existerande animeringar. Jag experimenterar med att kopiera hela animeringen och vrida allt 90 grader - får se hur det går? Det är ruggigt mycket att hålla i huvudet när man animerar en slidstyrning - men rätt som det är lyckas det (tålamod är byggarens bäste vän! - och Ctrl-Z).
Två bilder, en på klar vänstersida och en på "oklar" höger (men dock kvartad).