![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag har plockat ihop en liten demo där man löser samma problem på olika sätt. Det är en liten station med ett mötesspår, där 2 tåg från ett håll ska möta ett tredje tåg från andra hållet. Det är väldigt tätt mellan signalerna, men de är rätt placerade. Jag har gjort det kompakt för att man ska få en bättre överblick av vad som händer.
Finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?p=207402#post207402 Förutsättningar för scenariet. BR Class 37 och Rc4 ska mötas på stationen och Ue ska utföra växling på stationen. BR Class 37 måste köra genom stationen först, för att mötet ska fungera bra. Beskrivning av alla scenarier. B9 1 - AI beslutar själv - 1 Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To). Ingen kommer fram till målet inom rimlig tid. B9 1 - AI beslutar själv - 2 Alla försöker ta sig till respektive destination, på egen hand (Navigate To). Class 37 och Rc4 får hjälp med vilken väg de ska köra (Navigate Via > Navigate To). Alla kommer fram till målet med viss tvekan. B9 2 - BR får hjälp av tkl - 1 Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To). Class 37 får hjälp av tkl (Path Command) och körs med en autopilot som bara respekterar signaler. Alla kommer fram till målet utan tvekan. B9 2 - BR får hjälp av tkl - 2 Rc4 och Ue tar sig på egen hand till respektive destination (Navigate Via > Navigate To). Class 37 får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher) och körs med en intelligentare autopilot. Endast ett kommando (Driver Command) krävs, och autopiloten kör mera mänskligt. B9 3 - Alla får hjälp av tkl Alla får hjälp av tkl (Path Command och MSL Dispatcher). Signalen från lastplatsen är dessutom förreglad mot infartssignalen, för att Ue inte ska blockera huvudspåret i onödan. B9 4 - Demo växling Ue utför växling med hjälp av MSL Dispatcher samtidigt som tåg passerar stationen. Man kan även köra Ue manuellt, utan några ändringar i sessionen (Surveyor).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-04-02 klockan 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Mycket bra svenolov. Skall bli intressant att se dina lösningar på problemet.
Har själv upptäckt att ju fler AI tåg ju mer hyss får dom för sig även om dom inte korsar varandras spår i motsatt riktning. Får ibland en känsla av att dom läser av kommandona fel. Har även upptäckt att dom inte alltid läst av en trackmark dom paserat, var vid det automatiskt kör ihop sig.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |