![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Känns meningslöst att byta upp (ner) sej till en nyare version, om det man redan har byggt blir oanvändbart pga allt för många icke fungerande objekt. Och vart är alla positiva kommentarer om att 2010 är så mycket bättre än 2009 t.ex, och på vad isåfall (förutom att rata äldre obj)? Just nu känns som det börjar bli dags att se sej om efter en annan simmulator.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-05-04 klockan 23:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Ja tyvärr så blev jag lite besviken på denna (2010). Jag har dock inte använt den på riktigt ännu utan bara flyttat över objekten från 09-an och när jag öppnade min påbörjade bana så var som sagt, all räls från gamla versionen rödmärkt och låst.
Din räls, Ekankal, gick dock att använda. Men alla räls typ 2mNB och 16mNB och allt vad de heter som har samma textur som STW:s växel är rött. (Tyckte ändå inte om den). Vilken räls jag än väljer så kommer den aldrig att stämma med STW-växeln. Bilderna visar att också ett stycke väg försvann liksom två blå bussar. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Jag är alltså inte ensam om att vara besviken på 2010
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Usch då.
Det här låter inte roligt och kommer säkert, att få ordförrådet att stamma en hel del på vissa ord. Men jag tror nog, att vi inte ska skälla så himla mycket på Auran för detta. För i grunden, så ligger nog felet hos dom. Som har byggt sakerna från början och kanske inte följt Aurans riktlinjer. Sen dom som har byggt, dom har ju byggt efter sina förutsättningar i första hand och kanske inte varit intresserade att införskaffa nyare versioner av Trainz. Tror att Trainz 2010 i grund och botten, är en bättre version än 2009. Fast jag inte har införskaffat mig det än, men kommer att göra. Tror även, att många andra användare runt om i världen. Har blivit lika besvikna över att mycket material, tydligen inte går att använda längre. Blir säkert en riktig proteststorm, så att Auran kommer med en lösning på det hela.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Hoppas verkligen på det sistnämnda i ditt inlägg Bengan.
Men kan inte låta bli att tvivla en aning, när man hör, och läser mer och mer om att Auran tar sin hand från allt som har med 2004 (och kanske 2006 snart) och äldre att göra. Detta sammtidigt som andra simulatorer prioriterar bakåtkompabilitet HÖGT, så gör Auran tvärt om, många nyheter tillkommer på gammalts materials bekostnad, alltså att det ena måste utesluta det andra, det är det som man blir så besviken på. Trots allt har ju dessa "felgjorda" objekt fungerat i tidigare ver. Också denna plötsliga tväromvändning, till 2009 skickade man med en massa gammalt "skit" (vagnar som har hjul som inte ens rullar t.ex) från 2004 bl.a, då måste ju allt sånt vara borttaget/utbytt mot frächare material i 2010, eller duger endel att ha som "utfyllnad" när det gäller att sälja en produkt? Sen kan jag inte låta bli att återkomma till att jag inte har läst en ända positiv kommentar från någon som har köpt spelet, om något som ska göra 2010 mer intressant, eller bättre än 2009, för en vanlig användare än. För egen del så väntar jag nog, innan jag lägger ut pengar på något som kanske har mer negativa än positiva saker att komma med, för mej som vanlig användare.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-05-05 klockan 12:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Spåren går lätt att fixa till. Om man söker upp dem i CMP i TS2010 och öppnar deras configfiler och tar bort raden icon3 <kuid:***:**> så funkar det sedan.
För mig som gått från TRS2006 till TS2009 är det enorm skillnad, bara en sådan sak som att spår som inte fungerar visas som linjer, man kan se på bilder här i tråden istället för att vara osynliga och ofarbara är en stor förbättring. Men den allra possitivaste överaskningen måste ändå vara SPEED TREES! Där kan man snacka grönsaker, Ekan ![]() ![]() Ändra vind och årstid och se träden ändras med den. ![]() Greenerys grönsaker ser inte megabra ut som i TRS2006, men de funkar (ser mycket "fylligare" ut) Dessutom saker som att man kan spara allt i lager och välja om man vill spara saker på rutten eller sessionen. 5m meshresolution ![]() Renderingen! Mumma!! Mycket bättre, snyggare och snabbare! STW-koppel som man äntligen får se "in work"! Listan kan bli hur lång som helst, vissa av 'et kanske finns i TS2009, men jag tycker att TS2010 är ett mycket lyckat spel från Aurans sida!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Jag tror att Train 2010 är ett bättre program än de tidigare precis som TS2009 var bättre än TRS2006.
Det jag menar nu är själva programmet. Jag har meilat Auran om problem med TS2009 och de lite svårtydda svar jag fått visar att Auran är mer intresserade av att göra ett program med mer möjligheter. Sedan är det upp till någon annan att utnyttja möjligheterna och fylla spelet med intressant innehåll. En utveckling som jag inte riktigt tycker om. Jag hade varit villig att betala mer för spelet och få bättre innehåll. Titta bara på vissa konstruktörer vad de kan åstadkomma och titta på lok och vagnar till gamla MS Trains. En annan sak som också ställer till det är att gamla saker inte alltid passar in i 2009/2010. Jag vet inte hur Auran har gjort men skulle gärna se att de la fram en mall som garanteras hålla X antal år. Då skulle alla konstruktörer kunna hålla sig till detta. Eftersom jag inte är någon konstruktör är det ju bara en gissning. Jag måste naturligtvis avsluta med att jag idag var och köpte ett exemplar av TS2010. Härligt äntligen skulle jag få pröva den nya Avery-Drexel Route. Men gissa vad!! Ingen CD-nyckel!!!. Jag trodde faktiskt de hade löst detta nu. Fick detta svar från affären, "Fick svar från kundtjänst och tydligen var samtliga exemplar de hade uppe i Stockholm utan CD-nycklar, men vi kommer att få in en ny leverans nästa vecka som ska innehålla kompletta boxar." Har Auran samma problem som Västtrafik? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Det sista du påpekar kommer de förmodligen inte att ändra på. Materialet som inte fungerar får nog varje upphovsman rätta till, om de vill att det ska fungera i fortsättningen. Vi kan inte begära att Auran ska gå tillbaka till äldre teknik igen. Citat:
TS2010 bygger bara vidare på TS2009, så om du är nöjd med TS2009 så fortsätt med den. En stor skillnad mellan dessa versioner är supporten av speedtreez (som jag personligen kan vara utan) och att man kan ha flera layers i sina sessioner. Layers funktionen är mycket bra, när man lärt sig hantera den. Men den kan ställa till det också om man inte är uppmärksam på i vilket lager man jobbar i. Om man inte har koll på detta kan spår och andra objekt till synes försvinna, helt oförklarigt. Vad jag vet har Auran inte ändrat på sin strategi, det är nog vi som får anpassa oss till dom krav som vi själva ställde för några år sedan.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-05-06 klockan 15:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Jag har bara framfört vad det är som jag känner mej besviken på, och jag har, eller ställer inga som helst krav, jag har bara önskemål. Däremot ställer Auran krav på mej som användare, att jag som vanlig konsument ska klara av att uppdatera vissa äldre obj. för att få dom att fungera i nyare ver. av spelet. Vilken annan simmulator gör det? Dessutum tycker jag att det är mycket begärt att alla som skapat obj. till 2004 t.ex, skulle ha veta EXAKT hur det skulle göras för att fungera i framtida versioner. Nu ska jag sluta att "gnälla" ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |