Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-27, 07:53   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Bear, du har som vanligt mycket konstruktivt att komma med. Jag ska diskutera dina funderingar med dig senare.

AP har ett menyval (Drive Schedule >) som kommer att presentera en lista av uppdrag som är definierade i kommande "Dispatcher Rule". Ett uppdarg kan se ut som följer.

Vänta till kl. 10.05
Lägg tågväg "Forsberg spår 1" (fördefinierad path)
Kör till "Forsberg spår 1"
Vänta 10 sek.
Lägg tågväg "Fob x11" (fördefinierad eller kanske autopath)
Backa Via "Fob x11"
Koppla vagnar
Vänta 10 sek.
Lägg tågväg till "Fob 3" (fördefinierad path)
Kör fram till signal "Fob 3"
Lägg tågväg "Forsviken spår 2" (fördefinierad path)
Kör till "Forsviken spår 2"
..... osv.

Hela ovanstående uppdrag läggs in som ett kommando i AP.

Vi får återkomma om detta... nu tillbaka till AP'ns grundfunktioner.
Jag kan inte riktigt släppa tanken på ditt test nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Den här var inte helt lätt att hitta men nu verkar jag ha ett repeterbartfall.

Man behöver ett rundgångsspår där det redan står ett fordon på ena sidan, i det här fallet ett tåg med AP förare. Medväxeln efter rundgången skall ligga mot spåret med det uppställda tåget.

1. Ge tåget Drive to Station kommando till en station på det lediga spåret.
Koppla loss vagnarna med hjälp av koppelsymbolen ner till höger på skärmen.

2. Ge Drive past switch med nästa medväxel (andra sidan rundgången mot där du kom in som argument).

3. Loket kommer nu att röra sig i fel riktning, dvs tillbaka där det kom ifrån istället för att fortsätta frammåt.

.......
Starta din session i DCC mode.

1. Om du, efter punkt 1 (sen du kopplat loss vagnarna), kör loket manuellt framåt (DCC mode). Kör det i rätt rikning?

2. Ett test till. Om du kopplar ur autopiloten när loket rör sig i fel riktning (punkt 3) vad visar DCC-throttle då (negativt eller positivt värde)?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 19:34   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag har nog hittat problemet med baklängeskörningen. Samma sak kan uppstå med "Couple Vehicle(s) >".

Bear, testa detta för att verifiera mina misstankar. I surveyor, vänd på loket. Vänd inte heading, utan snurra det 180 grader. Testa scenariot igen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 20:00   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag har nog hittat problemet med baklängeskörningen. Samma sak kan uppstå med "Couple Vehicle(s) >".

Bear, testa detta för att verifiera mina misstankar. I surveyor, vänd på loket. Vänd inte heading, utan snurra det 180 grader. Testa scenariot igen.
Snyggt jobbat Sven!

Visst var det så att jag loket gick baklänges när det drog in tåget på stationen, det förklarar också varför jag inte lyckades repetera det när jag gjorde rundgång i andra änden av banan.

Jag är tillbaka på jobbet igen nu efter julledigheten, så därför kommer testavdelningen bara att jobba kväll fram till nyår så det kanske blir lite längre svarstider.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 20:06   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Dagens bugg

När man ger order att köra till en Station/Industri så stannar tåget strax före denna, inte över den så att lastning/lossning kan ske vilket jag antar att är meningen.

Detta är testat och repeterbart med ett tåg bestående av Yo1s + UDFos och AJS Station 1x50s. Problemet är inte beroende av om det fordon som lastar passagerare går först eller sist i tåget.

Finns det möjlighet att få en version med nu kända buggar fixade, det börjar bli så mycket kända problem att det ibland är svårt att veta vad som är nya problem och vad som är följdfel av gammla.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 09:57   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
När man ger order att köra till en Station/Industri så stannar tåget strax före denna, inte över den så att lastning/lossning kan ske vilket jag antar att är meningen.

Detta är testat och repeterbart med ett tåg bestående av Yo1s + UDFos och AJS Station 1x50s. Problemet är inte beroende av om det fordon som lastar passagerare går först eller sist i tåget.

Finns det möjlighet att få en version med nu kända buggar fixade, det börjar bli så mycket kända problem att det ibland är svårt att veta vad som är nya problem och vad som är följdfel av gammla.
Stationer och industrier har alltid varit, och är fortfarande, ett gissel om vart man ska stanna. Det beror på var stationens/industins trigger är placerad någonstans, och vilken radie den har. Det bästa är, om man vill stanna mera exakt, att använda en signal eller trackmark istället. För stationer använder jag alltid trackmarks vid plattformarna, det ger ett mer exakt stopp. Jag har inte lagt ner så mycket jobb på industrier, men jag ska titta på dom vid ett senare tillfälle.

En ny version av AP kommer under dagen, som har nya menyval, och många buggar fixade.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 19:52   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Ny betaversion

Det finns en ny betaversion av autopiloten att ladda hem här: MSL Autopilot - betaversion 2

(Bugg) fixar.

1. Vid passage av motväxel drar loket fram lite längre.
2. Om man avbryter kommandot (drar kommandot från remsan) så återställs tågvägar (autopath).
3. Div buggfixar, bl.a. "den tidigare diskuterade buggen".

Jag har inte uppdaterat beskrivningen (pdf) ännu, så jag beskriver förändringarna här.
Förutom ovanstående fixar, så har det tillkommit ett nytt menyval för AP. Shunt (växling), se bild.

Det finns fyra val. Alla har autoreverse (automatisk back) funktion och två har autopath (automatisk tågväg) funktion. Shunt Past/Via Junction before signal har autopath funktion, medan Shunt Past/Via Junction inte har det. Valet av autopath i Autopilot Setup är överflödig och har tagits bort. I växlingsläge så söker AP framåt/bakåt efter den växel som är slutmålet och väljer själv körriktnig därefter.

Alla övriga menyval har oförändrad funktion, förutom Drive Past/Via Junction som nu är rena körkommandon.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Pilot Command_2.jpg (231.7 KB, 102 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-28 klockan 20:17.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 22:32   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Suck, ännu mera strul.....

Om man i den nya versionen ger ett kommando, inser att man har gjort fel och drar bort det ifrån listen igen för att ge något annat så smäller scriptet med följande fel.

Thread Exception ER_NullArrayReference, line 865, file msautocommand.gse

Stack dump:

function $void@MsAutoCommand::ReleasePath(),line -1
function $void@MSDispatcherCommand:riveTrainTo(MapObject) , line 1050
function $bool@MsDispatcherCommand::ExecuteAutoPilo(bool,bo ol), line 1141
function $bool@MsDispatcherCommandExecute(Train,int,int,int ),line 1229
function $void@train::RunSchedule(Schedule,bool,float),line 1799
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009