![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Bear, du har som vanligt mycket konstruktivt att komma med. Jag ska diskutera dina funderingar med dig senare.
AP har ett menyval (Drive Schedule >) som kommer att presentera en lista av uppdrag som är definierade i kommande "Dispatcher Rule". Ett uppdarg kan se ut som följer. Vänta till kl. 10.05 Lägg tågväg "Forsberg spår 1" (fördefinierad path) Kör till "Forsberg spår 1" Vänta 10 sek. Lägg tågväg "Fob x11" (fördefinierad eller kanske autopath) Backa Via "Fob x11" Koppla vagnar Vänta 10 sek. Lägg tågväg till "Fob 3" (fördefinierad path) Kör fram till signal "Fob 3" Lägg tågväg "Forsviken spår 2" (fördefinierad path) Kör till "Forsviken spår 2" ..... osv. Hela ovanstående uppdrag läggs in som ett kommando i AP. Vi får återkomma om detta... nu tillbaka till AP'ns grundfunktioner. Jag kan inte riktigt släppa tanken på ditt test nedan. Citat:
1. Om du, efter punkt 1 (sen du kopplat loss vagnarna), kör loket manuellt framåt (DCC mode). Kör det i rätt rikning? 2. Ett test till. Om du kopplar ur autopiloten när loket rör sig i fel riktning (punkt 3) vad visar DCC-throttle då (negativt eller positivt värde)?
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Jag har nog hittat problemet med baklängeskörningen. Samma sak kan uppstå med "Couple Vehicle(s) >".
Bear, testa detta för att verifiera mina misstankar. I surveyor, vänd på loket. Vänd inte heading, utan snurra det 180 grader. Testa scenariot igen.
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]() Citat:
Visst var det så att jag loket gick baklänges när det drog in tåget på stationen, det förklarar också varför jag inte lyckades repetera det när jag gjorde rundgång i andra änden av banan. Jag är tillbaka på jobbet igen nu efter julledigheten, så därför kommer testavdelningen bara att jobba kväll fram till nyår så det kanske blir lite längre svarstider.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
När man ger order att köra till en Station/Industri så stannar tåget strax före denna, inte över den så att lastning/lossning kan ske vilket jag antar att är meningen.
Detta är testat och repeterbart med ett tåg bestående av Yo1s + UDFos och AJS Station 1x50s. Problemet är inte beroende av om det fordon som lastar passagerare går först eller sist i tåget. Finns det möjlighet att få en version med nu kända buggar fixade, det börjar bli så mycket kända problem att det ibland är svårt att veta vad som är nya problem och vad som är följdfel av gammla.
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
En ny version av AP kommer under dagen, som har nya menyval, och många buggar fixade.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Det finns en ny betaversion av autopiloten att ladda hem här: MSL Autopilot - betaversion 2
(Bugg) fixar. 1. Vid passage av motväxel drar loket fram lite längre. 2. Om man avbryter kommandot (drar kommandot från remsan) så återställs tågvägar (autopath). 3. Div buggfixar, bl.a. "den tidigare diskuterade buggen". Jag har inte uppdaterat beskrivningen (pdf) ännu, så jag beskriver förändringarna här. Förutom ovanstående fixar, så har det tillkommit ett nytt menyval för AP. Shunt (växling), se bild. Det finns fyra val. Alla har autoreverse (automatisk back) funktion och två har autopath (automatisk tågväg) funktion. Shunt Past/Via Junction before signal har autopath funktion, medan Shunt Past/Via Junction inte har det. Valet av autopath i Autopilot Setup är överflödig och har tagits bort. I växlingsläge så söker AP framåt/bakåt efter den växel som är slutmålet och väljer själv körriktnig därefter. Alla övriga menyval har oförändrad funktion, förutom Drive Past/Via Junction som nu är rena körkommandon. -
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2010-12-28 klockan 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Suck, ännu mera strul.....
Om man i den nya versionen ger ett kommando, inser att man har gjort fel och drar bort det ifrån listen igen för att ge något annat så smäller scriptet med följande fel. Thread Exception ER_NullArrayReference, line 865, file msautocommand.gse Stack dump: function $void@MsAutoCommand::ReleasePath(),line -1 function $void@MSDispatcherCommand: ![]() function $bool@MsDispatcherCommand::ExecuteAutoPilo(bool,bo ol), line 1141 function $bool@MsDispatcherCommandExecute(Train,int,int,int ),line 1229 function $void@train::RunSchedule(Schedule,bool,float),line 1799
![]() |