![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Har kopplat på ett antal av vagnen bakpå ett litt Du... är på väg mot Tabergsgruvan som man kommer till via ett stickspår från min bana "Jonkoping South"..
Tack för ytterligare en fin vagn......
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Provat lite grann, med en jäkla massa vagnar.
Tycker att det största problemet, är allt omkring på banan, så som hus och träd (svajande träd) och inte så mycket hack, med vagnarna. Kört med Iore + 50st malmvagnar Uadh, Dm3 blå + 50st malmvagnar Uadh, 2 uppsättningar med Dm3 brun + 60 Malmvagnar M1 = 120 vagnar, F1200 + 10st av Korvens Teakvagnar, J-loket + 10st B6-vagnar och Marcus T44 + 5st av Lennarts O, Oa och Ob-vagnar = 15st + skugga på allt.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Positiva besked Bengan!
Har du tillgång till CIA:s Super Cray XXXL dator? Eller har Auran äntligen gjort en insats mot hackningen? Dagen har annars gått till att stuka till (ej klara, väntar på ritningar och detaljinfo) de tre varianterna av Maä (M1). Har även gjort ainimerade säkerhetskättingar av STL-standard, gjort om buffertarna, nya texturer och filat på last-idiotin. Laddar upp lite bilder på "state of the art":
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Lennart, ett litet tips när du ändå håller på med joxet mellan vagnarna, kedjor och annat. Många av malmbanansfordon har haft en extra bromsledning mellan vagnarna, malmtågsbroms kallad vilken möjliggör steglös tillsättning och lossning av bromsen på vagnarna samtidigt som man laddar deras huvudbehållare. Det här är alltså det mystiska röret med brosmslang som liksom sticker upp i en båge vid vagnsänden. Jag är dock inte riktigt säker på när den infördes och på vilka vagnar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Jag söker kontakt med NBJM och hoppas etablera en bra kontakt där så kanske även denna malmtågsbroms kommer med i slutversionerna? Allt jag plockar på nu är för nollnivån och när den stora LODDNINGEN börjar ryker väl det mesta godiset i takt med nivåerna, men den dagen den sorgen!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Är inte speciellt hemma på, vad som är bra eller dåligt. Får lita på grabben, som plockar ihop grejerna till mig. Grafikkort ATI Radeon HD 5800 Series som jag kör i DirectX 10 tillsammans med neddanstående, som inte säger mig så mycket.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
du har en 64-bitars processor! Det förklarar en hel del, vi som tillhör 32-bitars-proletariatet och inte har råd att uppdatera oss under den pågående revolutionen får väl stillatigande betrakta de "kapitalister" som har råd att köra "hackfritt". Vi är absolut inte avundsjuka (eller så är vi det?)! Nå i alla fall! Jag har lyckats få till de tre varianterna på M1 malmvagnar och laddar upp en ny beta idag (de kommer säkert att ändras när jag får mer info). Prova att koppla, lasta och tömma i nån kolindustri och kolla så att animeringar av luckor och kättingar fungerar! Kommande malmlok måste utrustas med kättningar men det tar vi sen! Rapportera gärna era iakttagelser här!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hur är det egentligen med kättingarna på malmbanan? Har de använts parallellt med tryckluftsbromsen någon gång eller bara under den period då man körde handbromsat? Rent allmänt har jag förstått det som att säkerhetskedjorna hör ihop med handbromsade tåg där tappade vagnar inte med automatik nödbromsas.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Varför använder du olika malmlaster till olika vagnar? Det blir bara jobbigare när man måste ställa in tre olika malmlaster vid alla lastplatser.
Säkerhetskedjorna, är inte de av samma typ som på smalspåriga fordon, där man har två kortare, och grövre kedjor i varje vagnsände med en krok, inte helt olika dragkroken, som man sedan sätter ihop. Men jag liksom Bear är lite tveksam till om man använde kättingar när man hade automatiskt bromsande tåg.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |