Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-12, 17:41   #17
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

De fungerar genom att man kör ihop kopplen först så att de berör varandra (de var fjädrande som kan ses på ritningarna, vissa koppel gick även att justera i längdled om så fordrades) sedan tar man ett av kopplens öglor som antingen hängde i sprinten i kopplet eller på buffertbalken (se bild: http://www.gotlandstaget.se/bild/2008/080528_13b.jpg , det hänger både ett i kopplet och ett på buffertbalken) Sedan dras det upp i det andra kopplet, sprinten i den dras ur i sidled, öglan på rätt plats och så låser man fast den med sprinten och så är fordonen ihopkopplade. Men så måste man ju koppla säkerhetskopplet (kedjan under kopplet) och/eller tryckluftsledningen.

Anledningen till ett byte mellan nedåtvänd och uppåtvänd skulle kunna vara (om den uppvända bufferten är av så kallad en/två-kammarbuffert) att de är självkopplande, =lite mindre risker vid ihopkoppling, samt att de kan ha varit säkrare, jag tycker inte att de där öglorna ser särskilt slitstarka ut om bu jämför med de lite mera robusta kasthakarna i hos kammarbuffertarna. Om man bytte till uppåtvända med öglor, med andra ord, vände hästskon uppochned så antar jag att anledningen är så enkel som att man slipper att krypa under kopplingen för att se var sprint och ögla är någonstans.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009