![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Att ta bort signaler eller använda "couple to vehicle facing trackmark" är bara ett sätt att gå runt grundproblemet. Man ska signalera med rätt signal placerad på rätt ställe.
En autopilot (AP) kör bara efter signalbesked, och inget annat. Det vi kallar AI-förarare har både en AP och en funktion som sätter tågvägen. I fallet "Couple" så söker AI målet, som i detta fall är en vagn, och ställer tågvägen dit. Sen tar AP över. Om AP inte får något signalbesked (signal saknas) väntar den och tvekar, men oftast så smyger den fram till målet så småningom. Om det finns en signal, så är det med största sannolikhet en signal med "standard" funktion, d.v.s. den ger ett stoppbesked p.g.a. hinder i tågvägen. Då försöker couple-funktionen (AI) ställa signalen till kör, men lyckas inte alltid med detta (beroende på hur signalen är gjord). När man ska koppla vagnar med en AP, så måste det finnas signaler (växlingsdvärg eller huvuddvärg) som fungerar rätt. De nya svenska signalerna som kommer, har rätt funktion. När AI har ställt tågvägen, så får AP körbesked (gult signalbesked = kör varsamt) med dom nya signalerna. Couple-funktionen i AI behöver aldrig försöka manipulera signalen.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |