![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#30 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Teakvagnsprojektet fortsätter och nu när vestibulvagnarna är byggda så kommer plattformsvagnarna med de typiska solgrindarna. Först ut på verkstadsgolvet är Ao4. Känns litterat bekant? Kan bero på att jag redan byggt den vagnen, fast med vestibuler. En del vagnar med öppna plattformar byggdes nämligen om och Ao4 är en av dem. Att börja med den sparar mig en massa jobb, då det i princip bara är att plocka bort vestibulerna och så är det klart. Hälften av dessa vagnar byggdes ju sedan som bekant om till Co4a, ännu en vagn som jag byggt. Så snart kan man följa hela Ao4/Co4as historia, i tre steg i Trainz. Någon eller några av vagnarna kommer att få ytterligare en variant på märkning, som användes på vissa vagnar mellan 1908 och 1912, som utgjordes av blankpolerad mässing, riktigt snyggt faktiskt.
Efter Ao4 så ser vägen lite krokig och okänd ut, men säkert är i alla fall att BCo5 (som byggdes om till bland annat BCo11a) och DFo3 (vagn med post och resgodsutrymme, till ekan ![]() ![]() Ao4, med solgrindar och limptak ![]() Plattformsgrindar i två storlekar Och när dessa är klara i en avlägsen framtid så har vi bara C3x-serien kvar med tvåaxliga vagnar innan vi har gått igenom hela SJ's teakvagnsarsenal. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |