Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-18, 22:18   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
...
Men det går inte just nu att ställa fri genomfart helt och hållet, har för mig att det fungerade på vissa stationer om jag valde obevakad?
...
Använder du en Autopilot eller ett AI-kommando när "föraren" kör genom den obemannade stationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
En liten sak till, om jag väljer att hastigheten för en hdvsi skall vara max 40, varför signalerar den ändå nere till höger, borde vara nere till vänster?
Signalbilden väljer du separat i första kolumnen i funktionstabellen. I andra kolumnen väljer du vilken hastighet som ska gälla för den signalbilden. I den tredje kolumnen talar du om vilken tågväg som ska vara lagd (väg till nästa hsi eller SM) för att funktionen ska träda ikraft.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-18 klockan 22:19.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 09:06   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 13:58   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker.
Ja Bengan, tydligen så måste det alltid upprepas. Det kommer ju nya medlemmar hela tiden.

Autopilot (kort AP): En AP behöver knappast förklaras, men det är ett kommando som kör automatiskt istället för manuellt. Om en AP är aktiv i Driver så kan man inte köra tåget manuellt. En AP kör bara efter signal/hastighets besked, precis som en manuell förare ska göra. En AP ställer aldrig tågvägar (växlar). Några exempel på AP'er är Autopilot Command (kuid2:71155:60001:x), Autodrive (kuid2:192081:4:x) och min egna AP som kan lite mer (bl.a. växla mellan AP och manuell i Driver - on the fly).

AI-förare (kort AI): En AI är en kombination av en AP och tågklarerare (kort TKL). En AI försöker ställa tågvägen till målet, och om den lyckas med det så kör den (precis som en AP) efter signalbeskeden. Om något annat objekt (kan vara en annan AI eller en TKL) har låst en tågväg (växel/växlar) som AI behöver så tvekar AI och en "låsning" av situationen kan uppstå. Exempel på inbyggda AI-kommandon är Drive/Navigate to/via.

En Autopilot ska aldrig ställa tågvägar själv, det ska TKL göra. Och det ska bara finnas en TKL i en session. Detta är idealet, men man kan i många situationer även använda AI-kommandon, om man är medveten om hur det fungerar.

En parentes. Min TKL, som följer med signalsystemet, kommer också att kunna klarera tågvägar för för dom inbyggda AI-kommandona. Men jag rekommenderar alltid att använda rena AP'er och en TKL per Session. Det finns också alternativ till min TKL, Path Command/Set Path, men dom ska inte kombineras med min TKL.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 14:15.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 14:10   #4
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Har en fråga om signaler,när man sätter ut signaler börjar man från station och framåt

mvh
John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 14:56   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
Hej! Har en fråga om signaler,när man sätter ut signaler börjar man från station och framåt

mvh
John
Jag vet inte riktigt hur du tänker/menar, John.

Att placera ut signalerna kan ske i vilken ordning som helst. Men om du menar ordningen på beteckningen så böjar man alltid från stationsgränsen med en infartsignal och fortsätter med mellansignaler inom stationen, sen kommer utfarts(block)signal (stationsgräns) och sen eventuellt mellan(block)signaler på linjen fram till nästa stationsgräns. Detta görs i båda (alla) riktningarna.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:19   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gubben50 Visa inlägg
skicka med en bild, ska man köra 6m spårplan? när ska sätta ut luftledningar
Det spelar ingen som helst roll hur du sätter ut signalerna, om du så börjar norrifrån eller söder, om du tar varannan signal eller signal efter signal

När jag själv satt ut dessa signaler har jag börjat med infartssignalen sen jobbat mig genom stationen till utfartssignalen, sen vänt tillbaka och kört infartssignal till utfartssignal igen.
Efter detta har jag kört blocksträckorna omkring stationen åt något håll (typ från norr till söder)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 16:36   #7
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Använder du en Autopilot eller ett AI-kommando när "föraren" kör genom den obemannade stationen?
Kör "manuellt".

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Signalbilden väljer du separat i första kolumnen i funktionstabellen. I andra kolumnen väljer du vilken hastighet som ska gälla för den signalbilden. I den tredje kolumnen talar du om vilken tågväg som ska vara lagd (väg till nästa hsi eller SM) för att funktionen ska träda ikraft.
Jag har testat Automatiskt, Försignalbesked och Kör 40 tillsammans med hastigheterna 60, 50, 40 och 30 med samma resultat. I bästa fall blinkade till höger, jag vill ha den till vänster.

Hdvsi har ju fyra besked:

Kör 80 - fast sken till höger
Kör 40 - fast sken till vänster
Kör 80, varsamhet - blinkande sken till höger
Kör 40, varsamhet - blinkande sken till vänster

Jag skall bygga en egen testbana och se istället för att använda en annans bana där jag plockat bort alla signaler och lagt dit dom svenska. Detta för att säkerställa att inget annat "stör" scriptet.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 17:22   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Kör "manuellt".



Jag har testat Automatiskt, Försignalbesked och Kör 40 tillsammans med hastigheterna 60, 50, 40 och 30 med samma resultat. I bästa fall blinkade till höger, jag vill ha den till vänster.

Hdvsi har ju fyra besked:

Kör 80 - fast sken till höger
Kör 40 - fast sken till vänster
Kör 80, varsamhet - blinkande sken till höger
Kör 40, varsamhet - blinkande sken till vänster

Jag skall bygga en egen testbana och se istället för att använda en annans bana där jag plockat bort alla signaler och lagt dit dom svenska. Detta för att säkerställa att inget annat "stör" scriptet.
Automatiskt läge ger alltid försignals besked om signalen kan visa det, annars visas signalstate RED/YELLOW/GREEN. YELLOW = 2 gröna sken. Vad du ställer för hastighet påverkar aldrig signalbilden, inte ens om du har signalen i automatiskt läge. Hastighet är bara en ytterligare option om man vill ändra på "default" och/eller ställa hastigheten för en viss tågväg.

När det gäller hdvsi så är den lite speciell i sin "automatik". Jag återkommer om detta, mer detaljerat, i ett dokument som beskriver signalbilder för dom svenska signalerna i trainz. Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 17:29.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 21:28   #9
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Automatiskt läge ger alltid försignals besked om signalen kan visa det, annars visas signalstate RED/YELLOW/GREEN. YELLOW = 2 gröna sken. Vad du ställer för hastighet påverkar aldrig signalbilden, inte ens om du har signalen i automatiskt läge. Hastighet är bara en ytterligare option om man vill ändra på "default" och/eller ställa hastigheten för en viss tågväg.

När det gäller hdvsi så är den lite speciell i sin "automatik". Jag återkommer om detta, mer detaljerat, i ett dokument som beskriver signalbilder för dom svenska signalerna i trainz. Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden.
Tack för svaren. Nu börjar jag förstå vad som kan signaleras och inte, samt att jag får ge mig lite till tåls innan alla bitar kommit på plats. Trodde nämligen att för hdvsi så gjorde en hastighet under 80 att försignaleringen blev kör 40, varsamhet.

Tack igen, åter till lite testbyggande. Nu börjar Trainz bli riktigt roligt att bygga igen med alla dina svenska saker alla skapare har släppt. Tack ska ni allihopa ha!
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 18:16   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Question Kompabilitet till "standardsignaler"?

Jag får en del frågor om signalsystemet via PM, mest från utlandet men även från Sverige som skulle kunna ställa frågan direkt i denna tråd, så att fler av er kan få svar på något som ni kanske också funderar över.

En vanlig fråga som dyker upp är mer av teknisk natur: Vad händer om man blandar "standard" signaler och svenska signaler?

En "standardsignal" fungerar, utifrån sin synvinkel, som den är tänkt att fungera. Den kan naturligtvis inte se vilken typ av svensk signal som är nästa signal, utan den utgår ifrån att den svenska signalen är en "standardsignal".

Om man vänder på det hela, och ser det från en svensk signals synvinkel, att nästa signal är en "standardsignal". Den svenska signalen ser normalt en "standardsignal" som om den inte är en huvudsignal. Om den svenska signalen ska se "standardsignalen" som en huvudsignal, så måste taggen "home" ha värdet 1 (ett) i configfilen för "standardsignalen".

Kod:
kind mosignal
type Trackside
function TrackSignal
trainz-build 3.1
home 1
.
.
.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-26 klockan 19:02.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:17   #11
Bern
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 7
Standard

Hej !!

Först och främst så får man tacka för detta utmärkta paket

Men eftersom jag nu endast kör TS12 (mest mp ska tilläggas) så lades script + signaler in för att då ev användas till ett eget projekt som jag håller på med.
(för privat bruk och ej för MP).
Men då signal paketet dyker upp i scenery fliken som vanligt landskaps objekt i surveyor, så har man ingen nytta av signal paketet.
Scripten funkar däremot som dom ska, men signalerna har man ingen nytta av i TS12.

Är det så att signalerna helt enkelt inte är kompatibla med TS12 eller har jag fått något fel i installationen ???
Skulle jag nu få bekräftat att dom inte funkar i TS12 så är det som det är och jag får köra med andra signaler.
Bern besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-26, 21:30   #12
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Själva signalerna är sceneryobjekt som man kopplar till osynliga signaler som är trackside.
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 13:13   #13
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden.
Går det att få till en ändring på det? Som det är idag så har en hdvsi grönt sken till vänster om banans sth är lägre än 80 eller om en växel efter signalen inte tillåter hastighet >80.

Likadant med huvudljussignalerna som ger två gröna om växeln inte tillåter hastighet >80.

Många krav, jag vet. Går det inte fixa eller är för krångligt så är det helt ok, jag överlever. Min tanke är att om det går att ordna så blir det helt enligt dagens signalering fullt ut.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 13:29   #14
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard Blanda nya signaler och semaforer

En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?

Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler.

Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 14:40   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Går det att få till en ändring på det? Som det är idag så har en hdvsi grönt sken till vänster om banans sth är lägre än 80 eller om en växel efter signalen inte tillåter hastighet >80.

Likadant med huvudljussignalerna som ger två gröna om växeln inte tillåter hastighet >80.

Många krav, jag vet. Går det inte fixa eller är för krångligt så är det helt ok, jag överlever. Min tanke är att om det går att ordna så blir det helt enligt dagens signalering fullt ut.
Vad är det som du inte kan ställa in i signalfunktionstabellen? En bild på scenariot och en tydligare förklaring vore bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?

Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler.

Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen.
Du kan blanda äldre och modern signaleringsprincip om du håller dig till en och samma princip inom varje station (tpl-signatur), dvs. fr.o.m. infartssignalen fram till nästa stations infartssignal. Att blanda beteckningar inom en och samma station kan fungera, men rekommenderas inte. Och det har väl knappast förekommit i verkligheten heller. Beteckningarna som är tagna från verkligheten är ju dom beteckningar som används/användes för olika typer av ställverk. Och olika typer av ställverk inom samma station förekommer/förkom väl aldrig, eller..?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009