![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Signalbilden väljer du separat i första kolumnen i funktionstabellen. I andra kolumnen väljer du vilken hastighet som ska gälla för den signalbilden. I den tredje kolumnen talar du om vilken tågväg som ska vara lagd (väg till nästa hsi eller SM) för att funktionen ska träda ikraft.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-18 klockan 22:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Autopilot (kort AP): En AP behöver knappast förklaras, men det är ett kommando som kör automatiskt istället för manuellt. Om en AP är aktiv i Driver så kan man inte köra tåget manuellt. En AP kör bara efter signal/hastighets besked, precis som en manuell förare ska göra. En AP ställer aldrig tågvägar (växlar). Några exempel på AP'er är Autopilot Command (kuid2:71155:60001:x), Autodrive (kuid2:192081:4:x) och min egna AP som kan lite mer (bl.a. växla mellan AP och manuell i Driver - on the fly). AI-förare (kort AI): En AI är en kombination av en AP och tågklarerare (kort TKL). En AI försöker ställa tågvägen till målet, och om den lyckas med det så kör den (precis som en AP) efter signalbeskeden. Om något annat objekt (kan vara en annan AI eller en TKL) har låst en tågväg (växel/växlar) som AI behöver så tvekar AI och en "låsning" av situationen kan uppstå. Exempel på inbyggda AI-kommandon är Drive/Navigate to/via. En Autopilot ska aldrig ställa tågvägar själv, det ska TKL göra. Och det ska bara finnas en TKL i en session. Detta är idealet, men man kan i många situationer även använda AI-kommandon, om man är medveten om hur det fungerar. En parentes. Min TKL, som följer med signalsystemet, kommer också att kunna klarera tågvägar för för dom inbyggda AI-kommandona. Men jag rekommenderar alltid att använda rena AP'er och en TKL per Session. Det finns också alternativ till min TKL, Path Command/Set Path, men dom ska inte kombineras med min TKL.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 14:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
|
![]()
Hej! Har en fråga om signaler,när man sätter ut signaler börjar man från station och framåt
mvh John |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Att placera ut signalerna kan ske i vilken ordning som helst. Men om du menar ordningen på beteckningen så böjar man alltid från stationsgränsen med en infartsignal och fortsätter med mellansignaler inom stationen, sen kommer utfarts(block)signal (stationsgräns) och sen eventuellt mellan(block)signaler på linjen fram till nästa stationsgräns. Detta görs i båda (alla) riktningarna.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]() Citat:
När jag själv satt ut dessa signaler har jag börjat med infartssignalen sen jobbat mig genom stationen till utfartssignalen, sen vänt tillbaka och kört infartssignal till utfartssignal igen. Efter detta har jag kört blocksträckorna omkring stationen åt något håll (typ från norr till söder)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Citat:
Hdvsi har ju fyra besked: Kör 80 - fast sken till höger Kör 40 - fast sken till vänster Kör 80, varsamhet - blinkande sken till höger Kör 40, varsamhet - blinkande sken till vänster Jag skall bygga en egen testbana och se istället för att använda en annans bana där jag plockat bort alla signaler och lagt dit dom svenska. Detta för att säkerställa att inget annat "stör" scriptet.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
När det gäller hdvsi så är den lite speciell i sin "automatik". Jag återkommer om detta, mer detaljerat, i ett dokument som beskriver signalbilder för dom svenska signalerna i trainz. Men kom ihåg tillsvidare, val av hastighet ändrar aldrig signalbilden.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 17:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
![]() Tack igen, åter till lite testbyggande. Nu börjar Trainz bli riktigt roligt att bygga igen med alla dina svenska saker alla skapare har släppt. Tack ska ni allihopa ha! ![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag får en del frågor om signalsystemet via PM, mest från utlandet men även från Sverige som skulle kunna ställa frågan direkt i denna tråd, så att fler av er kan få svar på något som ni kanske också funderar över.
En vanlig fråga som dyker upp är mer av teknisk natur: Vad händer om man blandar "standard" signaler och svenska signaler? En "standardsignal" fungerar, utifrån sin synvinkel, som den är tänkt att fungera. Den kan naturligtvis inte se vilken typ av svensk signal som är nästa signal, utan den utgår ifrån att den svenska signalen är en "standardsignal". Om man vänder på det hela, och ser det från en svensk signals synvinkel, att nästa signal är en "standardsignal". Den svenska signalen ser normalt en "standardsignal" som om den inte är en huvudsignal. Om den svenska signalen ska se "standardsignalen" som en huvudsignal, så måste taggen "home" ha värdet 1 (ett) i configfilen för "standardsignalen". Kod:
kind mosignal type Trackside function TrackSignal trainz-build 3.1 home 1 . . .
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-08-26 klockan 19:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 7
|
![]()
Hej !!
Först och främst så får man tacka för detta utmärkta paket ![]() Men eftersom jag nu endast kör TS12 (mest mp ska tilläggas) så lades script + signaler in för att då ev användas till ett eget projekt som jag håller på med. (för privat bruk och ej för MP). Men då signal paketet dyker upp i scenery fliken som vanligt landskaps objekt i surveyor, så har man ingen nytta av signal paketet. Scripten funkar däremot som dom ska, men signalerna har man ingen nytta av i TS12. Är det så att signalerna helt enkelt inte är kompatibla med TS12 eller har jag fått något fel i installationen ??? Skulle jag nu få bekräftat att dom inte funkar i TS12 så är det som det är och jag får köra med andra signaler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
![]()
Själva signalerna är sceneryobjekt som man kopplar till osynliga signaler som är trackside.
![]()
__________________
Henrik.V |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]() Citat:
Likadant med huvudljussignalerna som ger två gröna om växeln inte tillåter hastighet >80. Många krav, jag vet. ![]() ![]()
__________________
![]() M.v.h Rojje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
|
![]()
En fråga till när jag ändå är i farten, kan det bli eventuella problem om jag vill blanda semaforerna med nya signaler? Något att tänka på vid namngivning, speciell användning av markers etc?
Tänker på en bana som har signaler in mot stationen men från nästa station semaforer, ett tänkt skede när semaforerna byttes ut mer och mer mot ljussignaler. Även om det är något att tänka på om det är linjeblockering in mot stationen men TAM ut från stationen.
__________________
![]() M.v.h Rojje |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
||
![]() |
![]() |