![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det felet har jag aldrig fått förut, men då det bara är en varning så bör det fungera ändå. Testa dock att markera hela objektet som felar och kör en remove double vertecies på den och se om det hjälper. Jag tror också att du kan dra ned väldigt mycket på polygontalen på hjulet, ett hjul på 1024 polys är väldigt för mycket. Många rings kan du ta bort utan att få någon som helst försämring av kvalitén. Men detta är du säkert redan medveten om. Som ledning kan jag tala om att mina stjärnekeraxlar till Gs(fd. G3) och N3/NN3 ligger på 676 polys, per hel hjulaxel.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Har fixat till hjulen. Antalet vertices är nu nere i 600 för en hel hjulaxel!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Lennart
Det ser mycket bra ut. Du är noggrannare än vad jag är, det är helt klart. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Hjulen snurrar!! Hurra!! Har delat vagnen i två blendfiler. En med enbart hjulen och en med själva vagnen.
Nu skall jag försöka få in vagnen i Trainz som ett rörligt objekt. Någon som har beskrivning hur man bär sig åt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser otroligt bra ut, Lennart!!! Korvtiger hjälper säkert till med "Trainzifieringen"!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ojoj! Någon har gjort ett kanonjobb! Det är perfekta hjulaxlar. Du skulle dock kunna dra ned ytterligare en 10-15 polys, för du har en verteciesring i mitten av axeln som inte behövs.
Men jag är osäker på ditt sätt att attacha hjul, själv så har jag en hjulaxel som jag sätter på två stycken a.bogx, istäälet för som du en som du sätter på en a.bog. Det funkar säkert det med, men vagnen kan gå annorlunda i spåret. Lan har kanske bättre koll på det där. Vad det gäller animationen så hoppas jag att du har gjort animeringen linjär i IPO-curve editorn. (bör nämnas i min guide, läs annars Paul Hobbs) Nu är det ju bara att exportera och skriva en configfil. Använd CCG och kolla i andra vagnars configar.(min N3 kan rekommenderas) Det känns som om du har riktig koll på läget, så om du vill så skulle jag och Lan kunna hjälpa dig att skapa en animerad last, så att man kan fylla vagnen med bulklaster, som kol, betor eller grus, eller något annat trevligt, samt att luckorna på sidan kan öppnas när man tömmer. Det är inget svårt alls!
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej lenfas
Jag kan bara hålla med. Detta blir finfint. Så här gör jag för vad det är värt, men det fungerar i alla fall. Jag gör boggie och vagn i samma modell. För två axlar använder jag bara en hjulaxel/boggie men i configfilen ser jag till att den dyker upp två gånger. helpers a.bog0 och a.bog1 talar om var denna hjulaxel skall placeras på vagnen så smånigom. Jag gör axel och dess helpers i y=0 för att det blir enklare att exportera då. Det betyder alltså ingenting att den inte är placerad där den skall vara i modellen när jag bygger den. Jag exporterar vagnen exl. boggien. Här följer ju alla helpers med som skall finnas som a.bog0 och 1 samt a.limfront och a.limback osv. Sedan exporterar jag boggien inkl. animation. Meschen bogie är länkad dill helpern b.r.boggie som ju är den som är animerad. Denna är i sin tur länkad till b.r.main boggie som talar om var boggiens centrum är. Dess centrum kommer ju om allt funkar rätt sedan att överesnstämma med a.bog0 och a.bog1 i vagn meshen. Men man kan absolut säker göra på flera andra och antagligen smartare sätt. Lycka till. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag rekommenderar det av björnl föreslagna med en boogie som upprepas två gånger. Jag provade med en boggie med två hjulaxlar och vagnen betedde sig lite som en full val i spåret - det blir problem när man åker upp och ner i backar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Det går sakta framåt. Jag har nu använt Björns config-fil som utgångspunkt och ändrat en rad i taget. Vagnen har nu två!! hjulaxlar. Det är nu Björns hjul.
När jag exporterar mina hjul från Blender 2.5 skapas ingen animations-fil (.kin). Jag antar att någon inställning i Blender saknas eller är fel. I Blender snurrar hjulen. Någon aning om vad jag gör för fel??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
När du exporterar så kommer det upp en ruta där man måste kryssa i "animation" för att även animationen skall exporteras. Rutan skall komma upp direkt efter att du tryckt på Export>Trainz Export XML (.im, .kin)... Den kommer ju då heta samma som meshen, men då byter du bara namn på den till anim.kin. Jämför med hur jag gjort mina hjul.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |