Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Visa resultat för omröstning: Vad bör hända med Cx efter att C30 kommit?
Låt Cx vara kvar och köra tillsammans med C20+C30 en längre tid 19 45.24%
Skrota de Cx som är i sämst skick, men låt övriga vagnar köra tillsammans med C20+C30 7 16.67%
Skrota C6 men låt C14 köra tillsammans med C20+C30 1 2.38%
Bevara endast de Cx i bäst skick 3 7.14%
Bevara endast de Cx i bäst skick i reservtrafik 7 16.67%
Bort med Cx! Ju förr desto bättre 5 11.90%
Antal röster: 42. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-05, 19:50   #1
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
År 2013! Det är framstegets år! Året då kollektivtrafiken genomgår den största förbättringen i sin historia. De nya tunnelbanevagnarna C30 kommer äntligen till röda linjen i Stockholm och detta innebär att de gamla vagnarna C6 och C14 äntligen kan göras av med och skrotas för gott.
Man avbröt väl upphandlingen, så nya tunnelvagnar kommer vi tyvärr inte se på många år till...

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
X1 som används i tågnätet är redan på väg att skrotas för gott, efter all denna väntan på de nya X60. Allt detta för att bidra till en modern, mera komfortabel och attraktiv kollektivtrafik Stockholm!

Ett ord: varför?
Ja! Vi skall sitta och lunka fram i slutkörda 60 och 70-talsvagnar som är värre än i Albanien! Det är väl klart som korvspad att man vill ha nya vagnar...

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Visst kan man köpa nya C30 till röda linjen men man behöver för den skull inte skrota Cx.
Det är rätt svårt att ha 2-300 Cx-vagnar stående någonstans, när de ändå inte behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Så här är det: Cx fungerar perfekt (ingalunda långsammare än C20), och är dessutom en symbol för Stockholm. In med det ena behöver inte betyda ut med det andra. Frekvensen är kass i Stockholm, och den är 4-5 gånger bättre hemma. Vagnarna måste bli fler speciellt på blå linjen och nattetid.
Fungerar alla Cx perfekt? Hur är det med komfort och ljudnivå då?

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Dessutom skulle bevarandet av Cx också öka potentialen för en förlängning av gröna linjen från Odenplan till Solna C, förslagsvis med uppehåll i Vanadisplan/Torsplan (en utgång till varje), Karolinska sjukhuset, Solna Industri och Solna C.
Sån utbyggnad kommer inte ske (åtminstone inte på 10-tals år), och då kan man lika gärna köpa nya vagnar istället för att sätta vagnar som stått still i 10-tals år.

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Ni som håller med om detta rekommenderar jag att gå med i gruppen "Rädda de gamla tunnelbanetågen" (det sistnämnda som museivagnar, men är inte det viktigaste) på Facebook
Jag går inte med, dock skulle jag gärna vilja se ett eller två tågset bevarade som museiföremål.

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Vi måste få SL att förstå att man bör inte skrota och ersätta och köpa nytt varje gång man känner för det. Man kastar inte bort pengar och material på detta viset samtidigt som man rånar folk på 790 kronor per månad för att täcka kostnaderna och sedan blir fly förbannad när folk plankar eller även övergår, till bil.
Gamla vagnar går sönder. Och slits. Tillslut kostar det så mycket att underhålla dem så att det helt enkelt blir billigare att köpa nya. Och 790:- för att åka allt i hela länet är inget rån. Jämför med till exempel UL...
__________________
M.V.H Mikey
Mikey besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 20:32   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mikey Visa inlägg

Fungerar alla Cx perfekt? Hur är det med komfort och ljudnivå då?

.
Utan att lägga stora "romantiska" aspekter på gamla lokaltågsfordon... Men, har jag val att åka nytt före gammalt, det må vara pendeltåg eller tunnelbana.. Då väljer jag klockrent att åka med de gamla fordonen...

Det är så vansinnigt skönt att slippa höra alla patetiska diskussioner och telefonsamtal från mina goda medresenärer... låg ljudnivå i lokaltrafik är vidrigt... man hör ju detaljerade samtal även fast de är flera sektioner bort... Skramlet och ljudnivån i de gamla fordonen är helt underbart och avkopplande och skärmar effektivt bort sånt gläfs.

Komforten då?? men hallå, jag ska in till stan... Inte en 10-timmars komfortresa nånstans...

Så, då var det sagt...

<grinig gammal gubbe, haha>
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 22:38   #3
GBSF
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Söder, Stockholm, Sweden
Inlägg: 652
Skicka ett meddelande via MSN till GBSF
Standard

Låt inte detta utveckla sig till ett stort C20/ Cx bråk.

Jag kan bara säga att jag starkt tar ställning till Cx.
GBSF besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 06:51   #4
josu
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Sverige
Inlägg: 296
Skicka ett meddelande via Skype™ till josu
Standard

Cx ska vara kvar i trafik, de duger ju!!!
__________________
Med vänlig hälsning
Josu (hemsida / Steam)
josu besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 11:08   #5
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 11:14.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:44   #6
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.

Ja, Cx kan inte köra på grön linje, men man kan överföra C20 som släpps fria från röd linje till den nya grenen.

Men lite gamla fordon säger du?Det är bra mer mycket gamla fordon än C30 som skall upphandlas, alltså kommer man förlora antal vagnar totalt. C30 skulle räcka till att skrota många C6, men inte alla och heller inte C14. Skall man förlänga röda linjen (t.ex Fruängen-Huddinge C) kommer kapaciteten tjäna på bevarandet av de flesta C6.

Sedan bör ju C14 skrotas 15 år efter C6, eftersom de är 15 år yngre och därför håller 15 år längre. På blå linjen är frekvensen som värst och skall man köra från Kungsrädgården till Nacka Forum (vilket jag är emot, såvida man inte kör sträckan Kungsträdgården-Skeppsholmen-Henriksdal-Finnberget-Kvarnholmen-Nacka strand-Nacka Forum så kör man inte där Saltsjöbanan kör) behövs det definitivt fler vagnar OCH ett bättre signalsystem. Då tågen går vare 2 minuter under dagtid, 30 sekunder under rusning och 10 minuter natt, som hos oss, då kan man säga att man har tillräcklig kapacitet. Inte ett ögonblick tidigare. Det som är "bra" kan och bör alltid bli bättre. Det kallas att ha kakan men att även äta den.
  Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 19:46   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 23:26   #8
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av railfanatic Visa inlägg
Du vet, jag har allt sett vad för planer SL har på förlängning av nätet och uppdatering av flottan och hela rubbet, så jag vet vad allt innebär.

Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa.
40 minuters väntan vid Rådhuset? Under de glesaste perioderna (dvs nattetid) kör man väl som lägst med 30 minuters mellanrum? Hur kan du ha väntat i 40 minuter, och framför allt, varför tror du att fler vagnar skulle råda bot på det?
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på.
Vad är det du inte förstår?
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 23:30.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009