![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Vad bör hända med Cx efter att C30 kommit? | |||
Låt Cx vara kvar och köra tillsammans med C20+C30 en längre tid |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 45.24% |
Skrota de Cx som är i sämst skick, men låt övriga vagnar köra tillsammans med C20+C30 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 16.67% |
Skrota C6 men låt C14 köra tillsammans med C20+C30 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 2.38% |
Bevara endast de Cx i bäst skick |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 7.14% |
Bevara endast de Cx i bäst skick i reservtrafik |
![]() ![]() ![]() ![]() |
7 | 16.67% |
Bort med Cx! Ju förr desto bättre |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 11.90% |
Antal röster: 42. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |||||||
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
|
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
__________________
M.V.H Mikey
![]() |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Det är så vansinnigt skönt att slippa höra alla patetiska diskussioner och telefonsamtal från mina goda medresenärer... låg ljudnivå i lokaltrafik är vidrigt... man hör ju detaljerade samtal även fast de är flera sektioner bort... Skramlet och ljudnivån i de gamla fordonen är helt underbart och avkopplande och skärmar effektivt bort sånt gläfs. Komforten då?? men hallå, jag ska in till stan... Inte en 10-timmars komfortresa nånstans... Så, då var det sagt... <grinig gammal gubbe, haha> ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Låt inte detta utveckla sig till ett stort C20/ Cx bråk.
Jag kan bara säga att jag starkt tar ställning till Cx. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig. Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget! Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den. Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i.... Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov. Så var det sagt!
__________________
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
Idag kör Cx bara i rusningstrafik, och så kan man fortsätta att ha det då det är under rusningen de behövs som mest. Förlängning till Karolinska sjukhuset är det närmaste förlängningen, men man vill inte, för att "För varje tåg till Solna måste 1 till Hässelby tas bort". Varför skulle man behöva det? Man kan INTE skylla på överkapacitet, inte när tågen går var 10 minut på varje linje (inte färg) och 5 minuter under rusning. 40 minuter väntetid i Rådhuset var jag med om, aldrig mer. Varför? har man så om inte pga vagnbrist?Alldeles riktigt, för dåligt signalsystem, och den måste man skärpa. Ja, Cx kan inte köra på grön linje, men man kan överföra C20 som släpps fria från röd linje till den nya grenen. Men lite gamla fordon säger du?Det är bra mer mycket gamla fordon än C30 som skall upphandlas, alltså kommer man förlora antal vagnar totalt. C30 skulle räcka till att skrota många C6, men inte alla och heller inte C14. Skall man förlänga röda linjen (t.ex Fruängen-Huddinge C) kommer kapaciteten tjäna på bevarandet av de flesta C6. Sedan bör ju C14 skrotas 15 år efter C6, eftersom de är 15 år yngre och därför håller 15 år längre. På blå linjen är frekvensen som värst och skall man köra från Kungsrädgården till Nacka Forum (vilket jag är emot, såvida man inte kör sträckan Kungsträdgården-Skeppsholmen-Henriksdal-Finnberget-Kvarnholmen-Nacka strand-Nacka Forum så kör man inte där Saltsjöbanan kör) behövs det definitivt fler vagnar OCH ett bättre signalsystem. Då tågen går vare 2 minuter under dagtid, 30 sekunder under rusning och 10 minuter natt, som hos oss, då kan man säga att man har tillräcklig kapacitet. Inte ett ögonblick tidigare. Det som är "bra" kan och bör alltid bli bättre. Det kallas att ha kakan men att även äta den. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Är inte C30-upphandlingen avbruten, precis som Mikey säger? Och vad jag förstått är C6 i bättre skick än C14.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
Ställ dig vid gröna linjen i city under rusningstid, så ska du få se på underkapacitet. Det finns inte plats för fler tåg på befintliga spår. Vagnar finns, men inte spår att köra dem på. Vad är det du inte förstår?
__________________
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 23:30. |
|
![]() |
![]() |