Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Lokaltrafik

Visa resultat för omröstning: Hur bör Saltsjöbanans framtid se ut?
Den bör behållas som järnväg och utan förändringar medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla 3 15.79%
Den bör behållas som järnväg med ett extra spår i Slussen medan byte till Tvärbanan kan ske i Sickla 7 36.84%
Den bör bli spårväg runt gator på Södermalm och till en dyr Slussenterminal, kopplad med Tvärbanan. 9 47.37%
Antal röster: 19. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-14, 18:39   #7
railfanatic
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
Jag satt just och pratade med en f.d. spårvagnsförare, man kommer upp i 80 på flera platser längs Tvärbanan, bland annat mellan Valla torg och Linde. Det beror helt och hållet på banan, inte på fordonen. Med tanke på hur kurvig stora delar av Saltsjöbanan är så kommer några högre hastigheter än just 70 eller 80 knappast att vara aktuella. Då är det bättre att köra spårvagn eftersom de accelererar snabbare än ett tåg.

Och egentligen, vad blir det för vits med en isolerad järnväg som är lika lång som Tvärbanan? Det vore mer praktiskt att köra spårvagn så att man kan använda samma fordonstyp på tre sammankopplade banor.
Men återigen, kapaciteten eller framförallt sittkapaciteten kommer ta stor smäll. Och dessutom, vill man ha bra byte med Saltsjlbanan kan man ju faktist förlänga Tvärbanan till Sickla som ändå är så nära Sickla udde. Dessutom skulle Saltsjöbanan som spårvagn ta längre tid från Slussen då man kör runt gator på Södermalm istället för på nolltid i en egen tunnel. Samtidigt som du betalar en massa för den nya terminalen etc. Är det verkligen värt det när man kan förlänga till Sickla och anornda bytesmöjlighet där?

Senast redigerad av railfanatic den 2011-09-14 klockan 18:41.
  Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009