Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-19, 21:53   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har installerat äldre Svenska signaler (semaforer bl a) i en rak testbana. Denna innehåller endast räls, växlar (två stationer, en 2 spår, en 3-spår), stoppbockar och Svenska signaler. Dessa fungerar väldigt ojämnt, dåligt är ett bättre ord. Speciellt gäller detta försignalerna. Har letat intensivt efter fel. Det enda jag funnit är felaktiga avståndsangivelser för två av fyra semaforer. Dessa skall mäta förbi kommande/föregående hsi –men hoppar över dem, i ett fall ett hopp över tre hsi. Avståndet på drygt 3.000 meter motsvarar cirkus två tredjedalar av banan.

Kan banans sviktande hälsa bero på avvikelserna när det gäller avstånd – och vad kan jag göra åt det?

Nisse
Vad är det för typ av signal som är överhoppad då? Alltså den signal som du tycker den borde ange som nästa/föregånde hsi?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-19 klockan 21:56.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:02   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:09   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Den banan vill jag se på! Du har ju min e-post adress.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 00:53   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Två resp. tre semaforer /två trevingade, en tvåvingad).

Nisse
Nu har jag tittat på banan och avståndet på över 3 km stämmer exakt. Huvudsignaler som finns däremellan och som står i motsatt riktning ignoreras. Det är väl nästa/föregående hsi i samma riktning som är intressant, eller...?
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 09:50   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bakät ointressant, framåt intressant. Jag kör vidare.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 16:30   #6
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Den Osynlige Klareraren

Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 23:04   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Håller på och experimenterar med det nya signalsystemet (modern signaleringsprincip). Finns det någon utförligare beskrivning på var den osynliga klareraren skall placeras och hur den skall användas? I mitt fall har jag ett livligt trafikerat enkelspår mellan två stationer och jag önskar "blocka" hela sträckan åt ett håll åt gången. Se bilden på sid 3 "Exempel på enkelspårsträcka ..." i "Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz". Vill inte ha ett möte mitt ute på linjen. På sträckan finns 2 mellanblocksignaler åt vardera hållet samt försignaler.

Är det klarerarens uppgift att se till att signalerna visar rätt besked utefter linjen och i så fall hur skall den användas i Trainz på rätt sätt ? Har TS10.
Vänligen
Dessvärre finns det ingen utförlig beskrivning på många "dolda" egenskaper som signalsystemet har. Men alla svar som jag/vi ger i den här tråden kan säkert sammanställas till en guide/manual någon gång i framtiden.

Idag är den osynliga klareraren en signal som främst är tänkt att användas i den äldre principen. Man placerar ut den där det borde finnas en signal, enligt den moderna principen. I och med att det på den tiden inte fanns vissa typer av signaler som finns idag, så lägger man in en osynlig signal med den funktionen för att AI-trafiken ska fungera bättre. Finessen med osynlig är att den inte ska synas när man bygger banor som använder den äldre principen.

Som du ser i propertyrutan (=egenskapsrutan = knappen [?]) så kan du välja på flera signaltyper som den ska "simulera". Flera typer kommer i framtiden, och meningen är att tkl-signalen även ska kunna användas i den moderna principen.

Men, i och med att du sätter upp ett modernt system, så behöver du inte använda tkl-signalen i dagsläget. Så till den egentliga frågan.

Klareraren (TKL) kan sätta "blockriktningen" för en blocksträcka, men den funktionen når du inte i nuvarande version. Jag håller just nu på med att göra ett användarvänligt gränssnitt för just den funktionen och även funktioner för att ställa tågvägar. Läs även det här inlägget. Post # 53.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-09-22 klockan 23:17.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 08:57   #8
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Tack svenolov för ditt arbete och tack för svaret. Följer med stort intresse utvecklingen av det svenska signalsystemet.
Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009