![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Supersnyggt,
det blir något för Sven-Bertil att dra med stolthet!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Då var vi framme vid nästa kilometertavla i på denna färd genom SJ's teakvagnshistoria. Turen har nu kommit till vagnen AFo1, en kombinerad förstaklass och resgodsvagn. En del småpill kvar innan den är klar, resgodsdörrarna skall göras öppningsbara, attachments för resgods skall in och texturefel fixas till. Därefter tre till texturer och så blir det dags för den sista vagnen i denna etappen, DFo3.
AFo1 byggdes i 5 exemplar av Arlöf 1913 och blev ombyggda till första/tredjeklass vagn 1920, littera ACo1, alltså är användningstiden inte så lång. Än värre blir DFo3 som byggdes om till Do4 1927, dessa byggdes 1922. ![]() SJ AFo1 2109
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Etapp II av teakvagns projektet har härmed nått sin slutstation. Den 6:e vagnen DFo3/Do4 är klar och alla texturer till den lika så. Vagnen är en kombinerad post/resgodsvagn byggd 1922 och "omändrades" 1928-1930 till Do4, man använde dem helt enkelt inte till resgods längre, utan i det utrymmet förvarades därefter bara postsäckar. Redan vid leverans hade de dock en skylt som man kunde täcka över resgods-märkningen med. Vagnarna var 4 stycken och en av mina texturer (den slitna) är märkt som en Do4. De hade olika typer av grindar, plåt i resgodsänden och vanliga solgrindar i poständen. En lanternin av den kantiga modellen( och för den skulle få plats inom normalsektionen, lägre takhöjd) för att släppa in ljus till postsorterarna.
Nu skall bara allt kollas igenom och en beskrivning av vagnarna skall skrivas (är det någon som haft någon användning av den till etapp I vagnarna, eller skriver jag helt i onödan?) sedan släpps dem! ![]() DFo3 2636 och i vänstra hörnet DFo3 2633
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Så förba**at snyggt, du är otrolig på att få till det
![]() ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Håller med, du är otroligt duktig Tänk om man kunde få över dig till RW3 ![]() Men skämt åsido, RW3 är inte så dumt, jag kan köpa en licens till dig om det hjälper... ![]() Jag har tre av dessa vagnar i ett set från Märklin med ett Litt D teak-lok, ligger i en fin låda. Jag skulle verkligen vilja ha mitt tågset till RW3, i stället för i en kartong ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Läckert Tomas.
![]() Jag inväntar gärna ett tag till, så att du hinner skriva en liten beskrivning av vagnarna. Om det inte känns för jobbigt för dig, förr då slipper jag sitta och googla, för att få mer info och fakta om vagnarna.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]() Citat:
För min del ligger en stor del av nöjet att också ta del av objektens bakomliggande historia! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Idag är det exakt två år sedan jag startade denna tråden och det måste vi ju fira! Det gör vi på bästa möjliga sätt, nämligen genom att dela glädje (delad glädje är ju dubbel glädje, ni vet...) och genom att jag släpper mitt teakvagnsprojekt etapp II med gavelplattformsvagnar på boggier.
Denna etapp började jag att snida på för lite mer än 5 månader sedan och har nu resulterat i 6 stycken nya vagnar. Vagnarna ligger på mellan 11000-13000 polys och projektmappen tar upp enbart 512 MB på disken, bara lite mer än en tredjedel av första etappen. Två nya typer av avdelningar har kommit in i bygget, resgodsavdelningen samt postavdelningen. Resgods har naturligtvis attachments för att kunna visa den last du väljer, antingen en stor last centrerad, eller flera små som är utspridda. Nu väntar den tredje och troligtvis sista etappen av teakvagnsprojektet, det kommer att bli C3-vagnar av alla dess slag, en väldigt vanlig och användbar vagn, men innan dess så har jag lite småprojekt på gång.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Dessa vagnar är riktiga pärlor! Ett orosmoment är att jag inte blir klar med värdiga dragare till dessa, men jag får väl ge mig på revisionen av B- och F-loken igen, för det vore ju skam att dra dessa delikatesser med en Y-maskin??? Men en Nicklas för växling är väl OK, och ett B-lok för linjetjänst vore väl önskvärt ?
Bravo Korvtiger!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Verkligen snygga vagnar, Korven
![]() Tackar allra ödmjukaste för dessa. Har haft en massa funderingar tidigare. Hur SJ och andra bolag, brukade hänga på vagnarna efter ett ånglok. Hade dom någon speciel standardmetod som t.ex. 1.klass närmast ångloket eller tvärtom, längst bort från ångloket, med tanke på rök och sot. Har mina misstankar, att 3:klass-vagnar hamnade på dom mest utsatta platserna. Där det var mest risk att drabbas för röken och sot, men vilken ände är egentligen mest utsatt. Närmast loket eller en bit bortanför?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |