![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Eftersom min Roslagsbana ska se ut som den gjorde i början/mitten av 1960-talet (men utspela sig nutid), har jag suttit och letat gamla spårscheman från samma tidsperiod. Jag har letat och letat, länge, men utan resultat. Jo, några stycken hittade jag, men dessa var från 30-talet. Inte vad jag ville ha. Men så hittade jag en riktig guldgruva - massvis med spårscheman från stationer i hela Sverige från 30-60-talet! Och många från just Roslagsbanan! Gissa om jag blev glad! ![]() Delar med mig av länken uti fall att det finns fler som är sugna på att bygga en järnväg som den såg ut för länge sedan! ![]() http://privat.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html
__________________
Och detta hälsar Patrik! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Bra sida du hittade där, inte lätt att hitta gamla spårplaner...
Ang. rutten så blir det superstort om du ska ha med linjerna till Uppsala och Norrtälje, men kul att du vill ha med dom också. Hur är det med Hallstavik? Var det bara godstrafik där? Och Uppsala, var det nån gång persontrafik Rimbo-Uppsala? Vilken tidsperiod ska rutten skilldra? Ser fram emot denna rutt och vet att den kommer bli bra, när det är du som bygger. Tycker gott du kan släppa den i flera omgångar. t.ex. v1.0 Stockholm Ö-Rimbo, v2.0 +Rimbo-Uppsala o.s.v. eller nått liknande...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det var absolut persontrafik till både Hallstavik och Uppsala! ![]() Men som jag sagt förut: det kommer ta lång tid... Jag tänker inte stressa. Men visst, jag släpper den nog delvis.
__________________
Och detta hälsar Patrik! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hallå där!
![]() Fortsätter med min Roslagsbana i makligt takt. Kartan visar hur långt jag har kommit. Bilden under visar Rydbo västra utfart, den mot Stockholm. Här har jag bara slängt ut skogen lite "hafs-slafsigt". Jag kommer snygga till den. Nästa bild visar en försignal av äldre modell som fanns på Roslagsbanan förr. Jag fick tillåtelse av Mazz att skripta en ny signal. Förmodligen kommer Stocksundsbron även få en specialscriptad signal, en "fungerande" brosignal. Hur jag löser detta återkommer jag till.
__________________
Och detta hälsar Patrik! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Snyggt! Var det inte el där uppe?
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Spännande!
Trådarna syns inte under RE-bygget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Jag vet, men tänkte att det borde vara kontaktledningsstolpar. Men det är klart att Patsun kanske inte har satt upp dem. Själv sätter jag alltid dom på plats innan jag gör landskap, så jag tänkte lite fel...
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |