![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
|
![]() Citat:
Området väster om E45 kallas Marieholm, bangården har alltid kallats Lärje, i alla fall i folkmun. Så man kan säga att Ni båda har rätt. På den tiden jag nötte rälsen i Gbg sade vi alltid Lärje då vi menade bangården, däremot växlade vi vagnar till alla stålfirmor på Marieholm. Nu för tiden är det ingen växling på Lärje, bara Morrgan och hans beundransvärda vänner i BJS. Under början av 70 talet gick de första genomgående godstågen Hbggbg-Aln, menas Helsingborg gbg Alanabru, De hette 41610, resp 41611, drogs av multade Hg2. Då hade vi en Ub maskin som vi tog från Sävl som personal lok för att byta förare i just Lärje. Jag har i planeringen att göra en aktivitet med dessa tåg, det blir mycket Hg, F, Mg T21 och Da.och inte att förglömma El13 som Norrmännen satte in i många tåg , ett mycket trevligt lok att köra. Hoppas att jag får tid i helgen så blir det lite bilder Hälsar Lasse J PS för den som är intresserad av hur bangårdsverksamheten i Götet såg ut på 50-70 tal så finns en underbar bok som heter Järnvägar och Järnvägare av Örjan Nyström väl värd att läsa! DS |
|
![]() |
![]() |