![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Tack Lan för norrlandsplogen, som jag försöker anpassa till R loket.
Fick problem då plogen var för hög, så det var "bara" att såga av lite. Kolla Norrlandsplogen som R976 har på bifogad bild. Är den inte avkapad? Kolla dessutom att luftslangarna är bort monterade och att kopplet lagts på buffert bordet, så trångt är det! Ett problem är höjden till pistongröret. Jag har smutsmålat plogen men vet ännu inte om jag skall ha eller inte ha den. Dessutom blev den FÖR smutsig. Kanske det blir den konventionella plogen, om den passar? Åsikter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det där liknar inte nån norrlandplog, den på fotot i post 8:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....23&postcount=8 är väl mera likt en sådan, den monterades framför alla koppel, slangar och pistongrör och var förmodligen fäst i både gardjärn och buffertbalk.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]() Citat:
Vi får se vad som händer......... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Norrlandspolg är benämningen på en plog av större modell där de båda plogvingarna går samman i mitten, till skillnad från gardjärnsplogen, där man har två vingar, en som sitter på vart gardjärn.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Provkörning av R977 med ett 1834 ton tungt malmtåg.
Kravet SJ satte en gång i tiden var att loket skulle orka dra ett 1600 ton tungt tåg i stigning 10 ‰ och med en hastighet på minst 10-12 km/t. Bild1 visar tåget i 44 km/t innan stigningen börjar. På bild2 stånkar loket fram i hela 5 km/t innan det några sekunder senare ger upp i backen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
|
![]()
Snyggt! Men röken ser konstigt ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Vovven47:s rök har varit uppe till diskussion lite då och då. Jag tror att han älskar sin rök - och då skall det ryka.
Och Vovven47: Synnerligen intressanta värden du redovisade. Bland de bästa jag sett. Mätte du sträckan från backens början början till dess loket stannade? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]() |
![]() |
![]() |