![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
|
![]()
Vet nu hur reglera röken vid stillastående lok och infört följande faser:
1. Just stoppat. (bild1) 2. Längre uppehåll > 1 minut (bild2) 3. Långt stillastående > 5 minuter?? (bild3 där jag kommer att göra röken ännu mer genomskinlig) Kanske blir nån ytterligare fas.....Får se...... Funderar också på att lägga in släckning/påeldning av lok, som styrs av er själva. Dock tror jag inte att vi inför de riktiga tiderna då det tog LÅNG tid för dessa procedurer...... ![]() Observera då att jag börjar med ENDAST rökutveckling vid påeldning. Kanske i ett senare skede också reglerar ångtrycket.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mycket imponerande och kreativt! Ser verkligen lovande ut!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
ojojojoj
![]() ![]() ![]() Möjligheterna verkar ju vara oändliga!! Tack vovven för ditt engagemang! Snyggt blir de och tack ska du ha ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Bra jobbat! Ser bra ut det där!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Med dina, och Lennarts & bjornl's ånglok, så har vi nog fler RIKTIGA sådana hör på forumet, än vad hela DLS kan erbjuda
![]() ![]() SNYGGT JOBBAT.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mycket intressant "forskningsjobb" du gör, Vovven47. Hoppas du dokumenterar detta så det kommer oss andra, som fastnat i "smokecontainerna", till del! Jo, påeldning av ett ånglok var en långdragen procedur över många timmar. Det knäpper och låter ordentligt om panna och eldstad och allt måste ske långsamt annars spricker det och börjar läcka. Jag misstänker att påeldning av ett R-lok var ett hårt och krävande arbete i 4-6 timmar. Malmbanans tidiga elektrifiering kanske har sin förklaring i detta ?
Bravo!!!!! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Å andra sidan var det sällan som pannan påeldades, då loken användes dagligen och aldrig han bli kalla. Anledningen till att man elektrifierade malmbanan var att man utan elektrisk drift var beroende av kol, vilket måste importeras från utlandet som var dyrt, elkraft kunde vi få i princip gratis ifrån de norrländska älvarna. Sedan så skulle malmbanetrafiken utökas pga ökad malmbrytning vilket skulle göra det ännu dyrare och om kolbrist skulle uppstå skulle hela malmbanan stanna upp, med andra ord att en av Sveriges största exportinkomster skulle slås helt ut.
EDIT: Min post nummer 1435... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |