Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-09, 22:19   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Framgång till slut!

Nej det var ingen explosion utan bara jag som jagade fel.

Nu till slut är alla detaljer på plats och jag kan gå vidare med boggies.

Hm. jag inser at jag kanske inte kan göra som jag tänkt och ha en rörlig främre boggie för STL systemet är ju anpassat för at ha koppel och luftslangar på lokets asset och inte framboggien.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg framgång.jpg (237.2 KB, 49 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 09:34   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Framgång till slut!

Nej det var ingen explosion utan bara jag som jagade fel.

Nu till slut är alla detaljer på plats och jag kan gå vidare med boggies.

Hm. jag inser at jag kanske inte kan göra som jag tänkt och ha en rörlig främre boggie för STL systemet är ju anpassat för at ha koppel och luftslangar på lokets asset och inte framboggien.
Bjornl,
Borde man inte kunna lägga a.koppela i boggin som a.r.main/a.koppela och anropa koppel och luftslangar ifrån boggins config. Värt att testa!?

/edit/
Om du gör fast framboggi så blir det ju bara en halvMallet och det vore ju väldigt synd!? Så jag gjorde lite experiment med en nedlagd Z65 (se bilder).
Jag flyttade a.koppela till framboggin enl. ovan och lade den 5m framför boggicentrum, sedan flyttade jag koppel och luftslangar från lokets config till framboggins,
kopierade skriptet och ändrade till Class Bogey, men animationerna fungerar inte för detta har nog inte Svenolov implementerat i sitt skript för bogey. Jag vet inte om Svenolov har tid med detta men
en MsBogey -class skulle ju vara önskvärt för just Malletmaskiner men även till mina motorvagnar för då skulle koppel och slangar hamna rätt.

Jag skickar det jag gjort med Z65 till dig och Svenolov så får vi se vad framtiden bär i sitt sköte !?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20120710_0001.jpg (131.9 KB, 194 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120710_0003.jpg (155.4 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg lan_20120710_0004.jpg (244.7 KB, 199 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-10 klockan 10:48. Anledning: Experiment
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 13:17   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Stort tack LAn, jag hoppas vi kan lösa detta. Vi har ju lite tid på oss för malleten lär inte bli klar i brådrasket.

Nåja, nån beta att leka med kan nog komma relativt snart men den slutliga versionen dröjer nog ett antal.... månader till.

Jag tänker mig att börja med en rörlig framboggie men alla attatchment points kopplade till loket vilket iofs. ger lite lustiga effekter om man tittar noga.

Så får vi hoppas att vi kan lösa detta senare.
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-07-10 klockan 13:20.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 13:19   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Till slut så lyckade det mig att få ordning på saker och ting
Bifogade bilder
Filtyp: jpg alive.jpg (115.9 KB, 190 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:15   #5
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Standard

nä men vad är det mina ögon ser??? Såååå otroligt häftigt gjort!! Lycka till med resten och hoppas det inte dröjjer allt för länge
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 18:07   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

En liten bygguppdatering.

Tillbehören är fixade nu och de är valbara utan att komma i konflikt med STL systemet. Det var jag som hade missat att det redan var löst. (plogarna skall ner lite dock).

Observera särskilt gnistsläckaren där röken syns genom nätet.

Nu håller jag på med slidstyrningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tillbehör.jpg (103.4 KB, 161 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 18:58   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Huanemej...

...detta blir definitivt årtiondets lok, alla kategorier. Du är en "fena" på detta bjornl !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 19:01   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

En liten bygguppdatering.

Tillbehören är fixade nu och de är valbara utan att komma i konflikt med STL systemet. Det var jag som hade missat att det redan var löst. (plogarna skall ner lite dock).

Observera särskilt gnistsläckaren där röken syns genom nätet.

Nu håller jag på med slidstyrningen.
Jag har kört ett provtåg Jädraås - Wintjern och det funkar väldigt bra. Det enda jag kan säga är att bara ett av fram lysena lyser.... sen tror jag att vi måste plana ut lite motlut mm - trots en tågvikt på bara 41 ton så sjönk farten ibland till under 30km/h trots 75% cutoff och 100% pådrag.... vilket jag inte tror det ska göra.

Slutligen så kan jag bara stämma in i lans berömm - loket är fantastiskt. Det är så detaljrikt och vackert. Övriga modeller känns enkla bredvid.

Senast redigerad av spyfrog den 2012-07-12 klockan 19:02.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009