![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... i tre varianter, SJ "Kålmask", SJ Brun och som bonus VBHJ crême-blå.
Också snart i Download ![]() Texturegrouperna på Dropbox p.g.a. detta forums begränsningar ![]()
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Får konstiga skuggor på samtliga motor och manövervagnar. Har förvisso haft problem med burken i några dagar, men T41:an och andra lok/vagnar ser bra ut med sina skuggor.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Ja, skuggorna ser lite konstiga ut. Även runt skorstenarna på T41 ser dem lite för breda ut, dessutom ser det ut som om vagnen svävar när man kollar på sidoskuggan.
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
"Jag har låtit PEVSofts QuickShadow göra skuggorna som "simple shadows" för att inte göra dom för stora. man kan göra dom som "full shadows" men då blir de lika stora som vagnen själv, men det blir snyggt. Jag får se när jag får tid, annars kan ni ju själva fixa det med quickshadow."
Har fixat skuggorna på alla vagnar och boggier. Peter Viaumes (PeV) program QuickShadows är ett stycke god programmering av Peter! Man drar vagnens .im-fil till genvägen på skrivbordet, ställer in värdena enl. bilderna, klickar Make Shadow och en shadow.im skapas i samma katalog som vagnens. (sen får man kanske ställa om sökvägen till shadow.im (t.ex mesh "body/shadow.im") i config. Programmet skapar 6 plan från sidovy, topvy, bakvy och frontvy samt två förenade plan av vardera sidan av vagnen. Utan scale och offset läggs dessa längs vagnens ytterkonturer (sidovy i x=0, topvy i z=0, bakvy i a.limback, frontvy i a.limfront och sidoplanen som yttre vagnsidorna. Nu, vad gick snett med mina vagnar (och boggier)? Jo, i min enfald trodde jag att negativa värden på offset flyttade in planen, med det var tvärt om ![]() På bild 1 ser ni att jag skalar ner alla plan till 95% (kan behövas mer i z-led eftersom el och isolatorer på taket blir ett plan det också). Horisontalplanet är uppflyttat till golvets nivå, ung. 0,7m. front- och bakplanen är inflyttade 0,7m så att inga "glipor" bildas. Likaså sidoplanen in 0,4m. Nu har man en tät box endast öppen uppåt. Trainzvärlden vimlar av taskiga skuggor men det är ju lätt fixat med PeV QuickShadows, om man vet vad man gör ![]() Som gammal lärare försitter jag ju inte chansen att leverera en liten tutorial. Ny version av vagnar och boggier strax i Download! Tack Bengan! Min suveräne "glipdetektor" ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-11-19 klockan 18:15. Anledning: Slarv av mig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Du är värd att det skrivs i varje tråd, men orkar inte sitta och skriva i varje.. <3
Tror mina känslor kan sammanfattas med: ![]() ![]()
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Tack leoj, jag förstår dig!
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Lan. Vill bara säga att det blev som jag var övertygad om - helt fantastiskt. Motorvagnarna är nu satta i trafik på miin bana, som bestär av ett linjenät med olika typer av banor . huvudlinjer, bibanor och några av dem smalspåriga. Dessa senaste produkter passar givetvis helt perfekt in. Tack igen för allt du åstadkommer!
/Torpet |
![]() |
![]() |