![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag var och såg det lilla som finns kvar av rocket på Science Museum i London i somras. Och det loket som står där har de låga cylindrarna och var inte träklätt.
![]()
__________________
![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Ur Ångloklära, som i sin inledande historiska översikt beskriver inte bara Rocket och dess medtävlare utan också föregångare och efterföljare till dessa tidiga lok (inklusive Förstlingen), inhämtar jag följande: Tävlingsversionen av Rocket hade snedställda cylindrar som på fotot i inlägg #2 och träklädd panna (den hade också skorstensstag som på modellen i inlägg #1). Senare versioner hade cylindrarna närmare vågrätt läge (men inte helt vågrätt) och de två blästerrören från cylindrarna till skorstenen utbytta mot ett enda (vilket tredubblade arbetsförmågan). Rocket var kokseldat. Den långa skorstenen är till för att ge ett bra drag och därmed bättre effekt. Vad kronan på skorstenstoppen har för funktion vet jag inte, den konstruktionsdetaljen verkar inte ha funnits på så många andra tidiga lok (även de med höga skorstenar). Kanske är det bara utsmyckning?
|
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Alltså Storbritanniens motsvarighet till järnvägsmuseum. Men det var nio år sedan så minnet är lite dåligt. Men jag minns att man körde ett dragrace mellan Rocket och Novelty. |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Novelty var det första svenskkonstruerade ångloket och tillverkades av John Ericsson. Det nybildade järnvägsbolaget i Manchester tvekade vilken väg man skulle gå: Hästdraget. lindraget med hjälp av ångmaskin eller ånglok. Man utlyste en tävling. Novelty fick maskinhaveri och därmed vann Rocket. Novelty imponerade dock genom sin snabbhet och lätthet. Novelty tillverkades i några exemplar, som dock skrotades tämligen snabbt.
Rocket (ruskigt bra byggd, LAn) i all ära, men Novelty är i alla fall svenskt. Nisse |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... varit i kontakt med John Whelan och Chris Sprague som gjort Rocket till Trainz och håller på att uppdatera det till senaste Trainz Version.
Så det jag gjort hittills har jag skickat till dom att använda som de behagar. Jag har hotat dom med att bygga Novelty så vi kan mötas mellan Stockton och Darlington för en revanch. Förra gången (1829) drabbades ju Novelty av maskinhaveri. Nu kan ni hjälpa till med massor av bilder och annat på Novelty så kanske den blir av? Jag startar en ny Noveltytråd, så kan denna stängas av någon behörig person? Noveltytråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33617 Några bilder på vad som gått till England: Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |