Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-22, 19:46   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Hastighetsmätaren, det kan inte vara så att du har blandat ihop km/h och mph?

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 20:03   #2
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Hastighetsmätaren, det kan inte vara så att du har blandat ihop km/h och mph?

Tyvärr inte, själva animationen blir antingen för snabb eller för långsam.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 01:16   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Tyvärr inte, själva animationen blir antingen för snabb eller för långsam.
Några saker att kika på vad gäller hastighetsmätaren

1. Antalet frames du använder för animationen av visaren.
Ska vara 17frames dvs 0-16 i 3dsmax där du har keyframes i 0(motsvarar läget för visaren vid hastighet 0km/h) och 16(max hastigheten som mätaren kan visa t.ex 120km/h). Lägg sedan till en keyframe i halva animationen (frame 8 motsvarar 60km/h i fallet med max hastighet 120km/h) för att säkra att visarrotationen blir åt rätt håll.

2. Kontrollera så att du använder linjär rotation(inte euler xyz) som "Motion controller" för visaren innan du animerar den. Kolla detta genom att markera din visare och gå in i fliken för "Motion"(fliken har icon med rullande hjul). I assign controller fältet ser du nu vilka kontroller som hör till resp. transformation(position,rotation och skalning). Om det står EulerXYZ som rotations kontroll så ändrar du detta genom att markera rotations raden och klicka på knappen ovanför listan(iconen har ett checkmark) så får du upp en lista av diverse olika typer av Rotations kontroller men välj den som heter "linear rotation". Radera din tidigare animation, animera på nytt och exportera.

3. Hur ser pivoteringspunkten ut för visaren? Dvs hur animerar du visaren rent konkret i 3dsmax, genom att rotera den kring en axel eller måste du rotera kring flera axlar för att få den i rätt läge vid tex 120km/h?
Om svaret är det senare så bör du justera pivoteringspunkten för visaren på ett sådant sätt att du bara behöver rotera den kring en axel för din animation.

Vad gäller den separata tågbromsen så hoppas jag att du inte testat den samtidigt som du har den kombinerade gas/broms kontrollen kvar för de lär nog inte fungera om båda är med samtidigt. Ska du ha separat tågbroms så ska du ha separat pådragskontroll såvida det inte gäller dynamiskbroms.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 11:12   #4
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Har gjort som du sa om hastighetsmätaren men den går dubbelt så snabbt som tåget.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 18:36   #5
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Har gjort som du sa om hastighetsmätaren men den går dubbelt så snabbt som tåget.
Du får helt enkelt hålla i hastighetsmätaren så att den inte krossar rutorna när den sticker iväg i dubbla tåghastigheten... ...skämt åsido kan du ta ett screenshot på hur du har konfigurerat Speedometer kontrollen i din blueprint för Y1:an?
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 19:25   #6
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Här är den

2013-02-25 19-16-28.jpg
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 19:31   #7
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Ska inte nålen vara "Interior Geometry Output"?
Så har iaf jag det uppsatt då det bara är en animation ska spelas och inget du använder. Om det hjälper vet jag dock inte.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 17:12   #8
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Kan snart laddas ner.
http://youtu.be/lJOyeXJUkBw
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-20, 13:58   #9
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Nu kommer det ta ett tag att fixa allt pga att när jag testade att köra så hörde jag inget tickande i hytten, så jag kollade i cab sound blueprinten och där var allt borta, fanns ingenting, så jag tog fram min portabla hårddisk och kollade på dom filerna som jag hade sparat men det var tomt i den blueprinten också Vad i helsike är det här? hur kunde det här hända det är ju helt otroligt
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009