Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-04, 15:14   #1
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Jag ser fyra lösningar:

1: Sätt upp stolpar och ställ in ledningshöjden på typ 10 000 meter. Då kan eltåg köra på rutten, men inga ledningar syns. Ser konstigt ut på den elektrifierade stationen.

2: Använd HideWire. Då måste du ta bort alla ledningar manuellt från de delar av rutten där du INTE vill ha dem. Jag har ingen erfarenhet av HideWire och programmet kan orsaka problem.

3: Bygg elledningar som separata objekt. Jobbigt.

4: Konvertera hela rutten till DBTracks. Det finns speciella DBTracks-paket som inkluderar kontaktledning. Och det är så mycket snyggare än MSTS orginalspår! Alla XTracksbitar täcks ännu inte, men det kommer!

http://dbtracks.de/

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 20:44   #2
granders
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Jag ser fyra lösningar:

1: Sätt upp stolpar och ställ in ledningshöjden på typ 10 000 meter. Då kan eltåg köra på rutten, men inga ledningar syns. Ser konstigt ut på den elektrifierade stationen.

2: Använd HideWire. Då måste du ta bort alla ledningar manuellt från de delar av rutten där du INTE vill ha dem. Jag har ingen erfarenhet av HideWire och programmet kan orsaka problem.

3: Bygg elledningar som separata objekt. Jobbigt.

4: Konvertera hela rutten till DBTracks. Det finns speciella DBTracks-paket som inkluderar kontaktledning. Och det är så mycket snyggare än MSTS orginalspår! Alla XTracksbitar täcks ännu inte, men det kommer!

http://dbtracks.de/
Jag lär nog, dessvärre, köra på alt. 3. Eftersom det bara är en stad av cirka 1h30min körning som kräver elstolpar. Jag hade kunnat köra DBTracks om jag inte redan använt ScaleRail som jag är mycket nöjd med i nuläget x)
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 20:52   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Aha, jo jag funderade på om det var ScaleRail, tyckte det såg lite väl bra ut...

Kom precis att tänka på att det finns ett program som heter Catmaster eller något dylikt, som automatiskt placerar kontaktledningar som lösa objekt. Du kan ju kolla det också.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 21:57   #4
granders
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Aha, jo jag funderade på om det var ScaleRail, tyckte det såg lite väl bra ut...

Kom precis att tänka på att det finns ett program som heter Catmaster eller något dylikt, som automatiskt placerar kontaktledningar som lösa objekt. Du kan ju kolla det också.
Jo men visst är det ScaleRail! Jag ska kolla det! Det kan ju bli enklare!
Gammal 2013-03-05, 17:59   #5
granders
Medlem

Standard

Ja idag har jag legat i! Salån är i princip helt färdig och det är även huvudbanan ut från den med anslutning till Ingelforsbanan.
Jag bjuder på lite olika vinklar på Salån och dess omgivning!

Vi lämnar station, sedd söderifrån på bilden!

Här har tåget precis lämnat huvudlinjen ( kontaktledningar synliga till höger) och åker ner på Ingelforsbanan

Samt en någorlunda redigerad stämningsbild. Jag älskar att sätta känsla på något! Gräs och kontrast är tillagt.
Men visst blev det fint? Jag ska jobba lite på hur man kan förbättra den generella marken i MSTS, för att få det lite bättre.

Senast redigerad av granders den 2013-03-05 klockan 18:15.
Gammal 2013-03-06, 10:25   #6
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Fina bilder! Längtar efter rutten...
Gammal 2013-03-15, 20:26   #7
Traingoal
Hedersmedlem

Reg.datum: Feb 2003
Hej

Ojojoj, Det var det.....otroliga snygga bilder på din rutt

Är mycket imponerad av ditt byggande och även ditt tågbygge

Både till RW och Msts.

Mvh. Traingoal
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.