![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Sen säger jag som jag alltid har sagt, så länge man inte ska göra en "skog" av objekten, utan bara placera ut dom i ental (eller kanske några stycken), så är det nog inga större problem med dagens datorer att hantera objekten. Jag har till och med installerat TS2012 på min gammla reservdator (bara för att testa), och mina rutter med alla dessa mängder med objekt på, flyter på utan problem, så några bilar extra på ett par MB här å där, gör nog ingen större skillnad på prestandan ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... så kom "Ketchupen" på tapeten igen ! Det är inte texturerna som är problemet med det "Ruby TMX" producerar !!! Det mesta av dessa bilar har ingen textur (s.k. m.notex). De texturer som finns kan krympas ner ordentligt för dom är på små detaljer som strålkastare och emblem m.m. Men vad hjälper det när själva meshen är på över 20 000 polygoner!!!
Men visst är det snygga bilar och, som Ekan säger, en och annan kan man kosta på sig. Det finns metoder att krympa mesherna och måla om bilarna, men det är otroligt mycket jobb! I ett byggprogram kan man göra mycket men att exportera allt till Trainz är inte lika lätt ![]() Heinz då!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-03-07 klockan 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Som jag skrev, så är man lite ringrostig angående SketchUp. Gick så fint i början och det enda man tänkte på, var just storleken på texturerna. Sen sprang jag på pumpen, med några riktiga värstingbilar, där varningen kom för mer än 25 000 poly. Dom kärrorna var det bara att lägga åt sidan och strunta helt i, men dom föregående klarade väl precis gränsen, så att ingen varning kom. Dom ligger nog runt 20-25 000 poly, lite väl häftigt för en ynka liten bil. Kunde inte låta bli, att föra över Saab J32 Lansen till Trainz iallafall. Hon ligger över 25 000 poly och stämmer inte heller i skalan (alldeles för liten). Slänger upp henne här i tråden, med en stor VARNING för henne, om någon skulle vara intresserad iallafall. Får väl ta och inrikta mig på diverse byggnader istället, där polyantalet inte drar iväg allt för mycket.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"polygonerna i taket" kan man säga. Det retliga är att det går att krympa mesherna väldigt mycket i ett byggprogram, Packarden du ser på mina bilder är "krympt" till ca. 10000 polys och de går säkert att krympa mycket mer! Ett annat problem är m.notex materialen som jag inte kan exportera till Trainz. Men det kanske är lika bra det för "ommålningar" går endast att göra i ett byggprogram, så det skulle inte ge dig nåt.
Vid tillfälle skall jag kolla vad man kan krympa Packarden till, och hur man exporterar material.m.notex till Trainz.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... hade du inte börjat "skvätta Ketchup" igen hade jag aldrig kommit på hur man "målar" med material.m.notex!!!
Det är helt otroligt vad man kan åstadkomma utan en enda textur, och slippa UWV-akrobatik! Det går på NOLL-tid att måla om en modell och snyggt blir det också. Denna teknik fungerar i max och med stor säkerhet i gmax. I Blender lär det också fungera!!! Hurra! Kolla bilden på Bengans Packard I TRAINZ ! Blev väl ganska läckert, eller hur?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
är Packarden ommålad! Underbart!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
För dig, så går allt på noll-tid. En annan har noll-koll och fattar ingenting av, vad notex är för någonting och hur du bär dig åt.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag förstår fuller väl att du inget fattar (knappt jag gör det själv) ...
men vi är så vana vid texturer på allting att vi har vägrat fatta att Auran här har uppfunnit ett underbart sätt att enkelt måla mesherna direkt i byggprogrammen, utan texturer och eländig UVW-mappning. Detta är en ny teknik som nog väldigt få fattat. Ett försök till förklaring: Normalt bygger man en mesh i byggprogrammen och sen lägger man på en textur och UVW-mappar den. Det nya sättet är att man bygger en mesh men gör den uppdelad i undermesher med olika färg som man färgsätter direkt i byggprogrammen och exporterar utan textur (=m.notex). Det blev säkert inte mycket begripligare för dig som inte bygger i ett byggprogram, men det verkar fungera bra för enfärgade meshdelar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |