Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-30, 15:38   #46
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Hej! Ser förbannat snyggt ut Lennart! Men jag vill fortf. tycka att lamporna är på tok för höga, en halverad stolphöjd skulle se betydligt bättre ut.

EDIT: kom att tänka på en sak, på vissa utläska (läs USA) så kan man i rutan (när man trycker på ? och på loket, ändra vagnens/lokets nummer i rutan "Running number", och fylla i valfritt nummer där. Är det inte möjligt med något liknande på dessa? (Då kanske man tex. behöver flera tåg/lok i Trainz, men variationen blir ju större, för du kan få med exakt alla, men behöver inte ha en egen textur till varje lok).
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-05-30 klockan 15:42.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 17:06   #47
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hej! Ser förbannat snyggt ut Lennart! Men jag vill fortf. tycka att lamporna är på tok för höga, en halverad stolphöjd skulle se betydligt bättre ut.

EDIT: kom att tänka på en sak, på vissa utläska (läs USA) så kan man i rutan (när man trycker på ? och på loket, ändra vagnens/lokets nummer i rutan "Running number", och fylla i valfritt nummer där. Är det inte möjligt med något liknande på dessa? (Då kanske man tex. behöver flera tåg/lok i Trainz, men variationen blir ju större, för du kan få med exakt alla, men behöver inte ha en egen textur till varje lok).
Tja, det passar väl på amerikanska lok som gjordes i serier på 50 eller fler, alla identiska. Men på Z4p passar det inte!!! Dessa lok var "individer" med olika färg och slitage, där passar en Texturegroup bättre !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 17:12   #48
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Tja, det passar väl på amerikanska lok som gjordes i serier på 50 eller fler, alla identiska. Men på Z4p passar det inte!!! Dessa lok var "individer" med olika färg och slitage, där passar en Texturegroup bättre !
Jag menar inte att slopa texturgrupper helt, gärna 5-10 olika texturer i olika slitage, men sedan att man inte har något nummer på varje textur, utan att man lägger till siffor som på Amerikanska lok (Även Y2 är sådan) Det utökar nämligen variationen lite (eller mycket!)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 20:55   #49
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile

Det blir roligt med alla olika texurer. Du skulle ju kunna släppa två olika sätt med Z4p. En NKlJ version med NKlJ koppel och en texturgrupp som täcker loken 1,3 och 4 samt en sportmodell med bara NKlJ 2 och en som har SJ koppel med texturgrupp.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 14:12   #50
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Mycket roligt att du bygger Z4p i båda versionerna Lan! Loken ser mycket bra ut

Angående lyktornas placering verkar det finnas lite olika varianter. Här är ett exempel på högt placerade lyktor i b-änden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=123193
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 17:21   #51
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Nä ...

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Mycket roligt att du bygger Z4p i båda versionerna Lan! Loken ser mycket bra ut

Angående lyktornas placering verkar det finnas lite olika varianter. Här är ett exempel på högt placerade lyktor i b-änden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=123193
Jodå, den höga lyktplaceringen har nog att göra med växling av tomma överföringsvagnar??? Tror jag!

Tyvärr kan man inte ha lyktorna valbara eftersom a-light# måste sitta på defaultmeshen (=gammal Auran-skit). En sak till som inte går är att ha valbara boggier (891 och 1067) (också = urgammal Auran-skit) .

Allt detta skulle vara möjligt att skripta om man gör defaultmeshen med en animation och a.light" och a.bog# som "animated attachmentpoints".
Jag kan göra det men vem skall skripta det

Men så långt har vi inte kommit ännu
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 18:49   #52
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Smile

Har du du har en "överraskning" där

EDIT: Kan man inte göra sidoluckorna öppningsbara som på Tp loket.Det skulle vara en lite rolig sak att ha
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2013-05-31 klockan 22:08.
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 22:08   #53
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jodå, den höga lyktplaceringen har nog att göra med växling av tomma överföringsvagnar??? Tror jag!

Tyvärr kan man inte ha lyktorna valbara eftersom a-light# måste sitta på defaultmeshen (=gammal Auran-skit). En sak till som inte går är att ha valbara boggier (891 och 1067) (också = urgammal Auran-skit) .

Allt detta skulle vara möjligt att skripta om man gör defaultmeshen med en animation och a.light" och a.bog# som "animated attachmentpoints".
Jag kan göra det men vem skall skripta det

Men så långt har vi inte kommit ännu
Hej! Noterade att jag hade en vagn i spelet idag, "VR Ballast plough", som har ändringsbara boggier!! Om du har möjlighet, kanske du kan kolla in hur dem har gjort där? Har för mig den finns på DLS, om inte, kan jag skicka den till dig Lennart. Hoppas det går bra med lokomotorn! Ska bli kul att köra den
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 22:53   #54
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hej! Noterade att jag hade en vagn i spelet idag, "VR Ballast plough", som har ändringsbara boggier!! Om du har möjlighet, kanske du kan kolla in hur dem har gjort där? Har för mig den finns på DLS, om inte, kan jag skicka den till dig Lennart. Hoppas det går bra med lokomotorn! Ska bli kul att köra den
Utbytbara boggier intresserar mig högeligen! Jag hittar inte det nu nämner på DLS, men om du skickar den till mig skall jag kolla!

Jodå Z4p i alla olika skepnader artar sig väl.

Bild på det senaste tillskotten:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130601_0000.jpg (158.0 KB, 99 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 23:05   #55
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Vilken rolig sak! Lyser den upp bra? Kul att se att det går framåt, och kul med öppningsbara luckor, men det hade jag nog nästan räknat med, det är ju Lennart-standard nu mer Dock ska väl en lampa lysa rött längst upp? Fast det kanske kommer? Ser att du lämnat ett hål där.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 00:42   #56
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Cool Jo men visst ...

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Vilken rolig sak! Lyser den upp bra? Kul att se att det går framåt, och kul med öppningsbara luckor, men det hade jag nog nästan räknat med, det är ju Lennart-standard nu mer Dock ska väl en lampa lysa rött längst upp? Fast det kanske kommer? Ser att du lämnat ett hål där.
... det gäller ju att ha god belysning om man skall "leta bortsprungna SL-vagnar i Mör(k)by"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130601_0000.jpg (113.3 KB, 97 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 00:47   #57
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Väldigt, väldigt snyggt! Vilket drömställe att vara på! Kanske vi kan hoppas på lite passagerarvagnar nu från SRJ? Har för mig att Bengan postade en hel del ritningar på både motorvagnar, personvagnar och manövervagnar för ett tag sen Näe, nu drömmer jag för mycket!
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-06-02 klockan 00:56.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 17:49   #58
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb "Banbrytande" experiment pågår ...

... med att anpassa hytten till texturegroupen så att man ser "rätt" lok även innifrån hytten och att även hytten blir synlig utifrån. Det fordrar millimeterpassning av hytt och lok men det börjar fungera

Lösningen låg i de nya taggarna:

"outside-visible-from-cabin 1" och "cabin-visible-from-outside 1".
Tyvärr måste lokföraren bort, han får ju inte synas i CAB-mode eftersom man själv skall köra!! Detta går förmodligen att lösa med skript i en avlägsen framtid

Bifogar lite bilder från några olika lok:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130602_0000.jpg (239.5 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0001.jpg (147.8 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0002.jpg (123.0 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0003.jpg (129.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0004.jpg (134.1 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0005.jpg (178.9 KB, 79 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0006.jpg (130.9 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130602_0007.jpg (133.5 KB, 78 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 21:20   #59
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard En ny "reglagebestämnings"-runda ...

... för Z4p börjar nu. Loken hade dubbelkommando, dvs man kunde köra t.v. eller t.h i hytten ! Jag tänkte (kanske) försöka animera LokKalles grundhytt nån gång, men då behövs info om vad reglagen hade för funktion Jag bifogar en bild där jag vill veta mer om REGLAGEN !!!???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hyttreglage.jpg (106.9 KB, 74 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 21:57   #60
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... för Z4p börjar nu. Loken hade dubbelkommando, dvs man kunde köra t.v. eller t.h i hytten ! Jag tänkte (kanske) försöka animera LokKalles grundhytt nån gång, men då behövs info om vad reglagen hade för funktion Jag bifogar en bild där jag vill veta mer om REGLAGEN !!!???
Få se nu, jag är inte 100% säker om det är ett ? efter.
1: gasen
2: tuta
3: snabblossning av bromsar
4: ?
5: handbroms(?)
6: broms
7: val av färdriktings spak ( eller något sådant...)
8: man väljer om man (fram) ska använda kompressorn, (mitten) friläge eller (längst bak) köra (?)
9: är osäker om det ska vara en spak där. Annars ser det ut att vara någon vätska där i.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz

Senast redigerad av legotrainzman den 2013-06-02 klockan 22:04.
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009