![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Otroligt hur fort du jobbar! Och grymt snyggt blir det!
Jag har tyvärr svårt att hinna kolla detaljer innan helgen, men två saker har jag hunnit se: -dessa strömavtagare ska inte smalna av upptill, de är lika breda från bygelns fot till topp. -AEG-loken har en annan form på plogen, lite kantigare. Det syns bra på bilden som du själv länkade in. Keep up the good work ![]()
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
all info registreras och bearbetas: Jag har tre olika strömavtagare: 1. Leveransvarianten, Tri_Isolator-typ från 1920-talet som ... 2. ... under 30-40-talet byttes ut mot, vad jag tror är en Siemens-avtagare(???) och ... 3. ... den i B-änden insatta ASEA LLXJ på förhöjningsställ. Problemet är att, vad jag vet(???), tillåter inte Trainz mer än en pantograph-typ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så här har det varit sen UltimateTrainz och N3V borde ändra detta! ![]() PS. Plogarna är nu "avrundade", dvs mer fyrkantiga ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-06-26 klockan 18:43. Anledning: Plogbill(d) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... när man blåste visslan ??? Jag har gissat med ledning av att det sitter en Tryckluftsvissla på taket. Den måste låta mycket ljusare än en tyfon med exponentialhorn tror jag ???
Det finns väl ingen människa med hörseln i behåll som kommer ihåg hur det lät !!?? Men jag bifogar en RAR-fil som innehåller den WAV-fil som jag "tutat" ihop:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Ser mycket bra ut Lan! Jag följer tråden med stort intresse.
Angående "visselljudet" tror jag att det ska vara mer likt ett ånglok. I några av dina andra byggen har du använt ett ljud som heter "Sj F1200 Vissla", <kuid:67375:1132>. Jag tror att visslan ska vara mer åt det hållet. Motorloket Ohs har en tryckluftsvissla. Ungefär 4:00 in i den här filmen hör man visslan: http://www.youtube.com/watch?v=icOBkQR7KvY Jag ska upp till Ohsabanan och titta på loket nu till helgen. Om du tycker att ljudet passar och du är intresserad Lan kan jag försöka fixa en bättre inspelning av visslan?
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Tack för den passningen, Ursus94 !!! Det är ju samma vissla fast på ånglok trycktes den med ånga av högt tryck och på ellok av tryckluft av lägre tryck. Alltså bör ljudet bli dovare på ett ellok (och diesellok). Tack för du påminde mig om F-visslan ![]() Det bifogade ljudet är nedskalat i ung. samma proportion som tryckskillnaden mellan ånga och tryckluft ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som ju hade påskruvad märkning av emaljerad plåt. Har försökt efterlikna det så gott det går med en skuggning á là Ekan.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |