![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
De jag tycker är tråkigast det är att folk gör rutter och lok som är helt fantastiskt men när fysiken är sådan så kommer nog inte jag att köra dem ändå.
Jag blir nästan arg när jag vet att tåget ligger i 10 promille nerför lutning och man måste nästan köra utför för att tåget ska hålla hastigheten. Jag har följt med godståg i Sverige och vet att tåget måste hela tiden bromsas för att tåget inte ska rulla mer än 90 km/h om det är 10 promille nerför lutning. De tyngre svenska tågen tex ståltåget (Luleå-Borlänge 3500 ton) skulle gissa att det behövs 3,4 promille för att hålla det tåget rullande i 90 km/h, men det är en gissning där kan nog någon lokförare bidra bättre. Jag tror nästan min egen bil rullar bättre än Railworks tåg..... Tågspelet Railworks har bil prestanda mer än tåg prestanda i vissa avseenden. Ta vi då amerikanska tåg som är mycket tyngre per vagn och hela tågsättet så rullar de naturligtvis bättre när det är utför men det känns då inte i Railworks. Marias pass har stora lutningar men man behöver inte bromsa särskilt mycket för att hålla hastigheten och när det går uppför så tappar inte tåget inte särskilt mycket fart. Detta gör att jag blir otroligt irriterad, som gör att jag bara kör Railworks kanske några gånger per år. Det är ju utmaningen som är intressant när man kör tågsimulator att behärska ett tåg med lutningar och olika hastigheter och med annan trafik att ta hänsyn till (AI eller multiplayer). Det är ju ganska svårt att köra tåg i verkligheten men i Railworks är det nästan som att köra bil. Men jag vet inte vad ni har för åsikter om andra Simulatorer fysik. Run8: Har väldigt bra fysik (men har inget svenskt material ännu) Open Rails: Är bra på detta tycker jag, möjligen att loket slirar för lätt Auran Trainz: Har jag väldigt liten erfarenhet av. Slutsatsen för mig är att jag håller mycket på Open Rails utveckling och run8. Tottes rutt kommer jag troligen att köra i Open Rails i framtiden om inte RSC lägger om inriktningen i framtiden. Dessutom finns det ju så himla mycket material till Open rails och när grafiken blir bättre där samt Ai multiplayer etc då blir det en himla simulator. Men Totte du kan nog fortfarande göra rutten i Railworks ,de flesta kommer att köra den troligen, jag vet inte hur många vi är procentuellt som tycker fysik är viktigt. De flesta har ju aldrig varit på ett tåg så de har inget att relatera till så de tycker att det är okey prestanda. Men Lokförare lär nog inte ha Railworks som sin favorit simulator. Såg att Pursche (lokförare) skrev en Recension på Marias pass Körupplevelsen med 110 vagnar och ca 4 lok är inte mycket att hurra för. Lite bättre blir det med SD40-2 men inte bra. De som kört Run-8 och provar denna rutt går nog tillbaks till Run-8 när det gäller körkänslan. Senast redigerad av jorgen3 den 2013-08-01 klockan 09:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Det här önskningar till vad man vill se i uppföljaren till ett spel (och detta är ett spel där ni vill se bättre fysik till). Det är inte ofta dessa önskningar slår in, då önskningarna ofta är stora förändringar som bara ett fåtal vill ha och som utvecklats inte vill lägga tid på. Men jag kan hålla med om att i en simulator borde man satsa lite mer på hur väder, vind, upp o nerförsbackar (fysiken) och allt annat påverkar allt (de kanske skulle göra spelet i frostbite 3
![]() Tyvärr tror jag att ni tillhör en ganska liten grupp människor som vill ha det här med fysik. Och när ni säger att ett visst antal lok I VERKLIGHETEN inte kan dra ett visst antal vagnar (har för mig att någon skrev detta), varför sätter du då på för många vagnar om du nu vill ha en realistisk upplevelse!!!!! ![]() DET ÄR ETT SPEL, INTE VERKLIGHET, OCH ETT SPEL BEHÖVER INTE AGERA DOM I VERKLIGHETEN. Det här med att hacka ner på folk, jag vet inte om ni gjorde det eller inte, men jag fick den uppfattningen i alla fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Jag såg precis en sak i deras korta video dom la upp som ger hopp för något slags förbättrad fysik.
I slutet av videon när man ser all trademark text så ser man följande "Physics engine provided by Intel". Tidigare har man använt PhysX som är en Nvidia produkt, den fysikprodukten som Intel har är Havok och ska vara rätt bra. Återstår att se vad dom har gjort, hoppas på det bästa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]() Citat:
Jag tycker det är lite underligt och tycker själv att det borde läggas mer på fysiken, samt att det är något som ska vara naturligt för utvecklare om man gör en simulator. Så jag håller med dem som klagar på fysiken, för det ska man kunna förvänta sig när det ska vara en simulator och inte ett spel.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
![]() Så då hade jag rätt när jag skrev att det är ett spel. Men då när jag skrev det, var det få eller ingen som höll med. http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...865#post275865
__________________
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2013-08-01 klockan 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Det jag (och många andra söker) är en simulator. Ett spel eftersöker att på ett lukfullt sätt imitera verkligheten medans en simulator försöker efterlikna verkligheten till största möjliga grad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
![]()
Jag räknar dock alla dessa "simulatorer" som spel.
Men om det nu ser ut att komma en ny fysikmotot (har ingen aning om det faktiskt heter så) så har vi ju ingenting att tjafsa om längre. Men jag personligen ser detta inte fysiken ett särskilt stort problem. Så jag är väl en av dem som spelat då, fast jag hade ju inte haft något emot bättre fysik när jag tänker ett slag men det finns inte med på min "vad jag vill ha i nästa uppdaterings"-lista |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:
Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh. När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget. Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken. Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt. Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Sen är det nog en svår balansgång att försöka tillfredsställa BÅDE "spelare" och "simmare" med en och samma produkt, det är det inte många som har lyckats FULLT ut med, det blir ofta (alltid) klagomål från endera sidan att man har åsidosatt det "jag" gillar mest med produkten.
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |