![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
Dm3-lok i 900 serien fanns ju
976-977-978 979-980-981 982-983-984 En sammansatt enhet tillkom på slutet av lokens karriär och det var 974-983-975 974-975 gick ju som Dm fram tills dess. Jag hade tillfälle att få köra samtliga dessa enheter vilket var en upplevelse. Jag hade även förmånen att åka med en tämligen illa balanserad Dm i 1200 serien på Svappavaara och jag kan förstå glädjen hos förarna över de nya IORE-loken, men jag saknar dessa maskiner i deras bruna utförande. Tänk er..... En natt i Gällivare med en ensam Dm3 på väg upp till Vitåfors i 30 minus. Stå på bangården utanför tågex. ventilatorerna startar, bromsen loss, efter en kort stund kopplar man upp första körläget, sedan det andra osv... och med ilskna blå blixtar från kontaktledningen som lyser upp hela bangården så rullar maskinen majestätiskt bort över bangården mot järnvägsövergången i norra änden och försvinner sedan bort förbi Bolidens omlastningsplats.....Ljusskenet från blixtarna ackompanjeras av skådespelet, norrsken vid horisonten. Det var tider de.....ca 20 år sedan nu! Faan man sitter här och blir nästan tårögd! (Ber om ursäkt för franskan) /Håkan Senast redigerad av Håkan Zaar den 2013-10-08 klockan 14:58. |
![]() |
![]() |