Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-08, 19:01   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kul att det blivit lite fart ...

... på Forumet (åtminstone i denna tråd). En enkel inredning skall väl till i Motorrummet. Den utmärkta ritning jag har ger stora möjligheter att gestalta detta och dessutom hållpunkter för den hytt som kanske blir av.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Inredning.jpg (114.6 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Inredning_top.jpg (44.8 KB, 92 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 19:15   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Hej! Jag syftade på LKAB-loket, det blåa.

Skulle vara riktigt kul om vi kunde få se en riktigt hytt till henne!

Att det blivit liv i denna tråd, kanske kan bero på att detta är något folk verkligen vill ha? Hoppas det fortsätter så iaf! Ger mig inspiration till att bygga Mittbanan, där Dm2-loken (moderniserade, osäker på om omoderniserades fanns kvar då? Når försvann dem sista? Blev alla ombyggda? Vilka fick nya hytter? Vore kul att veta, så man använder dem korrekt) användes in på 90-talet.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 19:19   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Simsalbim Jockes ...

... problemet med pantograferna löst

Man kan ju bara ha en pantotyp på ett lok men den kan fästas i åtminstone 2 punkter a,pant0 och a.pant1. Vad jag gjorde var att på DmA sätta a.pant0 på rätt plats och a.pant1 100m ner bland "gruvorterna" och på DmB tvärt om. Titta på bilderna och jubla lite !
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131008_0000.jpg (140.3 KB, 87 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131008_0001.jpg (141.4 KB, 86 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131008_0002.jpg (140.8 KB, 86 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 19:25   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Hur långt ner i gruvan är panton fäst? Tänk på att vissa broar kan vara rätt höga nämligen! Skulle den vara satt väldigt långt ner, kanske en LOD kan göra den "osynlig"?

Men fytusan vad snyggt det ser ut med panton sådär!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 19:44   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Lennart: Ser på bilderna att avståndet mellan lokdelarna kanske är lite väl litet, kurvan som loket befinner sej i är ju inte speciellt snäv, ändå ser det ut som loken nästan skär in i varandra (eller är det en synvilla???).
I bland får man nog tumma lite på verkligheten för att få saker å ting att bli okey i Trainz.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 20:28   #6
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Skadade hörn på korgar....

Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 21:38   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ekan och Håkan ..

Särar jag mer på enheterna ser det tokigt ut på rakorna ! Jag tror vi får leva med detta. Att göra snäva kurvor får väl lämnas åt modellrallarna
Malmbanan hade väl rätt stora kurvradier (>200m) kan jag tänka mig, Håkan kanske vet ?


Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg
Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!

/Håkan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 21:43   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Särar jag mer på enheterna ser det tokigt ut på rakorna ! Jag tror vi får leva med detta. Att göra snäva kurvor får väl lämnas åt modellrallarna
Malmbanan hade väl rätt stora kurvradier (>200m) kan jag tänka mig, Håkan kanske vet ?
Enl. både Wikipedia och historiskt.nu, så är minsta kurvradien på Malmbanan 300m Och din kurva ser lite skarpare ut än så Får man fråga hur skarp den är? (Finns ett inbyggt verktyg i Trainz för att kolla det). Men även jag tycker det ser bra ut som det gör nu!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 23:14   #9
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Minsta radie är tydligen 300 m

Men det är dagens malmbana. Det fanns säkert snävare kurvor på bangårdar på 50-60-talet.

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 23:22   #10
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det kliar verkligen i fingrarna nu för att återuppta mitt malmbane bygge som lades på hyllan för ett tag sedan..
I vilket fall som helst, otroligt snyggt Lan!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 09:22   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kurvtagning och annat ...

De bilder som visade "kortkopplingen" har radie 300 m där kopplingen mellan delarna är till vänster och 90 m för de till höger och det verkar OK (se bild 1).

Jockes tyckte lyktorna fattades och det gör dom i byggprogrammet eftersom de blir egna mesher. När jag blir trött på brunt (900-serien) svävar jag upp i det blå (1200-serien) och på bild 2 kan ni se de blivande Marshalljusen:

Om nån har nåra bilder på inredningen i motorrummet (går väl från Da också) så vore jag tacksam ?!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131009_0000.jpg (167.5 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg blue_lyktor.jpg (48.6 KB, 130 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 00:12   #12
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Riktigt snyggt byggt lan! Dm3-loken är väldigt häftiga lok.
Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... på Forumet (åtminstone i denna tråd). En enkel inredning skall väl till i Motorrummet. Den utmärkta ritning jag har ger stora möjligheter att gestalta detta och dessutom hållpunkter för den hytt som kanske blir av.
Jag har letat runt lite på internet efter bilder från maskinrummet och har hittar några.
Två bilder från Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=335200
Två bilder till från Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=333211
Några svartvita bilder från Motala Industrimuseum: http://www.motala-industrimuseum.com...11900&special=
Bilderna är kanske inte de bästa, men de ger kanske lite hum om hur det ser ut inne i maskinrummet.
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 10:09   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Den blåa varianten ser riktigt bra ut, men jag föredrar den bruna med stora lyktor.

Snyggt jobbat, Lennart.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 12:58   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Jag har letat runt lite på internet efter bilder från maskinrummet och har hittar några.
Tack, färgbilderna duger gott till det jag tänkt !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 13:50   #15
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Jag blir nästan tårögd, så vackert är det!
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009