![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
http://railworkswiki.com/tiki-index....rence%20Manual
Tror den är för rutten och används av all rullande material? Jag hittade detta på wikipedia: Tabell med exempel på rullmotståndskoefficienter angivna av olika källor:[13] Cr b Beskrivning 0.0002 till 0.0010[14][15] 0.5 mm[1] Järnvägshjul mot stålräls 0.1 mm[1] Härdade stålkulor mot stål 0.0022 till 0.005 [16] Cykeldäck (normala) vid 50 km/tim, uppmätt på rullprovare 0.0025[17] Speciella Michelin eco-marathon däck 0.005 Spårvagnshjul mot smutsig räls 0.0055 [17] BMX cykeldäck använda på soldrivna bilar 0.0062 till 0.015 [18] Bildäck 0.010 till 0.015[19] Bildäck på betongväg 0.055 till 0.065 Bildäck på gräs eller mjukt lerigt underlag 0.3[19] Bildäck på sand http://sv.wikipedia.org/wiki/Rullmotst%C3%A5nd Railworks använder alltså en FC på 0,0082 vilket bör vara samma sak som Cr i Sverige. De använder alltså ett värde som ligger inom det svenska exemplet men nära max. Man kanske skulle kunna ta ned det lite genom att minska värdena i listan till heltal?
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2013-11-23 klockan 13:04. |
![]() |
![]() |